Mijn VPN-server werkt niet met(Tweak) Usenet

Mijn Nord VPN-server werkt niet met Tweak Usenet. Ligt dat aan mijn instellingen?
Of heeft het te maken dat mijn IP-adres door Nord VPN verborgen blijft?
Hoe kan ik VPN met Usenet werkend krijgen?

Om gebruik te maken van nieuwsgroepen gebruik je server news.tweak.nl zonder gebruikersnaam of wachtwoord. De enige voorwaarde is dat je verbonden bent met je thuisnetwerk.

Dit betekent ook dat je verbinding moet maken met de newsserver via je thuisaansluiting, niet via je VPN.

Je zou (afhankelijk van je OS) een directe route kunnen toevoegen zodat de VPN wordt omzeild, iets als:

route -p add 217.19.16.197 mask 255.255.255.255 192.168.178.1

In een administrative command prompt in Windows. Hierbij wordt news.tweak.nl (217.19.16.197) naar je eigen gateway (192.168.178.1) gerouteerd.

(Bron: https://superuser.com/questions/12022/how-can-i-make-the-windows-vpn-route-selective-traffic-by-destination-network)

Zoals je zegt: Met die directe route omzeil je de VPN.
Betekend dat dan ook dat je daardoor weer zichtbaar bent als je wat gaat downloaden?

Hoe bedoel je zichtbaar? In principe passeert je directe verbinding minder partijen dan een verbinding via je VPN. Alleen de Usenet-provider kan zien wie je bent, maar dat zou bij authenticated Usenet ook het geval zijn. Gebruik je overigens wel ssl?

De SSL versie die Tweak gebruikt is nog een wat oudere trouwens. Dus iemand die je pakketjes opvangt kan minder moeilijk je data decrypten daardoor. Ik had al contact gehad met Tweak en ze zijn niet van plan de SSL/TLS versie te upgraden.