Smart TV App nu ook op Android-tv boxen

Canal Digitaal heeft ten opzichte van de concurrentie al een uniek aanbod op de smart-tv-markt. Als enige hebben ze nu native apps voor Samsung-, LG-, Panasonic-, Philips- en Sony-tv’s. Voor die laatste twee geldt dat het tv’s met een Android-besturingssysteem betreft. Met die Android-kennis zijn ze doorgegaan en hebben ze nu ook een app kunnen lanceren voor Android-tv boxen. Dit betreft de Nvidia Shield en de Xiaomi Mi BOX . De app is te downloaden in de playstore op die devices.

Wie heeft er nog een Nvidia Shield of Xiaomi Mi BOX staan om mee te testen? :pray:t2:

2 likes

Ik heb een NVidia Shield, alleen neem ik op dit moment geen TV bij jullie af. Heb wel overwogen, omdat ik het nieuws over AndroidTV boxen icm CD al ergens anders had gelezen, om eens een proef abbo bij CD zelf af te nemen (of iemand moet me een koppeling via zijn/haar abbo aanbieden).

Ik gebruik het al een tijdje op de mi box 3. Wil best mee testen? Wat is dan de bedoeling?

Heb hem net op mijn MI Box geinstalleerd. Wil best mee testen.
Jammer dat het me wel weer een apparaat “kost” je hebt er maar vier.
Zou fijn zijn als CD per stream gaat kijken ipv per apparaat.

Je bent inderdaad beperkt tot 5 ontvangers en 5 zogenaamde ‘OTT’-apparaten. Gelukkig kun je wel een ouder apparaat ‘verwijderen’ bij het inloggen. Ik ga er vanuit dat zodra je een Android TV gebruikt om TV mee te kijken dat een apparaat is dat je niet snel weg zult gooien, maar die optie is er in ieder geval wel.

We hebben op kantoor nog geen Android TV apparaat staan (en komen op dit moment niet veel op kantoor) dus zijn vooral benieuwd naar jullie ervaringen :slight_smile:.

Hoi, ik gebruik de AndroidTV app van Canal Digitaal. Mocht ik kunnen helpen met testen of iets dergelijks doe ik dat graag.

Om alvast een aantal van mijn ervaringen te delen:

Het goede

  1. De app werkt snel. Je schakelt vlot door de menu’s en kanalen heen en is daarmee een verademing ten opzichte van de trage ontvangers.

  2. De app is logisch in gebruik, instellingen zijn te vinden waar je ze verwacht.

  3. Zaken waar ik in de TV-ontvanger soms problemen mee heb zoals een blokkerig beeld bij begin gemist of terugkijken via de TV-gids, is in deze app helemaal verdwenen.

De verbeterpunten

  1. De kwaliteit van de streams is bij live tv merkbaar slechter dan bij de tv-ontvangers. Dat is met name goed te zien bij sportwedstrijden. Via replaytv lijkt het vergelijkbaar te zijn. Alleen al daarom zou ik de app nog niet als volwaardig alternatief zien, aangezien ik veel (live) sport kijk

  2. Enkele functies moet je in de app missen. Zo kan je niet live pauzeren, iets wat op de ontvanger wel werkt. Bij mij werkte ook de ‘kijk verder op TV’ knop op mijn mobiel niet in combinatie met de AndroidTV app.

Wensenlijstje

  • Integreer de Canal Digitaal app in het homescreen van Android TV zoals je bijvoorbeeld ook bij YouTube of NLZiet hebt. Dan worden enkele van je favoriete zender of programma’s al op het homescreen weergegeven en kan je direct doorklikken.

  • Betere kwaliteit streams, zodat de TV-ontvanger definitief het huis uit kan. Neem een voorbeeld aan de 1080p kwaliteit van NL Ziet, wat gewoon over het reguliere internet werkt. Als het daar kan, kan Canal Digitaal dat toch ook? Zeker over glasvezel!

PS. Ik gebruik de app via een Mi Box S.

1 like

@Dave89, Duidelijke review, thanks :slight_smile:
Zelf kan ik helaas nog niet testen. Omdat ik ooit via Tweak een abbo bij CD heb gehad (met mijn e-mail adres als gebruikersnaam) kan ik nu bij CD niet zelf een account registereren. CD zegt dat Tweak dit voor mij moet oplossen.

Maar jouw review ziet er duidelijk genoeg uit:

Het heeft dus zeker potentie, maar met name de kwaliteit van streams moet veel en veel beter worden. Ik ben zelf inderdaad ook zeer tevreden met de kwaliteit van de Streams van NLZiet. Ook NLZiet is nog steeds niet zo goed als gewone multicast of broadcast streams, maar voor een OTT-dienst is het meer dan acceptabel.

Eigenlijk kan ik dus wel stellen dat, als de streams op NLZiet-niveau zouden komen, ik serieus zou overwegen om Canal Digitaal te nemen .

En inderdaad: Het zou mooi zijn als, naast betere kwaliteit, Canal Digitaal zou doorpakken met beter gebruik van de AndroidTV homescreen strips. Eentje met zenders en eentje met opgenomen programma’s bijvoorbeeld. Of nog beter: Integratie met AndroidTV Live Channels.

Dank voor je feedback. Ik geef de verbeterpunten door aan Canal Digitaal, zij kunnen hier ook meelezen. Als ik het zo beluister kan er nog een en ander verbeterd worden maar werkt de app in principe al voor het grootste gedeelte.

Ik maak ook gebruik van de Canal Digitaal AndroidTV versie. Alles werkt prima, al heb ik 1x gehad dat één enkele zender niet werkte. De dag erna werkte dit weer, dat kan natuurlijk altijd eens een keer voorkomen. Qua reviews sluit ik me volledig aan bij @Dave89 en @eversteegt.

De belangrijkste reden dat ik voor het Canal Digitaal “app-abonnement” heb gekozen is omdat NLZiet de Discovery Benelux zenders (Discovery Channel, TLC, e.d.) niet heeft. De beeldkwaliteit van de app mag inderdaad flink verbeterd worden, de streams van NLZiet hebben beduidend hogere kwaliteit. Voor mij is het de vraag van wie is eerder om een goede oplossing te bieden met NLZiet beeldkwaliteit, maar inclusief de Discovery zenders. Ik weet dat ik ook gebruik kan maken van DPlay, maar ik heb het liefste alles in 1 abonnement.

Wat me verder aan de Android app opvalt is dat als je deze opstart er geluid van een zender begint af te spelen. Echter start de app altijd op in het menu, hoe je vervolgens naar deze lopende stream schakelt is mij nog steeds een raadsel. Natuurlijk kan ik dezelfde zender aanklikken die ik de vorige keer aan het kijken was, maar volgens mij is de app zo niet bedacht…

Ook zou het fijn zijn dat je, net voor de Android app voor je mobiel, alleen de zenders kunt tonen die ook daadwerkelijk in je abonnement vallen.

Sinds afgelopen weekend heb ik een Nvidia shield TV in gebruik en ik moet zeggen wat een verbetering in gebruikservaring in de CD TV App. Mijn referentie was de CD app voor mijn Samsung Smart TV en ietwat langer geleden de TV box van Tweak/CD.

De Samsung Smart TV app is ontzettend traag in gebruik, zowel qua navigeren als het opstarten van streams. Daarnaast had ik bij bepaalde zenders structureel problemen met wegvallende audo (Nick jr, RTL Crime, Nat GEO)
Met de Android App op de Shield is alles zo ontzettend vloeiend, zelfs het opstarten van de app zelf is 1 a 2 seconde. Beeld kwaliteit is nog steeds niet HD (kwaliteit) (via satelliet is het veeeeel scherper)

In vergelijking met de CD TV box (2 jaar geleden icm tweak alles in 1) was de beeldkwaliteit van de streams vele malen beter. echter is het gebruikersgemak (vlotheid van de interface) nog steeds niet te vergelijken met de Shield.

1000% tevreden met de shield en ook de mogelijkheden die het nu geeft om alles lekker in 1 ecosysteem te doen. (CD, Netflix, Youtube)

Wat ik nog mis is wat de anderen ook aangeven:

  1. gebruik van homescreen om bijvoorbeeld direct naar de laatste 4 gebruikte kanalen te gaan, of populaire zenders…
  2. Duw CD aub in het verhogen van de stream kwaliteit van tenminste de NL kanalen + Discovery en Nat GEO zenders. Die zijn nu max 720P.

Ik heb een Ematic Pro X, maar dat is ook gewoon een officiele Android TV box met google licentie zoals de Nvidia Shield en Mi Box S. Lijkt vooral op de Mi Box S, alleen dan met Ethernetaansluiting. Zeer tevreden over. Vooral het navigatiegemak ten opzichte van boxen met ‘normale android’ wil je het verschil weten tussen google licentie boxen en normale boxen? Dan raad ik deze blog aan https://boji.nl/blogs/news/wat-is-een-google-gecertificeerde-android-tv-box succes!