Tweak DHCP lease heel kort?

Iemand enig idee waarom Tweak een DHCP Lease period van 1800 seconden (30 min) gebruikt?

Dit zorgt namelijk voor enorm veel broadcasts. Ter vergelijking Ziggo gebruikt 302400 seconden (3 dagen).

Niet dat het voor mij/ons als gebruikers enorm veel uitmaakt maar wel intressant om te zien.

Je zou een static ip aan kunnen vragen, dan wordt de leasetijd verhoogd naar 60 minuten waarbij de eerste renewal nog wel na 30 minuten plaatsvindt (1/2 leasetijd).

Een dhcp renew zal doorgaans via unicast plaatsvinden, verder lijkt de impact van het dataverkeer op de korte leasetijd op een 1 Gbit-verbinding m.i. gering.

Ik zie op mijn wan-interface wel veel multicastverkeer, o.a. Spotify Connect, Philips Hue, Airport Extreme (van Arno), een domaincontroller… ik zou wat dat betreft uit security-oogpunt meer port isolation toepassen hoewel het risico uiteindelijk toch bij de eindgebruiker ligt.

Ik heb al een static IP :slight_smile: Maar goed is ook geen groot issue verder hoor.

De leasetijd voor statische en dynamische IP’s is gelijk. De leasetijd staat geconfigureerd op een uur, maar clients vernieuwen over het algemeen op de helft van de leasetijd. Deze url geeft hier wat meer informatie over.

Op zich is een uur (waar het dus op geconfigureerd staat) nog best aan de lange kant.
De router (genaamd BNG of BRAS) die het gebruikersverkeer routeert bouwt een sessie op die bestaat voor maximaal de DHCP leasetijd. Zodra de leasetijd verlopen is, vergeet de BNG de sessie en wordt het verkeer voor het bijbehorende IP niet meer afgehandeld.

Stel dat die BNG stuk gaat en er een failover plaats vindt naar een andere, dan heeft de vervangende BNG geen sessie voor een client, totdat er een DHCP request is gedaan. Als je de leasetijd dus bijvoorbeeld op 302400 seconden zet, kan het dus (maximaal) 302400 / 2 = 151200 seconden duren voordat een client weer een lease (en dus sessie) heeft.

Dat is dus een situatie die je liever voorkomt en dat doe je door de leasetijd laag te houden :slight_smile:

2 likes

Heb je gemeten hoeveel bandbreedte verbruikt wordt? Want ik denk dat het minimaal is. Als je je druk maakt om verspilde bandbreedte kun je je beter richten op andere dingen zoals MTU, en mensen die hun radio uitzetten maar hun Sonos Connect de radio gewoon door laten streamen.

Hint: tcpdump / wireshark. Er komt -zoveel- rotzooi langs, die onnodig is, dat wil je niet weten.

1 like