TP-link deco x50 direct op mediaconverter

Hallo,
Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen. Momenteel zijn ze bij ons glasvezel aan het leggen. Ik hoop over een tijdje mijn Ziggo abonnement in te ruilen voor een Internet only abonnement bij tweak. Ik ben niet heel handig, maar heb geprobeerd uit te zoeken hoe ik e.e.a. straks moet gaan aansluiten. Ik wil dus een Internet only abonnement. Deze wordt geleverd met een mediaconvertor welke ze in de meterkast plaatsen. Ik wil graag gebruik gaan maken van een TP-link deco x50 set. Omdat ik gebruik wil maken van bestaande UTP kabels naar de eerste en tweede verdieping moet ik denk ik een nieuwe UTP kabel vanuit de meterkast naar de achterkant van het huis leggen (waar nu mijn Ziggo modem/router staat. Ik zou de kabel daar graag direct op de TP-link deco x50 aansluiten. Vanaf dat basisstation wil ik dan gebruik maken van de bestaande UTP kabels naar boven.
Mijn vragen zijn:

  • Gaat het werken als ik de mediaconvertor direct aansluit op de Deco set?
  • Moet ik heel moeilijk instellingen doen op de Deco set of is dit met wat moeite voor elkaar te krijgen?
    Ik heb een schema bijgevoegd. Ik ben benieuwd naar jullie reactie of adviezen.
    Alvast bedankt!

Dit zou moeten werken, zonder al te veel moeite.
De deco set kan alleen vrij weinig, maar dat weet je al denk ik.

Bedankt voor de reactie. Als u aangeeft dat de Deco set niet veel kan, waar moet ik dan aan denken? Het belangrijkste voor mijn gezin is een goede, betrouwbare bedrade en draadloze verbinding. Ik hoef niet perse een lokaal netwerk te bouwen.

Zover ik weet hoef je niet veel extra’s van tp-link te verwachten. Naast de simpele instellingen.
Voor een normaal gezin waarschijnlijk prima, voor mij als ICT’er niet genoeg :wink:

Je moet trouwens wel de deco in router modus gebruiken, want anders kan je maar 1 apparaat aansluiten.

Ik heb een vergelijkbare situatie. Internet only + Deco. In mijn geval de M9 plus.

Voor de gemiddelde huis-, tuin- en keukeninternetgebruiker een prima oplossing.

Wat @grafzicht waarschijnlijk bedoelt, is dat de instellingen niet echt vrij instelbaar zijn. DHCP is bijvoorbeeld niet uit te schakelen in router modus, port forwarding is vrij basaal. Het is echter wel een stabiel netwerk met een redelijke snelheid. Jij hebt dan ook nog de x-versie, dus met Wifi-6. En dat is nog sneller.

Oh… en je kunt hem alleen maar configureren via de app. Er is wel een web-interface, maar daar kun je eigenlijk precies niets mee.

En nu door updates redelijk veel in te stellen

Updates? Voor de x50 misschien wel, maar voor de M9 nog altijd niet :slight_smile: