SFP SC/APC hoe weet ik wat past

Ik heb een paar topics voor bij zien komen en gegoogled, maar het is mij nog steeds niet helamaal duidelijk.

Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe router en wil dan meteen met sfp verbinding zodat de media converter er uit kan.

Nu staat er bij routers, veel al SFP.
maar ik zie niks staan van SC/APC PC/UPC of iets dergelijks.
Ik heb een groene stekker en ik lees dat de interface kan beschadigen als ik het verkeerd aan sluit.

Nu is dus mijn vraag, hoe weet ik of de router compatible is, of kan ik een verloopstekker gebruiken?

SFP is een aansluiting voor kleine modules die glasvezel of andere soorten kabels omzet naar een standaard die de router verwerkt (stroom op koper).
Je moet dus naast de router, ook een module kopen die werkt in je router, en de juiste specificaties heeft voor het netwerk van tweak en je aansluiting.

Hieroo een linkje naar de specificaties die je voor tweak moet hebben op je locatie.
Vaak aangegeven als BiDi modules (met 1 aansluiting voor glasvezel).

De kabel die je aan kan raken is meestal een plastic patchkoordje, en dus minder breekbaar, maar de aansluiting op het glasvezel kastje kan wel stuk gaan.

1 like

dank,
De specs had ik al gevonden, maar ik was me er niet van bewust dat SFP een losse module zou zijn.
Dit zijn de specs die er bij mij staan,

  • TX: 1310 nm
  • RX: 1490/1550 nm
  • E-Fiber: SC/APC stekker

Nu zit er een geen kabeltje met groene stekker in de efiber en een blauw stekkertje in mijn mediaconverter.

Ik gok dan dat SC/APC de aansluiting is op de efiber, en dat de aasluiting op de mediaconverter SC/UPC is of heb ik dat dan fout?

Als ik zoek dan zie ik merk specifieke modules, maar ook niet merk specifieke, daar moet ik dus ook nog op letten denk ik. Met een beetje geluk kan ik misschien de module uit de mediaconverter hergebruiken.

@Bart_K
De in december 2022, ingang van mijn internet only abonnement, per PostNL door Cambrium = Tweak gestuurde mediaconverter (MC), Model MC-GSB11-A20C van Optcore, had een SC/UPC aansluiting in de voorgemonteerde SFP waar dus een een blauwe SC/UPC stekker in gaat.
Deze MC krijg je ongevraagd en op afspraak komt een monteur deze installeren. En daarna mag je een eigen modem/router op deze MC aansluiten met een UTP kabel.
De FTU, Fiber Termination Unit, van E-fiber in je meterkast is een Commscope HFTP-N0-NN00-E FTU. Deze heeft twee fiber aansluitingen, ‘chassis delen’ , van het type ‘small connector’, SC, waarvan je er maar Ă©Ă©n gebruikt.
Daar moet een fiber patchkabel in, met aan de FTU kant een SC/APC (groene) stekker.
Kortom, de door Cambrium meegeleverde patchkabel bij de MC is van het type SC/UPC-SC/APC en is 2m lang.
Ga geen verkeerde stekker in de FTU steken, want dat kan de boel vernielen, en zal dan een dure reparatie worden, uit te voeren door E-fiber.

Je schrijft niet welk modem je op het oog hebt.
In principe koop je een fiber modem zonder voorgeinstalleerde SFP.
Dan moet je zelf de juiste SFP erbij zoeken voor de golflengte van het fiber netwerk in combinatie met de afstand naar de POP, de plaats van jouw aansluiting in het schakelstation.
Een (glasfiber) modem leverancier als Fritz!box levert marktgericht modems per land, en per type netwerk aan gebruikers. De juiste SFP is dan voorgemonteerd in het modem.
In Duitsland krijg je er zelfs 2 versies van een SFP bij.
In Nederland, voor het E-fiber netwerk, moet je de AON versie SFP er in hebben zitten.
Daar gaat een stekker in van het type LC (little connector) ofwel groen LC/APC
Ik kocht de Fritz!box 5530 met art. nr. 20002937 en deze kon ik zonder verdere instellingen aansluiten en had meteen 1GB internet, al voordat de monteur kwam. Deze deed de speedtest en vertrok weer. De MC bleef in de opbergkast.
De 5530 wordt zonder kabels geleverd!
Vooraf kocht ik dus ook de juiste patchkabel: LC/APC-SC/APC 9/125 OS2 bij Netwerkwinkel.com EUR 7,00

Of topic: Achteraf vind ik de wifi van de 5530 niet geweldig. Disconnect wifi te pas en te onpas met firmware 7.50. Koop liever een betere, duurdere, versie.

1 like

Dat dacht ik al, maar ik was verward en dacht eerst dat de MC SC/APC had, maar dat kon in nergens vinden, alle modules die ik vond waren UPC, dit maakt het een stuk duidelijker voor mij.

Dat heb ik inderdaad niet gedaan.
Ik zat te denken aan deze
https://wiki.banana-pi.org/Banana_Pi_BPI-R3
of om nog even te wachten totdat de R4 uit komt

maar als ik bestel wil ik er niet achter komen dat iets toch niet past.
Helaast kan ik van deze bordjes niet vinden welke SFP module daar in past.

Ik weet nu dat ik SC/APC nodig heb met welke weerstand. Nu nog uitzoeken welke SFP of SFP+ module er in deze router past

of fs.com zie ik bijvoorbeeld dat ik een merk moet opgeven
https://www.fs.com/de-en/products/65337.html?currency=EUR&languages=English&paid=google_shopping&utm_category=911&gclid=CjwKCAjwkLCkBhA9EiwAka9QRjx7FTb7hHY1icsKnsDYtdHoUy2y1A30z4JZWiDzWNwFTc6w55o0exoCj3MQAvD_BwE
(ik weet dat deze niet goed is want deze heeft LC ipv SC)
maar mediatek of BPI staat daar niet bij. maar voor deze vraag moet ik denk ik bij de fabrikant zijn.
maar voor deze vraag moet ik denk ik bij de

@Bart_K
Re: ‘ik weet dat deze niet goed is want deze heeft LC ipv SC’
Jouw opmerking betreft hier een SFP+ module die mogelijk in je Banana Pi zou passen.

De SFP+ die je uitzoekt mag best een LC aansluiting hebben.
Mijn Fritz!box heeft ook een LC (little connector) FSP aansluiting. Ik hoop niet dat je denkt dat een fiber patchkabel altijd 2 gelijke stekkers aan de uiteinden moet hebben. Dat is echt niet zo.
Nagenoeg elke patchkabel is te koop.

1 like

dat dacht ik eignelijk wel,
Ik dacht namelijk dat dat ook afhankelijk was van de kabeldikte(of specs), maar dit is goed om te weten dan moet ik dus een module zoeken die past, ongeacht de connector en dan nog even een kabeltje bij zoeken.

Ik heb al vanaf 30 mei 2022 een FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op glasvezel aangesloten. Of er meer apparaten zijn die je rechtstreeks op glasvezel kunt aansluiten heb ik hier in dit forum tevergeefs gevraagd :frowning:
Er zijn FTP+ 10 Gb/s modules maar volgens de “experts” kun je die niet gebruiken om apparaten rechtstreeks aan te sluiten op glasvezel. Je zit dus “vast” aan de module van het apparaat wat je op glasvezel aan wilt sluiten.

Goed ik heb dus een FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks aangesloten op een XGS-PON glasvezel.

Je hebt daar het volgende voor nodig wanneer je een XGS-PON glasvezel hebt:

  • een glasvezelpatch kabel met een groene SC/APC en een blauwe SC/UPC connector (de
    meeste kabels hebben een lengte van 2 meter)
  • een FTU coverpatch (niet echt nodig maar wel mooi), want anders wordt de FTU niet goed
    beschermd tegen stof of andere verontreinigingen
  • wanneer je een FRITZ!Box fiber router gebruikt een FRITZ!SFP+ XGS-PON-module
  • en natuurlijk een geschikte FRITZ!Box die je rechtstreeks op glasvezel kunt aansluiten

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.