Speedtest (met nadruk op Upload snelheid) roept vraagtekens op

Waar is het topic ’ [Specifieke speedtests gevraagd]’ gebleven van forumlid HWx? uit de Hoeksche Waard die dit enkele dagen geleden startte en vroeg om ook wat speedtests te doen via Speedtest.net?
Ook dit forumlid is verdwenen?
Ik heb dat vandaag zoals hij/zij verzocht ook vanuit de Hoeksche Waard gedaan en het ziet er beroerder uit dan gisteren.
Als ik een traceroute uitvoer lijkt het wel of de in het verdwenen topic genoemde slechte server vandaag er helemaal uitgehaald is. Wordt deze vervangen?
Doe ik een speedtest naar Deltafiber.nl dan haal ik slechts een uploadsneldheid van 213 Mbps
Doe ik een speedtest naar 31173.se dan haal ik gewoon een uploadsnelheid van 949 Mbps
Ook naar Solcon.nl scoort slecht: upload slechts 240 Mbps
Wat is er aan de hand? Waar ligt zo’n groot verschil aan?
Wie meer weet mag me desgewenst ook pm mailen.

Die heeft zichzelf verwijderd. Daarmee is ook dat topic verdwenen.

Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.

Ik heb iperf3-tests gedaan vanaf zowel Deltafiber als Solcon. Vreemd genoeg trek ik met IPv6 gewoon een gbit vol, terwijl IPv4 rond de 250 Mbps blijft steken. Zo op het eerste gezicht lijkt het wel dat er iets op SpeedIX aan de hand is omdat zowel de IPv6 als IPv4 routes over SpeedIX gaan. Ik heb nu uitgaande routes naar SpeedIX gedropt en daarmee lijkt het probleem mbt. netwerken achter SpeedIX vooralsnog verdwenen. Ik ga hier maandag ff verder in duiken.

2 likes

@Johan.
Fijn dat je er naar kijkt.


Re: ‘Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.’
Het verdwenen forumlid gaf mij de indruk dat de lage uploadsnelheid aan de route via Speed-IX zou liggen.
De woorden ‘slechte server’ koppelde ik daarom aan Speed-IX internet exchange. Maar dat is onzin.
Wat ik vrijdag 10 maart 2023 15:00 uur wel constateerde is, dat mijn route naar Deltafiber niet meer via Speed-IX liep en in de dagen daarvoor wel. Mijn genoemde upload snelheden zijn dus na de hierboven genoemde tijd van 15:00 uur. Zie tracer route printscreen in bijlage.
Voor jouw info: ik werk nog uitsluitend met IPv4

NB Verder niets dan lof over Tweak.nl

Ik heb uitgaande routes naar SpeedIX gisteravond (rond de tijd dat ik antwoordde) uitgezet. Als de route naar Deltafiber gistermiddag niet over SpeedIX ging was dat een tijdelijke routing-aanpassing aan de kant van Deltafiber, want toen ik gisteravond keek ging uitgaand verkeer (ook naar Solcon) gewoon over SpeedIX.

Dat was mijn topic. Ik heb mijn account verwijderd omdat er maar geen reactie op kwam. Niet van andere leden en niet vanuit Tweak. Ik heb maandag 6 maart een ticket aangemaakt voor dit probleem en daar woensdag nog achteraan gebeld. Ondanks beloftes heb ik nog steeds geen enkele reactie op dat ticket, niet eens een “we zijn er mee bezig” of iets dergelijks. Ik moet op het forum lezen dat de Speed-IX verbinding uitgeschakeld is voor nu.

Ik zie nu ook dat Speed-IX er tussenuit is in mijn traceroutes en ik heb nu ook weer volledige upload, ook naar signetbreedband. In mijn ticket aan Tweak gaf ik aan dat die vanuit het Tweak netwerk niet over Speed-IX liep, maar ook traag was met uploaden als een van de weinigen. Mogelijk/waarschijnlijk kwam Speed-IX dan wel voor inkomend verkeer vanaf signet in beeld, want ook die is nu snel en ook dat is door het uitschakelen van Speed-IX opgelost.

Ligt overigens niet aan Speed-IX hoor. Over andere verbindingen (niet Tweak) gebruik ik ook Speed-IX, niks mee aan de hand. Het kwam door de Speed-IX aansluiting van Tweak. Daar zit/zat iets niet helemaal lekker.

Maar door de gebrekkige communicatie heb ik besloten mijn contract met Tweak te ontbinden. Ik vind het helemaal geen probleem dat ergens iets niet lekker gaat, dat hoort ook een beetje bij techniek. Maar als iemand je het probleem op een presenteerblaadje aanlevert en dan nog is het teveel moeite om adequaat te handelen, dan ben je wat mij betreft geen knip voor de neus waard. Zelfs dat ik tot op heden nog steeds geen reactie heb gehad op deze melding…tsja, wat kan ik er verder van zeggen. Dieptriest.

Edit: ook ik gebruik alleen IPv4 op deze verbinding vanwege ACL’s waar ik opsta en die nog geen IPv6 ranges toestaan op de ACL, maar wel IPv6 verkeer laten binnenkomen. Ik heb dus niet op IPv6 getest.

Succes bij de volgende ISP.

2 likes

Bedankt voor de sterke inhoudelijke reactie. Heel professioneel.

Alstu. Het enige wat ik hier verder op te zeggen is is dit:
door allerhande omstandigheden kan het voorkomen dat je niet direct een antwoord krijgt. Soms is de helpdesk druk, soms is de afdeling die het probleem in behandeling neemt druk. Soms zijn er andere omstandigheden waardoor een probleem niet direct wordt opgepakt. Als je denkt dat dat bij andere ISP’s niet zo kan en zal zijn dan kan ik je alleen maar succes wensen.

En, ik heb aangegeven dat er een probleem is op SpeedIX. Hier had ik met SpeedIX moeten schrijven. Ik wil daarmee niet suggereren dat SpeedIX stuk is, alleen dat er iets aan de hand is met SpeedIX in ons geval.

2 likes

Johan, alle begrip voor drukte. Maar…als het mogelijk is om hier op het forum te posten dat een probleem dat een klant een kleine week geleden al in een ticket heeft aangemeld is “opgelost”, lijkt het mij dat het ook een kleine moeite is het ticket even een update te geven richting die klant. En in drukke periodes beloftes maken “vandaag of uiterlijk morgen hoort u wat”, is ook niet echt netjes en slim te noemen. Ik weet aardig hoe het is ISP land gaat en heb door mijn werk met veel ISP’s contacten. Ik heb het nog nooit zo beroerd meegemaakt als bij Tweak. En ja, zoals ik zei: overal gaan dingen mis, dat is nu eenmaal zo en hoeft geen groot probleem te zijn. Hoe je die zaken vervolgens toch netjes afhandelt richting je klant, dat is waar het uiteindelijk om gaat. Jouw manier van communiceren richting mij als klant draagt daar in ieder geval niet aan bij.

Hahahaha, andere providers als je een probleem hebt :
“wilt u uw modem eerst even restarten”
“het ligt aan de kabels in je huis”
“sluit uw apparaat direct aan op de modem”
“is uw laptop wel snel genoeg”
“we sturen eerst een monteur langs a 50 euro”

Succes, je komt vaak niet eens in de buurt van de technische mensen.

Ik heb andere ervaringen, maar goed. Wat is nu de moraal van het verhaal? Omdat andere een ruk service verlenen, mogen wij het ook? Misschien eerst naar jezelf kijken voordat je gaat wijzen naar een ander. Succes ermee verder, ik ben er klaar mee.

Het gaat bij tweak prima, je bent gewoon ongeduldig.
Maar prima, zoal Johan al zei, veel plezier.

1 like

Als het thuis even niet gaat zoals het hoort, ruil je dan ook alles in voor wat anders
Man man neem eens een bakkie thee of koffie en lees je eigen reactie nog eens na.

Ben je tovallig van Adel?

2 likes

Begrijpend lezen blijft lastig voor sommige mensen.

Voor de geïnteresseerden: de optic aan onze kant waar SpeedIX aan hangt was stukkig en die is zojuist vervangen. Daarvoor waren inkomende errors te zien aan de kant van SpeedIX en die zijn nu ook weg. Ik heb nog een aantal speedtests gedaan over SpeedIX en dat ziet er allemaal ook weer flex uit.

8 likes

Geweldig. Bedankt hiervoor.

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.