Overdag onderhoud aan wijkcentrales? Serieus?

Is het echt zo dat er overdag gepland onderhoud wordt gepleegd aan wijkcentrales voor internet? Serieus? In deze tijd van veel thuiswerken?
Het is dat 1 april al geweest is … . Slechte grap.

Jep, dat is gebruikelijk… Nog leuker, wat gebeurt er als een (andere) provider wel geïnformeerd is?

http://status.weserve.nl/index.php/2021/04/19/22-4-2021-0830-t-m-1300-dfn-meld-onderhoud-stroomnet-omgeving-de-lutte-beuningen/

Netbeheerder Enexis heeft werkzaamheden aan het elektriciteitsnet ingepland op donderdag 22 april tussen 08:30 en 13:00 uur aan de Hanhofweg, De Lutte (Overijssel).

Wij verwachten tijdens deze werkzaamheden uitval van alle FTTH diensten voor klanten in de woonplaatsen Beuningen en De Lutte.

:laughing:

Ziggo voert al het onderhoud 's nachts uit. Lijkt mij voor Enexis een kleinigheid om dat ook 's nachts te doen. Tjonge, wat middeleeuws om zo overdag zoveel mensen te hinderen in hun activiteiten.
Sterkte !

Liander doet geen onderhoud aan wijkcentrales. Dat hier toevallig een FttH-wijkcentrale door geraakt is kun je Liander niet echt kwalijk nemen. Als een stroomleverancier onderhoud pleegt in de buurt van een datacenter ga je die ook niet de schuld geven als je servers daardoor plat
gaan :slight_smile:

Watmisschien wel kwalijk genomen kan worden is dat de wijkcentrale zonder stroom kwam te zitten. Ik weet niet of de wijkcentralebeheerder (lees: Reggefiber) onderhoudsmeldingen krijgt van Liander, maar als dat wel zo is hadden ze voorzorgsmaatregelen kunnen treffen door bijvoorbeeld een aggregaat te plaatsen.

1 like

Overigens is de oorzaak bestempeld als “(nog) niet bekend, vanzelf ontstaan”, dat maakt de gang van zaken (overdag & geen bericht vooraf) wel beter verklaarbaar/te verkroppen wellicht.

https://www.liander.nl/storingen/overzicht/details-van-deze-storing?storingsnummer=449076

Energiesoort Stroom
Tijd van* 20-04-2021, 09:49
Tijd tot* 20-04-2021, 12:43
Identificatienr 449076
Getroffen klanten < 100
Plaats DRONTEN
Postcode 8253
Oorzaak (nog) niet bekend, vanzelf ontstaan

Ok, dus ik heb het bericht van Tweak verkeerd geïnterpreteerd. Dat “geplande onderhoud” betrof de nabijheid van de centrale en toen was er “bijkomende schade”.

Gelukkig maar, ik dacht dat er mensen gek waren geworden… .

Maar een UPS in een wijkcentrale is misschien zo gek nog niet. Hoeveel kWh heb je gemiddeld nodig om 1 uur te overbruggen?

Dat hangt er vanaf hoeveel apparatuur er in de wijkcentrale hangt :slight_smile:

Onze apparatuur ging plat rond 10.50. De storing is gemeld om 9.49, dus de UPS in de pop was na een uur leeg.

1 like

Ik zag onlangs wel een aggregaat staan bij een onderverdeelstation van Enexis. Dus sommigen doen het wel.

1 like

Tsja… Onlangs was er in mijn wijk in Almere, in specifiek een bepaald blok met straten, een hardnekkig probleem in een transformatorhuisje van Liander

Toevallig was het toen juist Ziggo dat hier (overdag) door getroffen werd omdat er toevallig een grotere CMTS met actieve apparatuur in het verzorgingsgebied van die transformator stond.

Glasvezel had toen juist nergens last van, want area-PoP op een andere plek in de wijk :slight_smile:

Een soort kansspel … :smiley:
Zolang het maar niet gepland onderhoud is lijkt mij uitval van de stroomvoorziening “bad luck”.