Optisch kanaal Amino Aria 6

Om radio te beluisteren zonder dat de TV aanstaat heb ik de Amino Aria 6 apart met een optische kabel aangesloten op mijn versterker Onkyo TX SR603E.
zie link:


Echter dit levert geen resultaat op.
De TV heb ik via de HDMI aansluiting aangesloten en dat werkt prima. Maar dat werkt alleen als ik de TV aan heb.
Wie kan mij vertellen wat ik moet doen om wel signaal te krijgen.

Lijkt me dat het een instelling is, of dat het niet over optical gaat als hdmi werkt.
Kan de Onkyo niet meteen het geluid van de hdmi af halen?
Anders heb je ook kastjes die het geluid van hdmi afhalen naar optical.

Andere optie is een HDMI audio extractor als het niet werkt, deze zijn niet duur.

Lijkt mij geen instellingen probleem. Ik weet het niet expliciet van d.e Animo Aria 6. Maar van de 4 setop-boxen waar ik ervaring mee heb is SPDIF altijd actief.
Als het niet werkte kwam dat in alle gevallen doordat de connector niet goed in een van beide apparaten zat.
Je kunt controleren of het signaal uit de Animo komt door de connector uit de Onkyo te halen en visueel bepalen (rode uitstraling) of de connector een signaal afgeeft.
Ik ken de Onkyo niet. Van een Harman Kardon weet ik dat er vreemde dingen kunnen gebeuren als 5.1 geluid geselecteerd is maar je een stereo signaal aanbiedt wat de de Harman Kardon probeer te vertalen in een 5.1 geluid wat totaal kan mislukken. Dat is een instelling op de Onkyo.

Verder zou je nog even kunnen kijken wat de ARC functie doet bij je Onkyo. Normaal gaat dan het geluid via HDMI van TV retour naar de audioinstallatie. Misschien detecteert de Onkyo dat wel als voorkeur.
Misschien even proberen met alleen SPDIF aangesloten (dus zonder HDMI).

Dank voor je reactie.
Op mijn Onkyo versterker zit geen HDMI aansluiting, vandaar de optische kabel aangesloten.

Jan, dank voor je reactie .
Uit de optische kabels komt signaal, dus daar kan het niet aanliggen.
Optiche kabels "aansluiting Amino"uitgewisseld op de verschillende optische poorten van de Onkyo versterker maar steeds geen signaal/geluid. de optischekabel naar TV werk wel goed op de poorten van de Onkyo versterker. Zie extra foto’s aansluiting.

@Joop99
Ik neem aan dat het over de Animo Aria 610 gaat? (van de 6 kan ik niets vinden.
Daar staat in het instellingen menu iets over geluidsinstellingen. Ik kan niet vinden welke dat allemaal zij n maar ik neem aan dat het niet veel verder gaat dan mono of stereo.

En als het stereo is heb je dan al geprobeerd wat er gebeurt als je op de knop Stereo op de afstandsbediening drukt (4e van onder aan de rechterkant van de afstandsbediening?

Ik neem aan dat blz. 43 van de handleiding geen roet in het eten gooit?
Digital Input instelling (Digital Input)
Als u een apparaat op een digitale ingangsaansluiting
aansluit, moet u die aansluiting aan een ingangsbron toewijzen. Wanneer u bijvoorbeeld uw CD-speler aansluit
op de OPTICAL IN2 aansluiting, moet u die aansluiting
aan de CD ingangsbron toewijzen. Gewoonlijk is de
COAXIAL IN1 aansluiting aan de DVD ingangsbron
toegewezen, maar dit kunt u veranderen