TV kijken kan beter maar hoe

Na onze overstap van XS4All (met een max van 44mb down en 4 up) ben ik natuurlijk blij met de snelheden die we kunnen halen. Maar als ik kijk naar de manier waarop TV geregeld is dan kan ik eigenlijk niet wachten tot XS4All instapt op het glasnetwerk dat hier is neergelegd.

Omdat ik gemerkt heb dat mensen je pas kunnen helpen als je vertelt waar je mee zit hierbij wat zaken die Tweak toch echt beter zou kunnen doen. En ja ik weet dat CD de TV “leverancier” is maar dat is omdat Tweak daar voor heeft gekozen, niet omdat CD Tweak in het leven heeft geroepen…

  1. reactie op de afstandsbediening
    Die is op zijn zachtst gezegd zo traag dat je je af vraagt of het signaal wel is ontvangen. Gevolg dat je soms een keer te veel drukt (en een andere zender krijgt) of geen zenderwisseling krijgt. De bijgeleverde ontvanger is een leuk idee maar heeft hetzelfde probleem. Waar andere afstandsbedieningen “ongeveer in de richting is goed genoeg” hanteren eist deze echt een directe lijn en dan liefst ook nog eens vrij dichtbij.

  2. traagheid
    Bij het zoeken of selecteren van een opgenomen programma duurt het lang voordat er iets gebeurt of zelfs maar een “zandloper” wordt getoond. Heb hier al eens gelezen dat mensen dat verklaren doordat er zoveel data heen en weer moet. Zal best maar als ik het vergelijk met hoe XS4All/KPN het had geregeld dan kan het dus echt veel sneller. Zeker omdat ik nu op gigabit glas zit vs 44mb down en 4mb up bij XS4All

  3. zeer beperkt aanbod op te nemen zenders
    Ook hier wordt weer snel verwezen naar CD. Maar ook hier geldt dat het een keuze is die ook anders gemaakt kan worden. Ja, overal hangt een prijskaartje aan maar eerlijk gezegd zou een ontvanger met ingebouwde HD (gewoon door CD leverbaar) al een hoop gedoe oplossen. Tweak hanteert de stelling dat ze afhankelijk zijn van wat CD levert en dat de kastjes “in het systeem zijn aangemeld” en daarom niet vervangen kunnen worden door een versie met ingebouwde HD. Klinkt aannemelijk tot je de vraag krijgt van de (overigens zeer behulpzame) helpdesk om het Mac adres even door te geven. Dus het kastje is bij uitlevering nog helemaal niet gekoppeld…

  4. onvolledige opnames
    Vooral bij het terugkijken van opgenomen programma’s via een mobiel apparaat (tablet, telefoon etc) valt op dat het begin van het opgenomen programma niet wordt getoond.

Al met al zaken waarvan ik weet dat ze wel goed geregeld kunnen worden dus ik ben heel benieuwd of ik daar op niet al te lange termijn (bijvoorbeeld binnen een maand of 8 als mijn jaarcontract afloopt) iets van ga merken bij Tweak.

Als mensen oplossingen hebben voor bovenstaande punten die ik op de een of andere manier heb gemist hoor ik het graag!

Veel groeten,

Joost

1 like

Klassieke tv willen kijken met een gigabit verbinding is een beetje als gaan peddelen op een speedboot, een beetje zonde.
Ik zou gewoon een NLZiet abbo nemen (als ik geen ziggogo abo van mn ouders had gehad) en dat gebruiken met een chromecast ipv die halfbakken IPTV.
Scheelt volgens mij ook nog een hoop geld.

Inderdaad. Of een van de twee CanalDigitaal app abonnementen als je meer wil dan de NL zenders + commerciëlen van NLZiet. Heb ik ook gedaan. Iets van 73 zenders voor €14,95 per maand.

Ik kan eerlijk gezegd niet echt de waarde zien van je reactie. Dus help me op weg en leg iets duidelijker uit hoe jouw suggestie mij gaat helpen alsjeblieft.

“Klassieke TV” heeft niets te maken met de snelheid van je verbinding. Als een collega provider over een rooksignaal meer en vooral ook betere diensten verleent dan mag “er moet veel data heen en weer” of “dit is gigabit dus doe maar wat anders” geen argument zijn. Tweak wil vergelijkbare diensten leveren maar slaagt daar in mijn ogen niet in. Die “halfbakken IPTV” is halfbakken door de keuzes die Tweak heeft gemaakt. De keuzes die XS4All (al dan niet icm KPN) heeft gemaakt laten zien dat het ook anders kan. Zelf maak je gebruik van de diensten van een andere provider via je ouders en dat lijkt mij een bevestiging voor het feit dat Tweak een inhaalslag te maken heeft.

NLZiet levert niet de zenders waar hier naar gekeken wordt dus dat is geen optie. Los van het gegeven dat je daar ook niet op kunt nemen volgens mij en maar 7 dagen hebt om iets terug te kijken.

Zoals ik al aangaf, misschien is de CanalDitaal app dan een optie. Veel uitgebreider zenderaanbod dan NLZiet en opnemen mogelijk.

Aangezien de app standaard bij een TV abo wordt geleverd heb ik die al. Moet eerlijk gezegd zeggen dat de enige toegevoegde waarde is dat je mobiel kunt kijken. Maar om nou via die app op de TV te gaan kijken vind ik nog minder aantrekkelijk dan de huidige situatie.

Het zou hooguit een soort van oplossing voor het probleem met de afstandsbediening kunnen zijn. Het zenderaanbod is beperkter dan het “niet-app” CD aanbod, de opname (on)mogelijkheden zijn hetzelfde, (bedienings)snelheid is op zijn zachtst gezegd niet beter en het brengt ook nog eens de extra sores met zich mee van een device om je tv mee te bedienen.

Met betrekking tot stellingen 1 en 2 is simpelweg de keuze voor de slechte hardware. Die doosjes zijn gewoon niet lekker in gebruik. KPN heeft daarin gewoon een decennium meer ervaring in dan CD en heeft inmiddels met heel veel vallen en opstaan geleerd hoe dat de implementeren. Dat is echt niet in het netwerk, maar vooral in het kleine doosje onder de TV.

over puntje 3: Dat er maar beperkt opgenomen kan worden of beschikbaar is in uitzending gemist zal minder vanuit de provider een manco zijn, maar meer vanuit de content eigenaren. Steeds meer stellen de eigenaars van de zenders eisen aan wat er wel en niet mag worden opgenomen en vooral ook of er vooruitgespoeld mag worden. De hoofdreden waarom je nu bij geen enkele provider nu niet meer een IP-tv kastje MET HardDisk krijgt is omdat de content providers dat niet willen.

Puntje 4, Is echt CD aan te rekenen dat ze slecht omgaan in de cloud opname functie met start en eind tijd van programma’s. En ze snappen het echt niet (heb het vaker met ze besproken) dit heeft volgens mij nog steeds te maken met hun Satelliet provider mentaliteit te maken. Let maar eens goed op wanneer het 6 uur journaal op IP tv start. Dat is niet exact om 6 uur, maar precies het verschil in te late start van de opnames. :wink:

Wat me zo verbaast is dat CD zelf wel de kastjes met HD “verkoopt”. Dan zou je verwachten dat Tweak dezelfde mogelijkheden biedt of desnoods zegt: “koop hem zelf maar”.

Al met al hoop ik dat ze snel iets gaan verbeteren. Ik heb alleen een vermoeden dat dat ijdele hoop is…

Het ligt mijns inziens voor een groot deel aan de Animobox en dan vooral aan de software. Als je bij de gids naar beneden scrolt moet het scherm voor iedere regel het scherm opnieuw opbouwen. Dat komt door de totaal overbodige plaatjes die voor iedere actieve regel opgehaald moeten worden en om ze weer te kunnen geven. Die plaatjes hebben ook nog het nadeel dat bij iedere volgende regel de teksten allemaal verspringen omdat de actieve regel twee tekstregels hoog is.
Die mini afbeeldingen voegen sowieso weinig toe. Je kunt er niet aan zien welke uitzending of welke datum het is. Als je 5 opnames van eenzelfde serie hebt opgenomen zie je 5 keer hetzelfde plaatje en moet je aan de zeer kleine lettertje eronder maar uitzoeken van welke datum ze zijn.
Die traagheid zie je niet terug in de canaldigital-app in combinatie met de chromecast.

Maar ik ben met je eens dat ook de rest van de bediening van de Animobox gewoon slecht is. Ondanks de traagheid van de Animobox heb je gewoon moeite om met de scrolknop een item te verspringen. Meestal ben je twee of drie stappen verder dan de bedoeling was. Hoe kort je ook drukt.

Wat TV betreft is Canaldigital ook geen blijvertje. Ik ben zeer tevreden met de snelheden in de nieuwsserver van Tweak. Maar de rest van de familie wil ook normaal TV kunnen kijken. En dan bedoel ik de klassieke TV met goed geluid en niet op een klein schermpje van je telefoon of tablet.

En er zijn naast de al opgenoemde punten nog wel wat minpuntjes.

-Zo is bij mij de Animobox midden in de film al eens opnieuw opgestart.

-Als ik mijn opname wil bekijken lijkt de opname niet beschikbaar. Op het scherm blijft het bezig met zoeken staan.

-Hoewel je kort geleden nog gekeken hebt krijg je ineens een (S004) melding. Dan werkt alles nog maar kun je geen live TV meer kijken tot e.a. gereset is.

Het lastige hier is dat je meerdere problemen lijkt te hebben. De reactie op de afstandsbediening is een fout die niet aan de internetverbinding ligt, maar aan de afstandsbediening zelf of het apparaat dat je ermee bedient. Ikzelf heb dat ook gehad laatst, een nieuwe batterij erin plaatsen werkte niet. Ik heb toen via China een nieuwe afstandsbediening gekocht, dat was voor mij afdoende. Als het aan het apparaat ligt dan zou een vervangend apparaat voldoen.

Wat betreft de traagheid, vraag ik mij vooral af hoe je apparaat is verbonden met het internet. Gebruik je een ethernetkabel, Wifi van de router of WiFi via een extender/powerline? Mogelijk los je het probleem op door op een andere manier te verbinden (direct via een ethernetkabel bijvoorbeeld of een powerline in combinatie met een ethernetkabel )

Het lastige van Canal Digitaal zie je direct terug op hun website.
Ze verkopen Lineaire TV over meerdere technologie stacks.

  1. Satelliet. (alleen hier tref je een kastje met recorder)
  2. Via App, zowel IOS, Android en smart TV varianten)
  3. Via preferred netwerk distributie.

Die laatste is listig, want de streams zijn wezenlijk anders dan via de app. Lees hogere bandbreedte en kortere buffer tijden. (om te kunnen zappen tussen kanalen moet je niet uitgaan van 10 seconde buffer, duurt te lang)
Daarom kijkt het via een tablet prima en duurt het relatief lang om tussen zenders te schakelen.

Ik kijk nu zelf via het bomvol abonnementje van CD, in het eerste jaar gaven ze hier een gratis smart card inclusief. Die heb ik gestoken in een goede satbox (schotel had ik al) en ik kijk super strakke kwaliteit met een schakeltijd van 1 seconde.

Even wat antwoorden op verschillende bijdragen bij elkaar vegen. De meerdere problemen zijn gewoon zaken die me opvallen en die bij de XS4All manier beter waren geregeld. Eigenlijk is alleen het verschil in snelheid een positieve factor in het voordeel van Tweak, het verschil in kosten (Tweak vraagt wat minder) maakt de rest van de verschillen echt niet goed…

De TV hardware is via ethernetkabel direct op de door Tweak geleverde Fritz!Box aangesloten, vanuit die Fritz!Box gaat één kabel naar de rest van het netwerk waar de TV’s geen gebruik van maken.

Wij hebben de M7 MZ-101 hier staan en als ik me niet heel erg vergis is de M7 MP-201 een zo goed als vergelijkbare box maar heeft hij alleen wel een HD en zou dus op kunnen nemen. Dus volgens mij is het niet noodzakelijk om daar “satelliet hardware” voor te gebruiken. Overigens is de functionaliteit bewust beperkt aangezien USB poorten etc. zijn uitgezet. Snap dat er rechten bij betrokken zijn maar dat kun je vrij eenvoudig met dezelfde software afvangen.

Een andere afstandsbediening heb ik al eens overwogen maar voor nu ga ik even geen extra kosten maken omdat mijn leverancier zijn zaken niet echt op orde heeft (even hard gesteld…).

De traagheid in de menu bediening etc. is voor een groot deel softwarematig en daarmee een (on)bewuste keuze. Nou heb ik redelijk wat ervaring met software ontwikkeling en ik denk dat er gewoon fundamentele keuzes verkeerd zijn gemaakt. Hoe het systeem omgaat met plaatjes is er inderdaad een. 8 items op een scherm omdat de plaatjes (inderdaad voor een serie allemaal hetzelfde) is gewoon niet handig. Ze voegen niets toe anders dan bandbreedte.

Aangezien dit niet zulke zware/grote bestanden hoeven te zijn zou je ook bijvoorbeeld de vervolgpagina’s direct kunnen meesturen/laten genereren zodat je die al lokaal hebt staan. Je kunt een optie geven om icoontjes of een lijst te tonen bij dat soort overzichten.

Maar ja, dit alles geeft op dit moment geen verbetering in het gebruiksgemak helaas…

Je doet behoorlijk wat aannames… de MZ101 is IP-TV only de MP-201 heeft DVB-S2 ontvanger on board + een DVB-S decrypt faciliteit. De CPU en aanverwante zaken zijn wezenlijk anders qua opzet dan bij IP-TV.

Deze box bestaat ook al een aantal jaren (al voordat CD breed begon met interactieve TV) vandaar is die mogelijkheid voor lokale opnames ook nog steeds aanwezig. Het is dan ook een soort van verworven recht van de eerste gebruikers.
En het klinkt misschien vreemd, maar voor de CD Satelliet doelgroep zijn er ook huishoudens die wel graag willen kijken, maar geen Interactieve TV kunnen krijgen omdat internet niet snel genoeg is. Voor die doelgroep is een HD een zeer welkome feature.

Voor eenieder die wel een vlotte internet verbinding heeft zie je juist dat iedere TV partij (Ziggo, KPN, en alle anderen) Cloud storage prefereren. (alsof het beter is)

Toch nog even wat betreft NLziet (neemt niet je bezwaren qua zenderaanbod weg maar wel je andere bezwaar):

Waar haal je vandaan dat NLziet maar 7 dagen terugkijken heeft? Ze hebben tot een jaar terugkijken en je komt zelfs soms nog programma’s tegen uit 2012 of 2013. Opnemen hebben we hier in een vol jaar NLziet nog nooit gemist.

En de AndroidTV app (NVidia Shield, maar ook beschikbaar op MiBox, Sony TV of Philips TV) werkt hemels: vlot, redelijk overzichtelijk (hoewel wat ouderwets), zapt bloedsnel en pauze en begin gemist werken probleemloos.

Ik ga er niet van uit dat er ooit nog wat verbetert aan Canal Digitaal. Het is al sinds Tweak erop overgestapt is hetzelfde hooguit matige product. De traagheid komt deels door de gekozen hardware maar ook door de matige middleware.

@ Hermanh: dat een voor satelliet en de ander voor IPTV is was mij niet duidelijk. We hebben zelf jaren lang mogen genieten van de effecten van het weer als het om TV kijken ging, eerste verbetering was toen XS4All pair bonding mogelijk maakte en nu dus glas. Cloud storage is een optie (mits goed uitgevoerd) maar het gemak van programma’s opnemen, en dus “offline” beschikbaar hebben blijft toch bovenaan staan.

@ eversteegt: je hebt gelijk, door de manier waarop het wordt getoond (zeker op mobiel) lijkt het alsof ze 7 dagen terugkijken aanbieden maar verderop staat 365 voor de “meeste” programma’s. Neemt inderdaad niet weg dat het zenderaanbod sowieso veel te beperkt is.

Heb ik iets gemist, of staat tussen de bovenstaande antwoorden c.q. reacties, geen enkele reactie van Tweak en/of CD (Canal Digitaal). Lezen zij überhaupt de ervaringen van de gebruikers. En nog belangrijker, doet Tweak en/of CD hier iets mee. Binnen nu en maximaal een half jaar of blijven ze lekker achterover zitten, totdat de gebruikers aan het eind van hun contract periode ( voor mij juli 2020) kunnen opzeggen!

Er zijn wel wat medewerkers actief hier, maar een forum is meer voor klanten onder elkaar.
Als je problemen hebt moet je die met de klantenservice bespreken.
Kans is klein dat er iets veranderd, tweak neemt gewoon een product af en CD is een grote lompe logge partij, waar verandering langzaam gaat.
Altijd vrij om het ergens anders te proberen natuurlijk.

Tja dat klinkt wel aardig, maar zit wel aan hun contract vast. En als ik wil wijzigen, contract of apparatuur omdat hetgeen wat zei leveren niet of matig functioneert dan mak ik de portemonnee trekken.

De klantenservice zegt vrij simpel: “Dit is wat we kunnen leveren” en zonder het te zeggen: “Vette pech, doe het er maar mee”.

Nadeel is dat wij weinig keuze hebben. Het glasvezel netwerk is nieuw aangelegd, XS4All/KPN etc. hebben er voor gekozen om hier niet in te stappen en alle andere “kleine” aanbieders werken met CD om de een of andere reden.

Ik hoop half half dat over overzienbare tijd de grote jongens op dit netwerk instappen zodat we kunnen profiteren van goede en gebruiksvriendelijke producten. Of dat Tweak de TV af gaat nemen van een KPN bijvoorbeeld.

Maar goed, het lijkt er op dat er weinig zal veranderen en dat we vast zitten aan deze “werkelijkheid”…

Lees andere topics op het forum ook even door. Ik denk dat je vragen dan beantwoord zijn.