Slechte wifi van 5490

Toen we van XS4All over gingen naar Tweak kregen we een 5490. Alle “oude” apparatuur die ik bij XS4All gebruikte (een paar 7360’s die op verschillende punten in ons huis werden gebruikt om het wifi signaal door te zetten en wat kabel verbindingen te faciliteren en een paar 1750E’s) heb ik gewoon laten zitten inclusief de instellingen daarvan.

Wat me opvalt is dat het wifi netwerk dat op de 5490 staat geconfigureerd (zowel het 2,4 GHz als het 5 GHz) gewoon bagger is. Niet in bereik maar in betrouwbaarheid. Regelmatig is er wel verbinding met mijn eigen netwerk maar is er geen toegang tot het internet of wordt de verbinding gewoon verbroken. Bij de 5 GHz is het erger maar beide hebben er last van.

Het wifi netwerk dat wordt onderhouden met de oude XS4All apparatuur is gewoon stabiel, altijd bereikbaar en lijkt ook sneller data door te geven. Alleen ondersteunen niet alle apparaten 5 GHz.

Ik heb de 1750E’s voor een deel (als test) ingezet voor “tweak wifi” en een deel voor het oude wifi. Dat lijkt geen verschil te maken, het signaal dat op de 5490 “start” blijft gewoon tegenvallen. Het signaal wat op de eerste 7360 achter de 5490 start is beter.

Iemand een idee waar het aan kan liggen?

Geen idee waar het aan kan liggen. Bij mij draaien de Fritz producten zeer stabiel.

Misschien de router even opnieuw laten zoeken en het kanaal en de kanaalbreedte aanpassen (naar 20Mhz)?

Had je van XS4ALL ook een 5490? Of een 7590?

Die van XS4All was (als ik het goed heb) een 7581. Vanavond (als er geen werk-gesprekken meer via de lijn worden gevoerd zal ik eens gaan kijken naar de kanaalbreedte. Voor zover ik kan zien zijn mijn apparaten de enige op de gekozen kanalen (voordeel van in het buitengebied wonen).

Is er trouwens een goede meet-tool die het signaal(verlies) registreert? Ik kan wel meten als ik zelf actief ben maar ik wil graag een overzicht van de beschikbaarheid van het netwerk over bijvoorbeeld 24 uur of langer. Anders loop je de kans dat ik net de momenten mis waarop er geen verbinding mogelijk is…

De 7581 is een iets ander model dan de 5490. De hardware is iets minder krachtig, maar in de meeste gevallen draait hij wel stabieler.

Een tool voor het monitoren van je wifi ken ik zelf niet. Als je in buitengebied woont zou de 5490 op automatische instellingen je geen problemen moeten leveren. Misschien dat een reset naar fabrieksinstellingen al verbetering biedt.

Heb je de rest van je Fritz apparatuur bekabeld aangesloten op je 5490?

Op de naam van het netwerk na en natuurlijk de wachtwoorden zijn er geen zaken aangepast dus terug naar fabrieksinstellingen kan maar ik verwacht daar niet zoveel van.

Het “oude” deel van mijn netwerk is inderdaad voornamelijk bekabeld aangesloten. De 1750E’s niet en ook de meeste laptops gebruiken wifi.

Voor problemen met de 2.4 GHz wifi zou je kunnen proberen om de wifi-standaard in het modem te wijzigen. dus als je 802.b toch niet gebruikt kun je spelen met de instellingen b.v. kiezen voor 802.11 n+g i.p.v. 802.11 b+g
bij een Samsung A3 (2016) scheelt dit een factor 10 (4 tegen 40 mBsec in download snelheid. Daar is ook wel informatie over op internet te vinden dat 802.11 b voor traagheid in het netwerk kan zorgen.
Waarom dat gebeurd weet ik ook niet. Op een KPN experiabox V9 gebeurt dat niet maar op een TP-Link Archer 7 treedt dat vertragingsprobleem ook op op de 2.4 GHz.

Een ander ‘raar’ probleem heb ik met de instellingen van de wifi adapter van de laptop. Als daar 802.11 d op disabled staat is af en toe de verbinding met de Fritzbox weg en komt de Fritzbox ook niet voor en de lijst met beschikbare netwerken. Staat 802.11 d op enbled dan komt dat probleem niet voor. Het betreft hier ook een oudere wifiadapter maar kennelijk is compatible geen garantie voor altijd werken.

Als je het netwerkverkeer van je laptop naar internet wil controleren waar mogelijke vertragingen zitten zou je Pingplotter eens kunnen proberen. Dat registreert van apparaat tot website.

Voor zover ik weet gaat het hele netwerk over op 802.11b zodra er 1 apparaat connect als ‘b’ client. Dus dan wordt de rest ook beperkt tot ‘b’

@Persec, dat is niet wat ik ervaar.Bij gelijke afstand tot de Fritzbox haalt de laptop ook op 2.4 rond de 40 mBsec en mijn telefoon meestal (niet tegelijkertijd) rond de 4 download waarbij de upload iets hoger ligt.

De 5GHz geeft veel meer problemen. Als die het doet is hij razend snel maar hij gaat veel sneller in “geen verbinding” dan de 2.4.

Het gaat me niet zo zeer om de snelheid maar om de beschikbaarheid. Zo vaak moeten switchen is gewoon erg irritant.