Ruis bij radio op Amino Aria 7

Bij gebruik van TV en Radio op de Amino Aria 7 en met een optische kabel (SPDIF) tussen Amino en receiver (Denon AVR-1708) komt er een ruis op het linker audiosignaal.

Ik heb geprobeerd de instellingen op mijn receiver aan te passen. Bij de optie Stereo en Dolby AC is er nog de minste ruis. Bij alle andere opties wordt het geluid volledig vervormd of zijn alleen ruis of tikken hoorbaar.

  • Het probleem doet zich voor met Radio luisteren en TV kijken.
  • Het probleem doet zich voor met alle stations, niet met één specifiek station
  • onze TV heeft geen optische ingang, dus kan ik de ontvanger niet rechtstreeks aansluiten op de TV. Dit is bovendien geen blijvende oplossing, omdat we de TV niet willen aanzetten om radio te luisteren.

Ik kan intussen uitsluiten dat het probleem wordt veroorzaakt door de luidsprekers, die aan de receiver zijn gekoppeld, of de bekabeling naar de luidsprekers.

Inmiddels blijkt dat als ik een ander apparaat (Apple TV) met optische uitgang aan de receiver aansluit op de optische ingang, hetzelfde probleem ontstaat. Ik vermoed nu dat er een storing is in het digitale audio deel van de receiver. Bijzonder vervelend dat we hier nu pas achter komen.

Ik heb nu het plan om een eenvoudige digitaal/analoog converter met optische ingang en analoge uitgang aan te sluiten tussen de TV ontvanger en de receiver. Dit om het digitale deel van de receiver te omzeilen.