Tablet heeft wel toegang tot eigen netwerk maar geen internet verbinding

Geen idee of het hier goed staat maar dit lijkt de meest passende plek.

Een aantal (oudere) tablets en telefoons hebben sinds we op Tweak over zijn wel verbinding met het wifinetwerk en daarmee ook tot het interne netwerk (nas, printer etc.) maar op de een of andere manier krijgen ze geen verbinding met het internet.

Als ik van mijn S9 een hotspot maak dan kunnen ze zonder problemen het internet op.

Als voorbeeld twee apparaten waar we de problemen mee hebben: een Samsung Galaxy Tab A6 (2016) met android 5.1.1 en een Samsung S5 (heb even geen info over de android versie). Beide hebben een factory reset gehad.

Veel groeten,

Joost

Iemand een idee waar ik de oplossing moet zoeken?

Je hebt het over een aantal (oudere) tablets en telefoons. Hebben nieuwere tablets en telefoons wel verbinding met internet via je interne netwerk ? Zo ja kijk dan of ze de WiFi security mode wel aankunnen. Klinkt raar maar ik heb meegemaakt dat ik daardoor wel verbinding had maar geen internet. Los je op door de security mode op je router / toegangspunt op automatisch zetten. Dat is beter dan wanneer je de hele beveiliging terugschroeft naar de oude minder veilige standaard.

De S9 en andere “nieuwere” telefoons kunnen zonder problemen het internet op (helaas want anders was het misschien makkelijker te vinden).

Bedoel je met de WiFi security mode de WPA encription in het Wireless > Security menu van de Fritz!Box (hier staat een 5490 btw)? Daar kan ik namelijk alleen kiezen uit “WPA + WPA2” en “WPA2 (CCMP)”. Automatisch is geen optie die ik ergens terug kan vinden. Overigens is de switch tussen die twee voor zover ik kan zien niet de oplossing omdat de tablet gewoon hardnekkig blijft zeggen dat hij geen internetverbinding heeft…

Heb trouwens even gekeken maar de SM-T280 (de tablet waar ik het meeste mee test) zou WPA2 gewoon aan moeten kunnen.

Edit: ik denk dat het toch ergens in de instellingen van de Fritz!Box zit: als ik de tablet op het guest wifi netwerk inlog kan ik zonder problemen het internet op. Nu is het de vraag waarom de S9 wel het internet op mag en de tablet niet…

Edit2: denk dat ik het gevonden heb: het verschil tussen het guest netwerk en het “gewone” netwerk is (was) een vinkje bij “The active wireless devices displayed below may communicate with each other”. Toen ik dat in het gewone netwerk had uitgezet ging de tablet als een speer. Nu even uitvinden wat hier precies de gevolgen van zijn.

Mooi dat het werkt. Een guest netwerk zorgt er voor dat devices op dat netwerk niet met de andere devices op dat netwerk kunnen communiceren. Is extra beveiliging omdat een gebruiker op het guest netwerk daardoor niet bij je data server of device van een andere gebruiker kan. Zul je dan anders moeten oplossen.

Het “werkt” maar wel met een beperking: door het uitzetten van dit vinkje wordt kennelijk ook het communiceren met de chromecast geblokkeerd. Laat ik nou net de oude tablet bedacht hebben om die aan te sturen…

Dus er lijkt iets van een oorzaak gevonden maar de oplossing is er dus nog niet…