Snelheid Wireless met eigen AP's

Hoi Allemaal,
Ik heb een vreemd ‘issue’ en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik had voorheen Ziggo (500 Mbps) en op de modem van Ziggo een Netgear R7800 (in AP mode). Ik haalde altijd 500 Mbps draadloos met dit accesspoint en op meerdere devices.
Nu sluit ik dit accesspoint in de zelfde configuratie aan op de Fritz en kom ik met geen mogelijkheid boven de 300 Mbps (Je zou kunnen vragen of ik het nodig heb, nee dat niet). Ik heb op de Fritz elke poort in power mode gezet en ook dmv prioritization kom ik niet hoger. Sluit ik hem vervolgens weer aan op de modem van Ziggo (die nog actief is) Bam! 500 Mbps. Ik heb tevens op zolder nog een AC2300 liggen van TP-Link. op de modem van Ziggo haal ik hierop (dichtbij) 480Mbps en op de Fritz niet hoger dan 300 Mbps. Ik heb de UTP al vervangen en de router al eens terug gezet naar factory def. Ik kom niet hoger. Ik heb zo’n vermoeden dat er ergens een filter aan staat ofzo. geen idee… vreemd is het wel.
En ow ja, bekabeld haal ik overal 930 Mbps down/up. schiet mij maar lek. (niet letterlijk alsjeblieft. Wie weet waar dit mee te maken zou kunnen hebben?

Wat haal je draadloos als je direct op de wifi van de FritzBox koppelt, zowel 2.4 als 5 GHz band?
Gebruik voor deze test wel een unieke SSID, dus niet dezelfde als die je op de Netgear en Ziggo router in gebruik hebt.

Een reden kan zijn dat de FritzBox en de Netgear op dezelfde wifi-kanalen staan en dat Ziggo op een ander kanaal staat.

Ik heb WiFi uit staan op de Fritz. In het begin de snelheid op de Fritz getest: 260 Mbps max.
Mijns inziens is het ook geen wifi gerelateerd probleem. wanneer ik de zelfde AP aan de Ziggo modem hang, haal ik 502 Mbps.

Ik zit nog even te denken…
Poging 2 :smiley:
Heb jij All-In-One van Tweak, of Internet Only…

Bij Ziggo heb je geen VLAN.
Als je van Tweak geen Internet Only hebt dan heb je dat nu wel, VLAN 34.
Heb je er een switch tussen zitten richting de Netgear? Dan kan daar de oorzaak liggen als die switch niet goed met VLAN’s overweg kan.

Ik heb geen internet only. En de switch hangt achter de netgear. Bekabeld haal ik het we dat is het vreemde.

Dus je hebt VLAN 34 actief staan.
Jouw Netgear R7800 is zelf een switch naast dat het een Access Point is.
Nu heb ik zelf geen R7800 meer (te oud). Maar controleer in de instellingen van de Netgear of daar iets met VLAN in te stellen is.

Als je een laptop/PC bekabeld op de Netgear aansluit haal je 940+ Gb/s?

Wissel anders ook even de aansluiting van de aanvoernetwerkkabel op de Netgear van WAN naar LAN of van LAN naar WAN: je weet het nooit.

Mocht dit allemaal niet baten dan blijf ik toch bij de VLAN als oorzaak. Misschien zijn er anderen die hier meer kaas van gegeten hebben en een R7800 hebben.