TV en internet combineren over trunk

Ik heb al ff gezocht hier, maar nog niet echt iets relevants gevonden. Wel de FAQ mbt gebruik van eigen apparatuur, maar daar is het me niet helemaal duidelijk.

Ik krijg binnenkort Tweak, en vroeg me af of het mogelijk is om tv en data te bundelen over een trunk. Ik heb één UTP-kabel tussen meterkast en TV liggen, en kan er niks bij leggen helaas… Ik heb nu met T-Mobile Thuis de beide signalen gebundeld en weer gesplitst (Netgear GS105E en GS108E), dit werkt nu prima maar ik vraag me af of dat straks ook nog gaat lukken. Het mag gewoon met het normale Fritz-modem, ik heb niet zo’n behoefte aan verder kunst- en vliegwerk. :slight_smile:

Je hebt in principe geen trunk nodig om TV en data van elkaar te scheiden, je settop box(en) kunnen in het ‘normale’ LAN, hier heb je geen los VLAN voor nodig.

Hier staat wat meer informatie: https://www.tweak.nl/support/apparatuur-configureren.html

1 like

Ah top! Die pagina had ik gevonden, maar ik heb over de regel “De settopboxen hangen in het normale LAN” heen gelezen denk ik. Dat zou dus betekenen dat ik gewoon 1 op 1 vooruit kan. Bedankt!
Mocht het toch niet draaien wanneer het spul eenmaal geplaatst is, dan kom ik hier wel weer piepen.

1 like

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je settop boxen rechtstreeks op LAN2, 3 of 4 van de Fritzbox aangesloten moeten worden, of als je er een switch tussen hangt deze IGMP Snooping moet ondersteunen (instellen op VLAN1). Dit om te voorkomen dat al je switchpoorten de IPTV multicast streams forwarden (en je netwerk overbelasten).

Beide Netgear switches doen dat gelukkig voor jou :wink:

1 like