Netwerk instellingen met modem, Raspberry en router

Beste mensen, ik heb een Ziggo connectbox, DHCP uitgeschakeld. Mijn Raspberry-Pi op het modem aangesloten, DHCP ingeschakeld. Nu heb ik aan mijn connectbox nog een Sitecom WLR-8200 v1 X8 AC1750 router hangen. Deze probeer ik in te stellen, DHCP uigeschakeld maar de poorten en WiFi moeten blijven werken. Helaas lukt dat niet goed, koppelen met WiFi lukt wel maar dan is er geen internet toegang! Mijn modem heeft IP:192,…,…,1 mijn Raspberry heeft 192,…,…,2 en mijn router heeft 192,…,…,3
Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?
Hoe moet ik het instellen?

B.v.d. Cor

Je modem mag je best een vast IP-adres geven. Maar zet DHCP niet uit in je modem. Alles wat aan en achter je modem zit krijgt geen IP-adres.
Kortom, dan werkt er helemaal niets (goed) achter je modem.

Werkt wel als je de Raspberry pi als dhcp server instelt.
Modem hoeft niet perse de dhcp server te zijn.

Heb je de inkomende kabel op de sitecom per ongeluk nog in de wan poort zitten?
Je moet alles op de lan poorten aansluiten

Beste Joop, ik heb begrepen dat Raspberry met Pi-hole de DHCP server moet zijn.

Beste grafzicht, ik heb de kabel inderdaad in de Lan poort gedaan.

Je hebt een DHCP server nodig op je netwerk. Je schrijft “Mijn Raspberry-Pi op het modem aangesloten, DHCP ingeschakeld” maar ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat de Raspberry-Pi een DHCP client is. Dat is niet hetzelfde als een DHCP-server.

Waarom wil je de Ziggo connectbox niet als DHCP server gebruiken?

Prober me een beetje voor te stellen hoe je jouw componenten in je keten wil vormgeven.
Daar je de connectbox niet op DHCP zet neem ik aan dat je deze wil gebruiken als bridge ?
Maar als je een 192.x adres krijg uit de connectbox dan staat hij niet als bridge geconfigureerd maar nog altijd als router. Kan wel werken maar dan ga je 2 maal een IP adres translatie doen ( dubbel nat). En dat is niet logisch, onwensbaar.
Dus stap 1 is dan toch om de connectbox in bridgemode te zetten.
Dan krijg je het ziggo WAN IP adres op de uitgang. Die moet je nu in je router stoppen en die zal dan de conversie wan naar Lan gaan vormen.
Geen idee wat je Raspberry Pi voor functie heeft maar als dat je router is dan gaat die wan kabel dus daar in. Maar dan moet je wel ook nog een lan aansluiting hebben op de Raspberry Pi anders gaat je wan naar lan adres translatie niet op ?? zijn die er pi’s met 2 ethernet poorten ?
Als je je WIFI router puur wil gebruiken als transmissie, dus acces point dan moet je dat ook weer configureren. je zet deze ook weer in bridge mode. Maar nogmaals dan is je Raspberry Pi de router ?

1 like

Je router hoeft dus helemaal geen ip adressen uit te delen om een router te zijn (of “gateway”) dat kan prima een ander apparaat zijn, en die functies zijn dus ingebouwd in de pihole software, het enige wat de pihole dan moet doen is het ip van de connect box doorgeven als gateway.
Normaal netwerk verkeer gaat dan nogsteeds via de connect box, en dat is nogsteeds de enige plek waar NAT plaatsvind (op ipv4 dan).

Hmm kan je zien of je een ip krijgt op de wifi van de sitecom?

Oh en werkt het verder wel bekabeld aan de connect box?

Aha. Daar er geen reden is genoemd voor de pi was ik dus een beetje in het duister. Maar zoals ik het nu gebruik van jouw is die pi dus bedoeld als add-blocker :slight_smile:

Allemaal bedankt voor het mee denken en de reacties.
Je denk dat je alles duidelijk omschreven hebt maar dan blijkt er toch het nodige te ontbreken, sorry.
Mijn connectbox hangt in de woonkamer, DHCP uit maar WiFi is nog wel nodig.
De Raspberry zit er aan om inderdaad reclame’s te weren, wat helaas nog niet optimaal lukt.
De router staat op de 1e verdieping en is bedoelt om via kabels verbinding door te sturen naar de kamers aldaar maar vooral ook WiFi.
WiFi beneden en boven hebben andere benamingen.
Misschien dat dit overzicht wat duidelijkheid bied.


B.v.d. Cor

1 like

Beste mensen,
Helaas na het sturen van mijn schema niemand meer gereageerd. :thinking: :blush:
Wij zitten met een heel erg irritant probleem, Mijn vrouw is Indonesisch en daarom hebben wij op onze tv de app Vidio staan die live alle Indonesische zenders streamt (gratis).
De laatste tijd worden wij in extreem toenemende mate (gehackt) door Nederlandse reclames die op de uitzendingen inbreken op elk willekeurig moment, tijdens films maar ook tijdens nieuws uitzendingen of als er belangrijke uitzendingen zijn i.v.m. rampen.
Mijn Raspberry-Pi Hole geeft vaste IP adressen uit, ook naar de tv. Moet ik deze soms verwijderen en direct in de tv programmeren om van dit hinderlijke probleem af te zijn?
Wie weet de oplossing?
B.v.d. Cor

Alvast vooruit lopend i,v,m, eventuele setup voor de tv, wat afbeeldingen van mijn tv-setup.






B.v.d.

Ik merk dat ik een aantal vragen heb over deze thread. :sweat_smile:

Om te beginnen: Het lijkt erop dat je Ziggo-klant bent, maar je zit op het forum van een andere internetprovider (Tweak). Was je bedoeling om dit op Gathering of Tweakers te vragen, of mis ik gewoon iets?

Verder: Tot in hoeverre ben je thuis in (computer)netwerken? Het lijkt er namelijk op dat je relatief veel redelijk willekeurige hardware op elkaar aansluit, merkt dat er aan de ene kant wel advertenties zijn, en er aan de andere kant geen internetverbinding is (op een bepaald deel van je netwerk?), verder gaan je vragen gaan dan alleen over DHCP en het toewijzen van IP-adressen. Misschien is dit goed om te weten, zodat mensen adequater kunnen antwoorden.


In algemene zin:

DHCP is een protocol dat in een netwerk(segment) IP-adressen uitdeelt en andere informatie verspreidt (zoals opties voor DNS-servers, de standaard gateway om te gebruiken, etc.). Je wil per netwerk(segment) maar één “ding” dat deze taak op zich neemt.

Zoals al is gezegd, de DHCP-server hoeft dus niet zelf ook de standaard gateway te zijn, hoewel dat vaak het geval is. Het is dus gewoon OK dat je je Raspberry Pi als DHCP-server gebruikt. En het is ook OK dat dat door Pi-hole wordt gedaan, hoewel de belangrijkste taak van Pi-hole is om een DNS-server te zijn die op dat niveau dan bronnen van advertenties onbeschikbaar maakt. (Optioneel kun je je Ziggo Connectbox laten DHCP-serven, en het IP-adres van je Raspberry Pi als DNS-server-optie laten meesturen. Of zelfs handmatig op apparaten je Raspberry Pi als DNS-server instellen.)

Echter, dit staat eigenlijk redelijk los van de problemen die je noemt.


M.b.t. je problemen:

Waarschijnlijk is de reden dat je wel advertenties ziet omdat het apparaat in kwestie (of de app in kwestie) een andere DNS-server gebruikt, en dus niet je Raspberry Pi, of Pi-Hole filtert deze bron toevallig niet.

Waarschijnlijk is de reden dat je geen internettoegang hebt op een deel van je netwerk, omdat je routers achter routers plaatst, die op hun beurt niet goed zijn geconfigureerd of aangesloten (wellicht dat je ze aansluit via hun WAN-poort, een poort die niet is geswitcht met de andere poorten, maar wel DHCP en NAT uitzet op die router?).

Met de beschikbare informatie blijft het echter gokken, en denk ik dat je vooral even wat dingen iets meer in kaart moet brengen op netwerkniveau (in plaats van ze gewoon aansluiten zoals het goed lijkt).

Je TV moet je op DHCP zetten, zodat deze zijn IP configuratie van de DHCP server die op je Pi-hole draait krijgt. Je zegt “Mijn Raspberry-Pi Hole geeft vaste IP adressen uit, ook naar de tv”, maar uit je plaatjes blijkt dat je handmatig een vast IP address hebt ingesteld op je TV. Het is of je IP address handmatig configureren, of automatisch via DHCP.

Anyway, je TV gebruikt de DNS servers van Google (8.8.8.8 en 8.8.4.4), en die blocken zeker geen ads…

Je moet dus óf je TV op DHCP zetten (dat zou ik doen), óf handmatig het IP adres van je Pi-hole als DNS server op je TV instellen, niet die van Google (DNS 2 kun je of leeg laten of op 0.0.0.0 zetten).

Sorry voor de late reactie Bas.
Bedankt in ieder geval.
Mijn tv staat normaal op DHCP maar om de instellings opties te laten zien had ik het even over gezet.
Ik ga jouw instellings adviezen eens invoeren en het ip adres uit de raspberry verwijderen, kijken of het dan opgelost is.

Gr. Cor

Bedankt voor je reactie Tim.
Ik ben inderdaad geen kei in netwerken maar probeer het wel te begrijpen en leren.
Wat mijn opzet was om al mijn hardware een vast IP-adres te geven voor de DHCP range zodat het overzichtelijker is wat er allemaal op aangesloten zit.
Mijn Sitecom router heeft altijd goed gewerkt, deze staat op de 1e verdieping i.v.m. een slecht signaal van de Connectbox beneden.
Na een reset en opnieuw configureren werkte het internet niet meer dus daar doe ik mogelijk toch iets verkeerd.
De Raspberry is inderdaad bedoeld om reclames tegen te houden. In de slaapkamer hebben wij een Kodibox staan die reclame vrij is maar met de tv lukt het niet ondanks dat deze op DHCP staat.
Ik ga binnenkort alles nog eens stap voor stap doorlopen, maar heb het nu erg druk i.v.m. onze aankomende verhuizing.
Alvast bedankt. :+1:

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.