Vervanging voor defecte UniFi Security Gateway

Goedemorgen allen,

Mijn UniFi Security Gateway is gisteren overleden. Ik heb tevergeefs geprobeerd deze te repareren (ingebouwde USB-stick opnieuw voorzien van stock software, andere USB-stick geprobeerd en andere PSU geprobeerd).

Mijn netwerk (Tweak Internet + TV) bestaat uit:

  1. Fiber converter
  2. UniFi Security Gateway
  3. UniFi Switch (US-16-150W)
  4. 3x UniFi USW-FLEX-MINI
  5. Meerdere UniFi AP’s (3x UniFi AC In-Wall, 1x UniFi AC AP Pro en 1x UAP-AC-M)
  • UniFi Cloud Key

En vanaf de US-16-150W, één van de Flex Mini-switches of één van de AP’s de verbindingen naar alle apparatuur die thuis gebruikt wordt.

Het heeft wat moeite gekost om de tv-ontvanger werkend te krijgen met de USG, maar ook dat is uiteindelijk gelukt waardoor deze setup de afgelopen kleine twee jaar prima werkte. Ik gebruikte de USG daarvoor ook al meerdere jaren met onze vorige provider.

We gebruiken verschillende SSID’s met elk een eigen subnet en VLAN. De belangrijkste reden hiervoor is het gescheiden kunnen houden van verschillende groepen apparatuur (eigen apparatuur en gast-netwerk). Dat willen we dus graag zo kunnen blijven gebruiken.

Behalve dat op de FritzBox 5530 een gast-SSID ingesteld kan worden, beschikt deze niet over de mogelijkheid om verschillende subnets/VLAN’s te gebruiken. Er zal dus een vervanger voor de USG moeten komen. Maar wat?

Ik zie dat de USG nauwelijks nog wordt aangeboden en ik ben een beetje bang dat deze binnen afzienbare tijd EoL gaat zijn. Maar wat is dan de waardige vervanger? Ik zie door de Dream Routers, Dream Machines en Gateway Pro’s het bos niet meer helemaal. De Gateway Pro is daarnaast niet fanless, wat waarschijnlijk weer extra herrie in de meterkast gaat opleveren. Daarnaast vind ik veel van deze opties behoorlijk duur. De USG kost op dit moment ca. 120 euro. De Dream Router zit rond de 235 euro en de andere mogelijke opties zitten daar nog flink boven.

Wat is nou mijn beste optie om de USG te vervangen? En wat zijn de voor- en nadelen wanneer ik een alternatief van een ander merk dan Ubiquiti zou uitzoeken?

Update: alles lijkt inmiddels best goed te werken met de Fritzbox 5530. De verschillende SSID’s zitten allemaal op hetzelfde subnet en VLAN’s heb ik moeten uitschakelen. Maar door de optie ‘Client Device Isolation’ in te schakelen, kan ik alsnog zorgen dat gasten afgezonderd zijn van de rest.

Ik kijk het even aan en laat de Fritzbox vooralsnog wel aangesloten.

Tips zijn natuurlijk alsnog welkom.

Ik heb hiervoor een pfsense oplossing gekozen. Rechtstreeks aangesloten op de media convertor en draaien maar. Ik heb geen televisie, dus dat is misschien wel een issue, maar de pfsense kan prima overweg met VLANs. In theorie zou je dus ook de televisie door moeten kunnen geven.

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.