Probleem: Connectivity PulsarPlus (EV lader) <> Fritzbox 5490

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen met het volgende probleem.

Ik gebruik een Pulsar Plus lader (is van WallBox) voor mijn EV.
Deze Pulsar Plus maakt voor connectivity gebruik van WiFI en Bluetooth.

Bluetooth is voor het configureren van de lader, en dan is het de bedoeling dat de rest via WiFi gaat.

Om wat voor reden dan ook stopt de lader met communiceren, en is deze niet te pingen in het netwerkt.

Ga ik nu via de Bluetooth verbinding naar de lader, dan geeft deze gewoon aan dat er een wifi verbinding is!

Een restart van de lader lost het probleem tijdelijk op.

Ik heb echt alles geprobeerd. Staties IP / DHCP / DNS’sen, 2.4 GHz / 5 GHz, en zelfs een nieuwe lader.
Het probleem blijft. Soms na een 1 uur. Soms na een paar dagen.
De Fritzbox hangt ongeveer 2 meter naast de lader.

Kan het zijn dat mijn Fritzbox 5490 de lader stopt met communiceren?

Iemand hier met tips?

Ik weet het niet uit mn hoofd, maar misschien heeft een van de twee apparaten een instelling voor energiebesparing dat er voor zorgt dat je de verbinding kwijt raakt tussen de twee. Misschien de moeite waard om te controleren.

1 like

Heb ik al naar gekeken.
Op de lader zit deze optie niet, maar ik ga nog een keer kijken op de Fritzbox.

Gezien dit forum-topic ben je niet de enige met dergelijke problemen. Ik zou in ieder geval deze suggestie eens proberen.

1 like

Ik denk niet dat ik hetzelfde probleem heb.
Signaal is volgens de WallBox app “sterk”.
Maar ik ga de suggestie zeker proberen.

Dankjewel voor het meezoeken.

Dat het signaal sterk is zegt niet alles. Er kunnen verstoringen zijn (interferentie).
Probeer eens speedtest te draaien in de buurt van de lader en kijk eens of het signaal dan inderdaad zo goed is.
Ik zou sowieso op de 5 GHz gaan zitten. 2.4 GHz is gevoeliger voor interferentie van elektriciteitsbronnen.
Heeft het 5 GHz signaal dezelfde netwerknaam als 2.4 GHz. Sommige apparaten willen bij een kleine verstoring niet op de juiste manier overschakelen.

1 like

Ik ga een speedtest proberen naast de lader, en de SSID voor de 5 heeft een andere naam dan die van de 2.4.

Ik heb als test een paardagen geleden de lader met de wifi (zo een ziggo ding) van de buren (met toestemming) verbonden (2.4), en heb nu al een nieuw record van uptime!

M.a.w. Het probleem zit dus echt in mijn verbinding.

Wordt vervolgd


Gebruik je voor de 2.4Ghz en 5Ghz netwerken afzonderlijke namen? veel gadgets ondanks dat ze beide netwerken aan kunnen hebben daar nogal moeite mee. o.a. de lampen van de Action, En ook sommige SBC’s hebben er moeite mee. Vooral de Pi clones zoals OrangePi. Ik heb voor de gadgets gewoon een simpele AP v/d action of dirk er tussen hangen. die vast gezet op 2.4Ghz.

1 like

Ik heb zowel 2.4 als 5 Ghz geprobeerd, en het probleem blijft.
Beiden banden hebben trouwens een andere naam.

Ik heb ook al een andere AP geprobeerd wat in mijn netwerk zit (een Linksys), maar hier gebeurd het ook mee.

Het lijkt wel of de Fritbox zelf iets blokkeert na een tijdje met de Pulsar Plus WallBox.
(De WallBox zelf geeft gewoon aan dat deze een wifi verbinding heeft).

De WallBox is momenteel verbonden met de AP van de buren (met toestemming), en heeft tot nu geen probleem (een nieuw uptime record) .

Ik wacht nog een paar dagen om zeker te zijn dat het zoals nu blijft werken.
Dan ga ik hem weer verbinden met mijn AP, en wat dingen testen.

Dankjewel voor het meedenken!

Wanneer het probleem ook op de Linksys zich voordoet dan ligt dat niet aan de FritzBox, De wallbox kan wel in een ‘dooie’ hoek zitten er kan iets in de weg staan etc. Waar die geen last van heeft wanneer die door de muur heen bij de buren moet connecten.

En te dichtbij de router kan ook een issue zijn, Maar dan zou die Linksys ook te dicht bij moeten hangen ik neem aan dat je niet 2 wifi punten naast elkaar geplaatst hebt. Ik heb hier thuis in mijn computer hoek ( andere hoek v/d kamer ) betere verbinding dan op de bank naast de router.

1 like

Heb je al eens de loglijst van de FritzBox bekeken? Als je het mac-adres van de WallBox weet kun je eventuele fouten in de communicatie van dit apparaat terugzien.

1 like

Ik heb even gekeken in de log’s van FritzBox (Systeem > Eventlog), maar dit is zeer beperkt!
Is er ook een programma (windows of Linux) wat de FB iets beter monitort?