Slechte tv ontvangst van Canal Digital

Kijk weer ‘mijn opnames’ via Canal Digital via glasvezel en word wederom zeer verdrietig door de contine haperingen :cry::cry: Dit is De Slimste Mens van 1 en 2 januari 2020 op npo 2. Maar eigenlijk alles wat ik heb opgenomen is een drama! En ook alles wat we terugkijken (max 1 week) via de digitale tv gids is hetzelfde drama. 1 febr. kunnen we van contract af. Maar erns kijken wat er verder voor aanbieders zijn. Hier wordt je gek van. Zoooooo slecht!

Dan kijk je tenminste nog. Ik ben er inmiddels achter dat soms Canaldigital, soms Tweak en soms het thuisnetwerk de boosdoener kan zijn.
Nadat bij mij op 12-12-2019 de glasvezel actief was bleek ik wel terug te kunnen kijken maar geen live-tv te kunnen zien (S004 fout opgetreden) beetje rondzoeken op internet maakte me niet echt blij maar toen ik het Animobox op mijn KPN modem aansloot bleek ik ineens wel live-tv te kunnen kijken. Na de nodige mailwisselingen waarbij ik dit vermelde kwam er na anderhalve week iemand op het idee om eens in de systemen van Tweak te gaan kijken. Men had vergeten (neem ik aan) een poort open te zetten.
Maar door al het experimenteren aangesloten op het KPN modem bleek dat ook de thuissituatie roet in het eten kan gooien. Verkeerde switch of router instellingen kunnen de zaak ook verstoren.
Over het terug kijken kan ik je helaas nog niets vertellen. Omdat ik sinds 12 december alles weer in de doos heb zitten en het er alleen uithaal als ik van de helpdesk een vraag krijg of het nu wel werkt. Dan test ik het even met een losse UTP kabel en als het niet 100% is gaat het weer de doos is. Voor mezelf vin ik het niet zo erg. Ik kijk hoofdzakelijk NPO zender via NPO-start-plus vanaf tablet naar chromebox. Perfect beeld, een jaar terugkijken en opnames vooruit en terugspoelen. Maar de familie baalt als een stier als ze b.v. niet even kunnen pauzeren tijdens de live-uitzending.
Over dat pauzeren en door- of terugspoelen tijdens live-uitzendingen krijg ik van de helpdesk ook verschillende berichten die niet stroken met wat ik bij bevriende Tweakaangeslotenen met Canaldigital zie.
Zoals ik elders op het forum las is communiceren bij problemen niet de sterkste kant van Tweak. Misschien omdat ik het probleem te uitgebreid beschrijf met mogelijke oplossing.
Uiteindelijk wil iedereen maar een ding. Het moet werken.

Kun je vertellen hoe de Animobox is aangesloten op de en wat je internetsnelheid is?

Ik denk ook dat het makkelijker (en wellicht ook een stuk goedkoper) is om tv van iets als NLZiet af te nemen.

Natuurlijk kun je tegenwoordig op andere manieren kijken. Ook NPO start is een goede optie. Een vriend is alleen en kijkt uitsluitend tv via apps en de chromecast.
Dat is echter minder handig als je met 4 personen in huis bent.
NLziet is via een op een Samsung-tv geïnstalleerde app toch redelijk omslachtig om op te starten. TV aan, via menu instellingen de app starten, wachten tot alles geladen is en dan beginnen met kijken. Dan is het journaal bijna afgelopen. Dat zijn niet mijn woorden maar van iemand die daar mee aan het experimenteren was.
Als je eenmaal kijkt maakt het niet meer uit.
Inmiddels werken de Animoboxen (zie boven) naar behoren na ontvangst van twee nieuwe Animoboxen. De Animoboxen werken een beetje stroperig.
De Canaldigital-app op de tablet doet het een stuk beter. Sneller en gebruiksvriendelijker. Daar ligt nog een schone taak voor Canaldigital en Tweak.

Alleen is bediening met de app niet echt handig als je met meer mensen kijkt en zapt of er af en toe iemand wegloopt. Dan blijft de Animobox met afstandsbediening toch makkelijker, ook al werkt het niet zo soepel.

Update:
Sinds 2 maanden Canaldigital via de glasvezelprovider 1000/1000 up down dus aan die snelheid ligt het niet.
Soms start de ontvanger midden in de uitzending op.
Bij live tv kijken is het kortstondig bevriezen , of blokjes, van het beeld. Soms is een zender er niet. Foutmelding in beeld dat de zender niet beschikbaar is. Raar genoeg geeft de tweede ontvanger in huis die zender wel weer.
Kijk vanaf het begin is gewoon dramatisch. Er gaat geen uitzending voorbij zonder verschijnselen als:
Geluid niet synchroon met beeld of haperend beeld.
Uitzending NPO zijn voor kijk vanaf begin niet beschikbaar maar een half uur later wel. Dat is niet structureel maar komt iedere dag wel een paar keer voor.
Opgenomen programma’s zijn oms niet beschikbaar terwijl ze wel in de lijst opgenomen programma’s staan.
En dan de interface van de ontvanger. De afstands bediening is snel. Veel te snel voor deze traag reagerende ontvanger.
Een korte druk op een knop heeft bijna altijd een onverwacht effect. 2 of 3 stappen verder. Zelf kan ik ernog mee leven maar de huisgenoten zijn niet blij.
En om een idee te geven. Scrollen door de zenderlijst is niet wat je voor je plezier doet.
Het opbouwen van de volgende pagina (5 zenders) duurt 4 a 5 seconden.
Het zit bij het eerste jaar abonnement van Tweak maar het is zeker geen blijvertje.
Meestal kijken we nu via NPOstart plus en een chromecast.

Geen blijvertje dus. Jammer want telefonie, internet en de nieuwserver van Tweak zijn prima in orde.

Ja, er is een groot gat in de markt voor sublieme ipTV, los van KPN. Een TV-provider die doet wat de klant wil, nl gewoon lekker TV kijken in de beste kwaliteit (4K), mooi geluid (lipsync) en een soepele bediening (klik op de afstandsbediening resulteert direct in “iets”, geen wachttijd).

Als ik nu 25 was, en geld had, dan wist ik het wel … :sweat_smile:

Wel apart dat het bij een aantal mensen zo beroerd gaat met de tv. Bij mij eigenlijk nooit problemen. Moet wel zeggen dat ik praktisch nooit opneem. :slight_smile:

Vind het beeld bij mij ook beter dan bij iemand die ik ken met Ziggo.
En ook bij iemand bij KPN vind ik het beeld nou niet bepaald heel mooi.
Maar goed, da’s mijn persoonlijke beleving.

Maar als diegene met Ziggo bij mij iets ziet zegt ie ook
dat het beeld wel erg goed is. :+1:

Ik heb bij de glasvezel aanleg hier in Montfoort een aantal mensen Tweak aanbevolen. Daar is er een bij die de tv waardeloos vinden en na anderhalve maand al wisten dat Canaldigital na het einde van het contract de deur uitgaan.
Een tweede heeft op basis wat hij bij mij gezien heeft besloten bij KPN te blijven en het contract bij Tweak aan het eind van de contractdatum op te zeggen.

Eerst een maand niet werken (foutje van Tweak) daarna nog niet werkende live-tv bleek in de twee ontvangers van Canaldigital te zitten. Na omruiling werkte alles maar met niet te verklaren haperingen. En diezelfde haperingen bij kijk vanaf begin, wat we veel gebruiken, blijkt ook bij de andere gebruiker in Montfoort op te treden.
En zoals ik hierboven al schreef, de twee ontvangers hebben niet op hetzelfde moment hetzelfde verschijnsel.
Gister heb ik mijn Fritbox omgewisseld (zie elders op dit forum problemen met 5 minuten uitval 2.4 gHz) en die Fritzbox gedraagt zich draadloos anders met minder haperingen.
Dus misschien heeft dat ook invloed op het tv signaal.