Mijn ZyXEL VMG8324-B10A vervangen

Ik ben van plan de door Tweak geleverde router modem, ZyXEL VMG8324-B10A te vervangen door een router zonder modem functie. Van plan ben ik de ASUS RT-AX88U router te installeren. Deze router heeft geen modem functie en vraag me af of ik mijn ZyXel modem/router wel vervangen kan door deze ASUS router.
Volgens mij moet dat wel kunnen omdat ik geen TV abonnement heb en alleen maar 1G internet verbinding en telefoon van Tweak heb.
Wie kan mij hierover advies geven?

is geen probleem
alleen je zal je telefoon niet meer kunnen gebruiken en je moet wel je internet via vlan 34 binnen halen.
heb vroeger ook een asus er tussen gehad maar die was voor mij helaas niet stevig genoeg

1 like

Dat is niet helemaal waar. Je kan telefonie blijven gebruiken, maar je zal zelf moeten zorgen voor een SIP telefoon of een ATA. Je kan de SIP gegevens bij de servicedesk opvragen.

Internet moet inderdaad over VLAN 34 gaan en dat is dan alles. Over dit VLAN gaat ook je telefonie.

1 like

Klopt maar dat vertelde het verhaal niet
hij heeft het alleen over een Asus Router en die kan het niet.

1 like

MrD en Nick bedankt voor jullie antwoorden.
Ik kan daar wat mee en ga het verder nog uitzoeken. Dat kan nog even duren vanwege weinig tijd. Maar zodra het me gelukt is om het werkend (of niet werkend) te krijgen dan laat ik dat via dit forum weten.

Elke router die een VLAN vanaf de WAN-poort kan untaggen moet de Zyxel prima kunnen vervangen. Het enige dat je dan nog moet weten is hoe je de instellingen precies doorvoert. Daar kunnen we niet altijd bij helpen, maar de instellingen staan op deze pagina uitgelegd.

Ten overvloede: de ‘modem’-functie van de Zyxel is alleen noodzakelijk bij het gebruik van DSL. Voor Glasvezel-gebruikers fungeert de Zyxel effectief vooral als router :slight_smile: .

2 likes

Dit is goed om te weten.