VDSL VMG8324-B10A in bridge mode

Hallo,

Op dit moment staat mijn VMG8324-B10A in routing mode. “Achter” deze Zyxel staat mijn opnsense firewall/router. opnsense krijgt via DHCP z’n netwerk gegevens.

In het modem heb ik alle firewall e.d. uitgeschakeld en dmz ingesteld voor 192.168.1.5. Omdat ik er tegen aan loop dat het modem geen nat reflection (/loopback, what’s in a name) ondersteunt, wil ik de invloed van het modem helemaal uitsluiten. Dus wil ik het modem in bridge mode plaatsen.

Nu ging ik er vanuit dat dat betekent dat het modem alleen nog maar VDSL omzet naar “ethernet” maw dat de DHCP aanvraag aan het Tweak netwerk vanaf dat moment van het WAN interface van mijn opnsense komt.

Dus ik had deze stappen in gedachten:

  1. Zet het modem in bridge mode
  2. opnsense krijgt een ip address " van Tweak"
    internet werkt weer maar publiek ip-address is anders dan voorheen
  3. Mail naar tweak om mijn vaste ip-address te koppelen aan het nieuwe mac-address
    (Van het WAN interface van opnsense)
  4. Blije DDT3 kan weer internetten en zijn servers zijn weer bereikbaar

Zoals altijd liggen theorie en praktijk wat verder uit elkaar:
Na stap 1 heb ik geen internet meer.

Wat mis ik? Moet ik iets specifiek instellen voor mijn opnsense wan? Want ik verwachtte dat ik eigenlijk alleen maar een release en renew van DHCP moest doen.

Als je een mac-adres van je modem kan vinden naar de buitenkant (dus wat kpn zou zien) kan je dat misschien spoofen op je opnsense om te checken of dat werkt.
Anders moet je misschien vlans instellen zoals hier linkje naar tweak info staat vermeld

Dank je voor je antwoord, had ergens de denk fout gemaakt dat je VLAN34 al instelt op het modem als deze in bridge staat. Dus wat ik gedaan heb:
Modem in Bridge:

Vlan 34 op mijn router ingesteld:

Dat vlan gebruikt voor het WAN interface van mijn router. En daar het “modem MAC address” gebruikt, maar ook dan krijg ik geen ip-adres uitgereikt na mijn dhcp vraag (over dat vlan dus)

Dus ook nu maar weer alles teruggedraaid krijg het zo niet werkend.

omdat ik maar 1 afbeelding per post mag:
Vlan 34 op mijn router ingesteld:

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.