ik heb van het weekend pfsense op een ouwe intel machine geïnstalleerd (intel sandbridge 25000 met 8 gb aan geheugen op een asus mobo ws). Ik heb twee netwerkkaarten in deze machine zitten en ik heb niks gedaan aan vlan of iets dergelijk. alles gewoon standaard. ik heb wel een poort kunnen opmaken op de fritzbox en ingesteld dat de pfsense een open verbinding heeft met de internet.
maar…ik kan de max snelheid niet halen. ik haal maar 260 mbps bij een internet speed test…
moet ik echt met vlans gaan werken om de volle snelheid te kunnen halen?
ik heb dit kunnen zien(werkt mijn cpu continu op 100 procent ofzo?):
last pid: 87548; load averages: 0.04, 0.09, 0.08 up 3+18:57:17 15:45:29
234 processes: 9 running, 191 sleeping, 34 waiting
Hmmm, ja pfsense idled nogal raar, dus dat is niet heel vreemd.
2% is opzich prima, zou bijna denken dat het limiet dan of ergens in de NIC zit of in de verbinding naar de fritzbox. (check die kabel even)
Ik heb de kabel goed bekeken. Ik heb zelf die kabel vervangen. De Wan en de Lan worden beiden aangegeven als 1000 baseT .
Verdere info: ik heb de pfsense machine aangeduid als exposed host in fritzbox. Dus als het goed is, wordt ie nergens in Fritzbox geblokkeerd.
Tweede punt: de upload schiet naar 500 - 600 Mbps, maar de download blijft schommelen tussen de 250 - 280 Mbps.
Probleem lag aan het tweede netwerkkaart. Ik heb deze vervangen en sindsdien haal ik bijna de vollen 1000 mbps. Fijn is dat maar nu met een pfsense met al mijn apparaten veilig zijn…hoop ik.
Tja, dat heb je deels zelf in de hand. Draai pfs hier rechtstreeks vanaf de ntu als router/firewall. Suricata loopt mee als IDS en dat werkt super. De FB werkt nu als AP voor de bovenverdieping.