Mogelijk overstappen (van t-mobile), UDM + US-8

Goedenmiddag allen,

Ik heb vanmiddag even zitten kijken naar de mogelijkheid om over te stappen. Ik zit nu bij t-mobile met mobiel, internet en tv. Dat leverde in het verleden een mooie korting op, maar na mijn verhuizing kon ik niet meer gebruik maken van de 25+25 deal. Dus ik betaal nu 75 voor internet + TV en 26 euro voor mobiel. Daar is de korting al af. Dus dan klinkt het interresant om te kiezen voor Tweak internet+tv (CD) en een apart mobiel abonnement bij Tele2 met onbeperkt internet voor 26 euro (jaar abonnement).

Daarom ben ik een beetje aan het rondneuzen hier op het forum hoe ik mijn huidige apparatuur zou moeten instellen. Ik heb momenteel een Unify Dream Machine (geen pro) met daar achter een US-8-POE en 1 AP. De UDM heb ik uiteraard ingesteld voor T-Mobile. Vanaf de media converter een UTP naar poort 1, vanuit poort 2 een kabel naar WAN en dan vanuit poort 3 een kabel naar de switch. Dit alles om de juiste VLAN’s etc over de trunks te krijgen. Ik vroeg me ten eerste af of dit met Tweak ook nodig zal zijn, aangezien daar ook VLAN’s nodig zijn. Het zou namelijk mooi zijn om de MC direct op de UDM aan te kunnen sluiten op de WAN poort zodat ik niet zoveel poorten mis. Anders wil ik gaan kijken naar een UDM Pro, maar die past weer niet echt lekker in de meter kast.

Alvast bedankt, voor alle info en alvast een fijn weekend! Cheers

Tweak gebruikt routed TV dat betekent dat de TV-kastjes achter de normale router staat. je hebt 1 kabel vanaf de glasvezel met VLAN34(Internet) en VLAN4(TV) naar je router en dan achter de router internet en tv. MAAR, de UDM (net als de UDM-Pro en UDM-SE) kunnen niet direct multicast versturen naar de TV kastjes. Hiervoor is een apart stukje config nodig. Het is in de interface niet mogelijk om 2 vlans te configureren. Fabian heeft hiervoor een script gemaakt wat je moet installeren op de UDM UDM-IPTV
Deze configureerd VLAN4 en de multicast config voor de TV. Enige wat dan nog niet goed werkt is Pauze TV etc. Hiervoor moet je nog een stukje software hebben. Dit is echter geen Tweak maar een UNIFI probleem.

1 like

Bedankt voor je uitleg. Klinkt helder en redelijk te doen :smile:. Denk dat ik maar eens ga overstappen dan. Kan het dan kloppen dat door het niet kunnen versturen van multicast dat WOL daarom niet werkt op een UDM?

En ik zie op github van Fabian ook staan:

Multicast routing is supported natively in the stock kernel since firmware version 1.11. If you for some reason cannot use firmware v1.11+, see udm-kernel for a kernel that supports multicast routing for older firmware versions of the UDM/P.

Heb ik die tool dan nog wel nodig?

Houdt er rekening mee dat het televisiesignaal van CD bagger is. Tenminste, dat is het bij mij altijd geweest. En er kon niets aan gedaan worden.
Ik heb dus inmiddels internet only in combinatie met een NLZiet. Ik heb er genoeg aan en financieel is het niet een al te zware aanslag: internet 410 per jaar en NLZiet vanaf 7,95 per maand. Ben je heel erg van Discovery en zo, dan heb je bij NLZiet pech.

1 like

Probleem is volgens mij eerder dat de software voor de UDM niet gelijk is aan de software voor de UDMP en ook niet aan de UDM-SE.
De UDMP wordt gelijk getrokken met de UDM-SE (firmware 2.x en hoger) welke firmware de UDM draait weet ik niet. maar kan best dat deze al op versie 3.x zit en dan kun je inderdaad de oplossing van Fabian gebruiken.
De tool van fabian zorgt alleen voor een igmp proxy config en de juiste vlan op de WAN verbinding. dit staat los van de kernel die IGMP moet ondersteunen.
(En ook voor mij geldt dat ik ben overgestapt van CD naar internet-Only met NL-Ziet. Niet vanwege de kwaliteit maar meer het gebrek aan functionaliteit (welke zender kan ik opnemen en hoelang worden de opnames bewaard))

1 like

UDM draait op 1.12.33 dus nog niet op 2.x of 3.x
Ik ga is even kijken of en hoe lang ik nog vast zit aan T-Mobile

Ik kan gelijk overstappen zie ik. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Ik heb nu vanaf de glas aansluiting een glas kabel naar de media converter en die gaat direct in de UDM.

Heb de overstap gemaakt! 13 maart word het als het goed is opgeleverd. Hoop dat ik alles in huis heb om mijn UDM te kunnen gebruiken :slight_smile:
Gekozen voor alleen internet, ik kijk echt nooit TV.

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.