Overgestapt naar Odido, waar blijft mijn creditfactuur?

Nog 2 weken en dan is het exact 2 maanden geleden dat ik ben overgestapt.
Nog geen geld terug ontvangen zelf nog geen creditfactuur opgemaakt.

Dag allen,
Inmiddels ben ik in een discussie terecht gekomen met Tweak rondom de terugbetaling van een deel van mijn vooruitbetaalde jaarabonnement. Ik ben al langere tijd klant en betaalde al een tijdlang 395 euro voor internet en telefonie. Ik ben klant geworden voor 1 mei 2019 en kon ik nog voor dit bedrag klant worden met daarbij: Als je in Ć©Ć©n keer per jaar vooruit betaalt, dan levert dat een flinke korting op. Dat staat ook nog op de website te lezen.

Nu is het zo dat ik had verwacht dat Tweak mijn jaarbetaling door 12 zou delen en daarbij de maanden dat ik nog gebruik heb gemaakt er vanaf zou halen. Maar Tweak hanteert een zgn 2 maanden gratis actie waarbij ze 2 maanden eraf halen. Dit bevreemde mij want ik heb nooit zoā€™n actie gehad, het staat ook niet in de voorwaarden die voor mij gelden. Tweak houdt echter vast hieraan.

Dus heb ik het voorgelegd aan de ACM of dit mag, ik heb deze vraag vrijblijvend gesteld en vandaag werd ik gebeld dat mijn redenering juist is dus wat Tweak doet niet mag. Dit houdt juridisch geen stand gaven ze aan. Dus ik ben ook wel benieuwd of meer mensen dit hebben meegemaakt? Of hier nu middenin zitten. Ik zie wel veel nieuwe jaarbedragen voorbij komen dus ik kan me voorstellen dat dit onder de nieuwere voorwaarden zit?

1 like

Dag Edith,

Ik ben vorig jaar klant geworden bij Tweak en mijn abo is ingegaan in mei 2023. Vorig jaar hadden ze vriendekorting actie waarbij je allebei 1 maand gratis krijgt. Als je de vriendencode gebruikt bij het aanmelden van een nieuw abonnement. Omdat ik na 2 maanden nog geen 'gratisā€™maand had ontvangen heb ik met tweak gebeld en zei gaven aan dat dit aan het eind van het 1ste jaar verrekend zou worden. Echter vreemd genoeg werd deze gratis maand, een maand later bij mij meteen verrekend.
Dus ik heb deze al ontvangen.
Wat wel zo is is dat ik daarna een jaar vooruit heb betaald voor 12 maanden en hiervoor heb ik 410 euro betaald (sommige 395, sommige 440) dus dit is voor iedereen blijkbaar anders.
Ik wacht na 2 maanden nog steeds op de teruggave en ik ga er vanuit dat ik gewoon 8/12 van dit totaal bedrag teruggestort krijg en dat hier niet ook nog eens gratis maanden in zitten.
Was de actie niet, jij 1 maand en de andere persoon wiens code jij hebt gekregen of gebruikt krijgt 1 maand?

Vriendenactie: Een maand lang gratis internet! - Tweak.

Ik heb nog geen overstap gemaakt,
maar ik heb dit punt meermaals ter discussie neergelegd
de berenening op de site van tweak.nl is namelijk oneerlijk, mijns inziens.

De kosten voor het gebroken jaar worden met terugwerkende kracht verrekend naar het geldende reguliere maandtarief. Bijvoorbeeld: na het eerste jaar wordt het Internet en Bellen abonnement na vijf maanden beĆ«indigd. Je hebt dan 5 maanden gebruik gemaakt van de huidige lopende jaarbetaling. De terugbetaling wordt dan als volgt berekend: ā‚¬440 ā€“ (5*ā‚¬44) = ā‚¬220,-.

hier staat dus daadwerkelijk de berekening.
echter.
tweak heeft mijn abo nog niet opgezegd, wanneer ik nu overstap zeg ik technisch gezien zelf op waardoor het juridisch waarschijnlijk anders zit.

persoonlijk vind ik het nog steeds een raar spel. ze doen er alles aan om mensen zelf weg te laten gaan(duwen) door zo onduidelijk mogelijk te blijven over de einddatum en de gevolgen daarvan.

Ja, die heb ik ook gezien. Leuk bedacht, maar dat zou betekenen dat ik 4 euro zou moeten bijbetalenā€¦ Ik betaalde ā‚¬365 per jaar en ben op 28 december overgestapt vanaf een jaarbetaling tot april. Dat komt dus op ā‚¬365 - (9*41) = -4 euroā€¦

Wat denken ze zelf?

2 likes

Dus, inmiddels zitten we op dag 62. Nog geen credit nota gezien en dus ook mn geld nog niet terug ontvangenā€¦

Vanmiddag een bellen met odido want mn geduld is nu wel op.

Net gebeld. Je wordt gewoon niet serieus genomen.
opnieuw zelfde verhaaltjeā€™ De opzegafdeling heeft uw abonnement nog niet helemaal afgerond/afgesloten. Als dat klaar is kan de afdeling ā€˜boekhoudingā€™ de credit factuur voor u opmakenā€™ we hebben het druk. Nog even geduld.
Ik heb gezegd dat dit het zelfde verhaaltje was als 30 dagen geleden. Er zijn ex tweak gebruikers die hun geld al terug hebben, zelfs die na mij pas hebben opgezegd.
Ze werken dus totaal ad random op die ā€˜opzegafdelingā€™

Ik vroeg of hij nu mijn case wilde escaleren naar die opzegafdeling want anders gebeurd er dus nog niets. Maar dat wilde hij niet. Ik moest gewoon geduld hebben want het was drukā€¦
Echt je wordt gewoon aan het lijntje gehouden.

Ik heb nu dringend verzoek tot escalatie gestuurd naar zowel tweak als odido en dat ik verwacht dat het bedrag voor 14-3-2024 op mijn rekening staat. Zo niet, ga ik tweak/odido in gebreke stellen.

1 like

Ik heb net mā€™n creditnota gekregen. Het lijkt erop dat ze mijn jaarbedrag hebben verrekend met 9 x het toen standaard maandbedrag, want ik krijg ā‚¬37,71 terug voor 3 maanden niet benut (jaarbedrag ā‚¬365).

Dat is dus weer een andere rekenmethode dan de twee die ik al genoemd heb zien worden (waar N = aantal gebruikte maanden):
Jaarbedrag - N x huidig maandbedrag, dat eindigt bij mij op -4 euro, of
Jaarbedrag - (Jaarbedrag/12 * N), dat zou ā‚¬91,25 zijn.

Ze maken er echt een potje vanā€¦

1 like

Eindelijk afgelopen weekend een mailtje gehad dat de creditnota is opgemaakt.
Uiteraard tot mijn verbazing weer een rare berekening die niet klopt.
Volgens mij hebben ze bij mij ook een verrekening gemaakt met als basis 365 euro per jaar. Dit heb ik nooit betaald! Officieel zat ik op 40 euro per maand. Maar heb in okt vorig jaar dus 410 euro betaald voor 12 mnd. Dat is 34.16 per maand. Ik krijg nu een creditnota voor 9maanden totaal 277 euro

Glasvezel Internet Only 1000 Mbit - Jaarproduct

06-01-2024 t/m 30-09-2024 ā‚¬ -229,28
Subtotaal: ā‚¬ -229,28
BTW ā‚¬ -48,15
Totaal ā‚¬ -277,43

Wat ik zou terug moeten krijgen is:
410 euro / 365dgn = 1.1232 p/d
Niet gebruikte dagen = 6-jan tot en met 30-9 = 268 dagen x 1.1232 =301 euro

Het scheelt 24 euro en dat kan ik echt wel missen, maar dit is gewoon een principe kwestie. Dit moet gewoon netjes worden afgehandeld.

1 like

Hier hetzelfde verhaal, al 2maanden aan het wachten.

Wij hebben op 30 april 2020 overigens een mail gehad, waar wordt gesproken over de nieuwe prijzen, ook omgerekend naar de maandprijs. Dus bijvoorbeeld:

Internet & Bellen ā‚¬420,- p/jaar > ā‚¬440,- p/jaar > Omgerekend ā‚¬36,67 p/mnd

edit:
Vind het overigens ook merkwaardig dat mensen worden gevraagd om over te stappen, maar dat er vervolgens niks wordt gecommuniceerd nadat je alles netjes en op tijd hebt terug gestuurd. Terwijl je 10 jaar klant bent geweest en niet uit eigen beweging wil weggaan.

3 likes

En als je dan naar tweak belt krijg je odido aan de lijn. Die zeggen ja wij kunnen je niet helpen.
Ik was super tevreden als klant van tweak. Nu moest ik overstappen, de overstap zou zonder problemen gaan echter is het DRAMA. Ik heb nieuwe routers moeten aanschaffen ivm odido met een tagged vlan werkt. 380 euro aan extra kosten daarnaast heb ik nog 185 euro tegoed van Tweak en daar hoor je ook niets over. Misschien de de rechtsbijstand er maar opzetten.

Belachelijk dat een bedrijf als Odido zo met klanten omgaat.

1 like

Hoezo heb je een nieuwe router moeten kopen? De Zyxels die van Odido krijgt doen wat ze moeten doen. Als je die om voor jou moverende redenen niet wil gebruiken (ik gebruik hem ook niet) is dat toch Odidoā€™s probleem niet.

nou ik had google wifi en dat is omdat ik een grote boerderij heb. Die werkt dus blijkbaar niet op het vlan die odido gebruikt. Dus de uitspraak u kunt zonder gedoe over klopt gewoon niet.

Als je Google WiFi router geen VLANs aan kan op zijn WAN poort kun je hem gewoon achter de Zyxel van Odido hangen. Heb je dubbel NAT, wat niet optimaal is, maar het kan wel.

ja kan wel maar wil ik niet. oplossing is nu andere router/mesh systeem gekocht en een compensatie van 126 euro van odido gehad. hier kan ik prima mee leven.

2 likes

Ik heb uiteindelijk in totaal ā‚¬ 344,45 netto retour ontvangen.
Dat is voor een ā€œ10 voor 12ā€ abonnement ingegaan per 1-10-23 (twv 440 euro), en dat is gestopt (wegens overstap naar Odido) op 8-1-24. Dat is inclusief borg.

Ruim 2 maanden na de overstap (naar Delta) heb ik het vooruitbetaalde bedrag teruggestort gekregen.

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.