PFSense DHCP option 121

Aangezien bij de configuratie voorwaarden van de router staat voor IPTV dat.:

Er moeten static routes worden gezet naar 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP. Deze routes worden ook via DHCP optie 121 doorgegeven.

Waar of hoe hebben jullie dat in PFSense verwerkt?

Ik vraag dat om dat ik nog regelmatig last heb van freezes bij live tv maar met name bij het bekijken van opgenomen films.

Als je routes voor IPTV niet correct zijn kun je helemaal geen live TV kijken, dus ik denk niet dat DHCP optie 121 daar iets mee te maken heeft. Het enige wat die optie doet is het aanmaken van beide routes op het VLAN voor IPTV. Als je dat nu niet gebruikt heb je waarschijnlijk de 2 routes statisch ingesteld, wat tot hetzelfde resultaat leidt.

Freezes worden veelal veroorzaakt door het ontbreken van switches die IGMP ondersteunen waardoor multicast verkeer naar al je switchpoorten wordt verzonden, i.p.v. enkel naar je settop box.

Begin eens met de settop box rechtstreeks op je PFSense aan te sluiten, dus zonder switch er tussen. Als je dan geen freezes hebt ga je stap voor stap verder en kom je er vanzelf achter waar het probleem zit.

Overigens heb ik met volledig bedraad 1Gbps LAN en Netgear swtiches die IGMP correct afhandelen nog steeds af en toe freezes bij live TV . On demand is helemaal onbetrouwbaar, niet zozeer met freezes maar hervatten na pauze, voor- of achteruit spoelen etc. werkt allemaal rete traag of soms helemaal niet. Dat heeft meet met het platform van Canal Digital te maken vermoed ik.

1 like

Ik had nogal wat voorbeelden gezien van bv KPN of XS4all inrichtingen die net wat anders in elkaar blijken te zitten (met optie 60 of zo bv hier en oudere versies van pfsense) en was nieuwsgierig hoe je dat in in PFSense configureert.
Dan kan je nl je static route definitie verwijderen lijkt me.
Verder herken ik helemaal jouw beschrijving . Live kijken is tegenwoordig te doen maar was 1 a 2 freezes op een avond. Opgenomen uitzending bevriezen soms wel ieder half uur en raken dan soms hun pointer kwijt en kan je zeker bij de SBS6-en weer overnieuw beginnen.
Verder werkt uitgesteld kijken niet als de uitzending nog loopt.

Daarnaast heb ik zender 32 en 33 ( NPO 1 extra en NPO2 extra) die het via de STB een foutmelding geven terwijl ze beide in het Basic zitten.?