Verhuizing glasvezel

Beste @Randal,
Aangezien jij commercieel directeur bent en ik mij geen knollen voor citroenen laat verkopen, wil ik je wat voorleggen…
Binnenkort willen wij verhuizen binnen het glasvezelnet
en dan willen we weer internet. Als ik het via jullie laar verhuizen, dan ga ik weer een jaarcontract aan + 90 euro aan “verhuiskosten” . Ik neem dan aan dat in de 90 euro, de 25 euro administratie kosten al in zitten, anders wordt het nog 25 euro duurder! Ik neem mijn probleemvolle 5490 mee + een telefoonnummer dat gratis is, zolang ik het abonnement niet onderbreek. Dit kost mij dus 410+90=500 euro.
Als ik mijn abonnement stop en weer opnieuw aanvraag, via website Tweak, dan kost me dat 410+25=435 Euro. Er wordt niet gepraat over borg o.i.d. Ik krijg dan wel een nieuwer modem dan de 5490, waar mogelijk de WiFi-uitval wordt verholpen. Via inside info van AVM heb ik vernomen dat men geen update meer doet voor de 5490. Je kan dit ook zien, want er is niets voor de 5490 voor meer dan een jaar, maar wel voor de bijna identieke 7490. Zelfs in Beta zie ik zoiets als WPA-3.
Bij een dealer waar Tweak zaken mee doet, is het goedkoper dan de 500 euro, namelijk 15 euro dan de 500 euro bij verhuizen. Dan neem ik aan, dat de beloofde 10 euro korting al in dat bedrag zit anders komt er nog 10 euro bij als korting! Overigens zit modemborg wel in dit bedrag. Ik verlies wel mijn telefoonnummer, welk ik toch niet gebruik, daar ik een goedkopere VOIP-provider heb!

Zoals het er nu uitziet, kan ik mijn abonnement opzeggen met een maand en weer in laten gaan op het nieuwe adres. Heb ik een minimale afname van een jaar. Ik stuur mijn modem terug en krijg een installatiepakket van jullie op mijn nieuwe adres. Ben ik goedkoper uit, toch? Volgens mij wil jij mij de totale aansluitkosten a 90 euro in mijn schoenen schuiven met een sappig verhaaltje als “verhuiskosten”, toch?!
Volgens mij is Tweak goedkoper uit als ik het spul aansluit en Tweak het alleen aansluiten. Minder gedoe, goedkoper en minder belasting van het milieu en ik ben 65 euro goedkoper uit! Denk hier over na, want het lijkt mij een win-win situatie, als je de verhuiskosten laat vallen!

Ik ga ervan uit dat de verhuiskosten zijn voor halverwege het contract, niet tegen het einde.
Dit wordt waarschijnlijk gewoon overal gerekend om het administratief een beetje makkelijk te houden.

Glasvezel verhuizen kost ook veel, want een verbinding koop je voor een heel jaar in dus je hebt opeens 2x kosten voor een abonnement.

Ik zou maar gewoon een nieuw abonnement aanvragen, en dit had ook best met de klantenservice besproken kunnen worden.

Belasting van het milieu valt wel mee, enige is wat pakketjes heen en weer.

Contract is al een aantal jaren onbepaald. Dus 1 maand opzegtermijn. Bovendien zit ik aan het eind van de jaarlijkse verlenging! Glasvezel verhuiskosten zouden gewoon in het abo moeten zitten. Maar ik ga niet verder in op hoe @Randal en Co. hun business moeten runnen… En ook ik heb dezelfde gedachte over hoe de klantenservice dit had moeten oppakken. Misschien gaat @Randal dat nog doen… Doet hij niks of te laat, zoals ik hem ken, dan ga ik een nieuwe aanvragen. Wie niet horen wil… Dat over de natuur is natuurlijk wel overtrokken, maar alle kleine beetjes helpen en volgens mij niet nodig. Vandaar win-win-win situatie!

In zijn algemeen geldt dat wij heel slecht zijn in maatwerk. Als je tienduizenden klanten per jaar moet helpen is het handig dat zo veel mogelijk dingen telkens zo veel mogelijk hetzelfde zijn. Daarom hebben we één tarief verzonnen voor een verhuizing. Op nuance zou dat per gebied wat af kunnen wijken, maar in zijn algemeen geldt dat wij altijd handwerk hebben aan een verhuizing.

Bij een verhuizing hoort het behoud van je klantnummer, gegevens, apparatuur, mailboxen, telefoonnummer Canal Digitaal account en ga zo maar door. Bovendien betaal je geen moment dubbele kosten en zorgen wij dat alles op het juiste moment wordt overgezet. En stel dat er iets mis zou gaan met de facturatie dan herstellen wij dat natuurlijk voor je. Een verhuizing is meestal al genoeg gedoe, dan is dat beetje hulp en gerust gevoel vast wat waard.

Het kan soms goedkoper zijn om je abonnement op te zeggen en een nieuw abonnement aan te vragen. In dat geval begin je met een schone lij en moet je zelf zorgen dat het oude abonnement op het juiste moment afloopt en het nieuwe tijdig ingaat. Als je dubbel betaalt of een periode zonder internet komt te zitten dan is dat je eigen verantwoordelijkheid.

Bovenal is Tweak een provider van keuzevrijheid, en in dit geval mag je zelf kiezen of je de verhuizing door ons laat doen of het zelf beetpakt.

2 likes

Ik weet niet of freedom een klantvriendelijkere afweging maakt.
Het is een ander soort provider (op dezelfde techniek).

Waar je bij tweak zelf keuzes kan maken of je het zelf kan regelen of voor de service betaal, betaal je bij freedom gewoon standaard 96 euro per jaar meer voor internet en betaal je wss nergens los voor. Zo heb je bij tweak gewoon iets meer vrijheid (wat lullig is want die andere heten freedom)

Ik weet niet hoe vaak jij verhuisd, maar zelfs voor 1x per jaar is het dan niet rendabel om bij freedom te zitten. En ook eventuele extra klantenservice heb ik niet nodig.

1 like

Dag @randal,

Lekker commercieel praatje, maar geen antwoord op mijn vragen! Als directeur had ik nooit gezegd, dat het bedrijf slecht is in maatwerk, maar dat is een keuze van jou!

Hoe gaat het nu is z’n werk, als ik opzeg? Ik heb een jaarbetaling en de volgende betaling zou 11-07-2021 zijn. Als ik nu zou opzeggen, dan moet je mij het restbedrag restitueren, right?. Dan ga ik het nieuwe abo aanvragen en laten ingaan, als de huidige stopt. Wat is dan het verschil met verhuizen, behalve dan dat ik meer ga betalen? Kun je mij dit uitleggen? Als je dat niet hier wilt, dan mag je me ook bellen TK17065956

Sinds wanneer wordt een directeur lastig gevallen met iets wat een klant prima via de klantenservice kan afhandelen?
@Biomus, alles is uitgelegd. Doe wat je wilt doen maar stop alsjeblieft met het uiten van frustraties over een paar euro’s. Get a life.

1 like

@BerndGaykema ,

Kun jij in mijn portemonnee kijken? Bovendien denk ik, dat @randal dit zelf wel af kan. Of ben jij zijn rechter hand (gezien je naam…) Ik ben niet zo positief over de klantenservice (zie mijn betoog over: Techneuten provider) en weet bijna zeker dat mijn niet standaard methode juist daar een probleem geeft!
Als je dan al zo flink doet, betaal jij dan ‘die paar euro’s’! Ik denk dat ik het antwoord wel weet… Slappe was!
Overigens een quote van de Beastie Boys: If you don’t like the news, then press eject! Dat geldt natuurlijk ook hier. Als je dit niet wilt lezen, ga ergens anders heen, ga op de VVD stemmen, maar laat mij maar mijn ding doen, grote jongen!

Volgens mij is er geen reden om hier geïrriteerd door te worden of geïrriteerd op te reageren. :man_shrugging: Ik zou dit zelf ook niet op deze manier op het forum hebben gezet, maar vragen staat vrij, en als Tweak dit hier liever toch niet behandelt, wordt het vanzelf rustig/stil in deze thread.

Overigens wel een interessante quote van de Beastie Boys, wist niet dat zij een mening hadden over VVD-stemmen.

Anyway, ik snap beide kanten van het verhuisverhaal wel. Als klant/gebruiker wil je zo goed, snel en goedkoop mogelijk geholpen worden. Bij de grote jongens is dit ook bij verhuizing standaard, wat natuurlijk verwachtingen wekt. Maar goed, de prijzen liggen daar hoger (wellicht doordat wat van dit soort incidentele kosten er al in zijn gerekend) en zij focussen zich natuurlijk wat meer dan de kleine partijen op zoveel mogelijk doen zodat je niet weggaat.

Zelf ben ik juist wel gecharmeerd van de transparante en eerlijke manier dat hierover wordt gecommuniceerd:

  • Er zijn geen verborgen kosten die al stiekem even worden meegerekend, maar dat betekent dat je voor een incidentele dienst wel bijbetaalt.
  • Ik heb in berichten vanuit Tweak vaker gelezen dat ze zich niet-goed-in-maatwerk achten, wat mij betreft fijn dat ze het onderkennen en niet juist zichzelf (en daarmee hun klanten) in problemen werken.

En wat betreft de kosten: het is niet puur administratief. Er zal daadwerkelijk een monteur naar de wijkcentrale toe moeten. Waarom kan het dan wel gratis als je een nieuw abonnement neemt? Ik zou gokken op een stukje “verlies” dat ze nemen voor een jaar zekerheid dat je klant blijft.

Ik zou, als de voordelen van het abonnement aanhouden niet opwegen tegen “de extra euro’s”, ook “gewoon” opzeggen en opnieuw aanvragen. Die afweging kan ik niet maken. Bedenk je daarbij wel ook dat er geen router wordt geleverd bij het internet-only-abonnement.

2 likes

@Tim,

Je verhaal over de modem snijdt wel hout, als het klopt! Als ik het 2e hands koop dan betaal ik tussen de 50 en 75 euro. Ik zal ze toch eens bellen…

De quote van de Beastie Boys komt uit ‘It takes takes time to build’ en gaat over rechtse rakkers. Natuurlijk kennen de Beastie Boys de VVD niet, maar ze staan wel aan de goede zijde, wat mij betreft. MCA (RIP) maakt nog een opmerking: We have to shift a little bit over to the left.

Het ging mij meer om dat @BerndGaykema iets vind, wat hem niets aangaat… Dit alles is niet aan hem, we mogen posten, zo lang het maar netjes is! Dat ik VVD koos is puur toeval, kwam gewoon als eerste bij mij op. Ik ben nog van de oude stempel en doe nog dingen GRATIS. Maar dat is aan de andere zijde een VIES Woord. Misschien is het ook wel jaloezie, dat ik dit soort dingen bedenk/zie/doe. Hoe het ook zij, ik ga doen wat het beste voor mij is, ook al zou dat een andere provider zijn…

Ach, @randal komt er vanzelf wel achter, hoe graag ik bij de rechter staat voor dit soort zaken! Grotere jongens, als Achmea en T-Mobile heb ik ook al op de knieën gekregen, waarom dan niet Tweak?! Beter aan de gemaakte afspraken houden, dat voorkomt een hoop ellende! Dat geldt voor beide partijen.
Overigens heb ik de MoDem nog. Bij dezen is @randal gewaarschuwd om alles netjes te laten verlopen!

Moet men werken voor niets dan?

1 like

Nog nooit gehoord van Service? Daar betaal je dan ook wel voor maar veel minder en bij de prijs inbegrepen. Op deze manier betaal je 360 euro per uur, van uitgaande van 15 min. werk en dat is dan wel een vorstelijk salaris! Het is me bekend, wat er gedaan moet worden en dat staat in mijn ogen niet in verhouding tot de kosten. Ze mogen jou het geld wel uit de zak kloppen, maar mij niet. As simple as that!

@Biomus Volgens mij heeft Randal je een prima antwoord gegeven. Als die extra kosten je zo dwars zitten let niets je om op te zeggen en op je nieuwe adres weer Tweak (of iemand anders) aan te vragen.

En een kwartier werk, dat is wel heel optimistisch gedacht. Of is je huis naast het tweak-kantoor.
Stel dat het 1,5 uur werk is gemiddeld (want Randal zegt dat ze de kosten middelen over alle klanten, en ze zullen erbij hebben die wat verder weg wonen) dan is het maar 60 euro / uur, alleszins schappelijk.

Rekenvoorbeeld: Klant woont 20 minuten bij Tweak vandaan in Almere-buiten.

Monteur moet dan 2x20 minuten rijden voor de glasvezel aansluiting in het nieuwe huis en hij moet 10 minuten omrijden voor het afsluiten van je oude huis. Verder moet de administratie aan de slag om je klantgegevens te wijzigen in het klantportaal. Stel dat de monteur over een glasvezel aansluiting 10 minuten doet, dan is dat nog 2x10 minuten erbij voor aansluiten/afsluiten. Dan zit ik al op ruim 1 uur zonder moeite.

1 like

Hier hetzelfde probleem binnenkort ga ik verhuizen naar een plaats 6 kilometer verderop helaas valt dat buiten het levergebied van Tweak (ODF). Kosten per maand € 20,- extra en de helft van de snelheid. Tweak is met snelheden boven de 100 Mbps stukken duurder dan veel andere providers. Daarnaast zou ik dan ook nog als dank €90 moeten betalen om te verhuizen. Het zou netjes zijn als tweak naar het verleden kijkt en klanten die al jaren lang lid zijn een Coulance aanbied op het gebied van verhuiskosten. Op deze manier word het niet heel aantrekkelijk om de verbinding mee te nemen.

Helaas gisteren de overstap gemaakt naar 5 jaar naar een andere provider op een nieuw adres. Jammer dat tweak niet meer aan klantenbinding doet. Bij bijna alle providers is verhuizen gratis. bij een enkele provider maximaal 30 tot 35 euro. Tweak is veruit de duurste provider met verhuizen.

Kijk, hier kan @randal het dan mee doen. Weer een weggelopen klant! Op het nieuwe adres kon ik ook glasvezel krijgen. Als Tweak niet het goedkoopste en snelste was, was ik allang vertrokken. Heb nu alleen internet en gebruik eigen apparatuur. Dit omdat je puur niks kan verwachten. In het vervolg neem ik dit altijd en neem alle andere zaken, zoals VOIP en TV los. Heb ik alles zelf in de hand en bovendien is het (op dit moment (nog)) goedkoper! Klanten komen te voet en gaan te paard!!!

Ook na 5 jaren bij de ander zijn? Voor verhuizing betalen maar iedere maand goedkoper uit zijn levert op een gegeven moment “winst” op.
Welke provider is het geworden?

Online.nl
Tweak is per maand duurder dan online.nl met 500 mbps.