Mijn Nord VPN-server werkt niet met Tweak Usenet. Ligt dat aan mijn instellingen?
Of heeft het te maken dat mijn IP-adres door Nord VPN verborgen blijft?
Hoe kan ik VPN met Usenet werkend krijgen?
Om gebruik te maken van nieuwsgroepen gebruik je server news.tweak.nl zonder gebruikersnaam of wachtwoord. De enige voorwaarde is dat je verbonden bent met je thuisnetwerk.
Dit betekent ook dat je verbinding moet maken met de newsserver via je thuisaansluiting, niet via je VPN.
Je zou (afhankelijk van je OS) een directe route kunnen toevoegen zodat de VPN wordt omzeild, iets als:
route -p add 217.19.16.197 mask 255.255.255.255 192.168.178.1
In een administrative command prompt in Windows. Hierbij wordt news.tweak.nl (217.19.16.197) naar je eigen gateway (192.168.178.1) gerouteerd.
Zoals je zegt: Met die directe route omzeil je de VPN.
Betekend dat dan ook dat je daardoor weer zichtbaar bent als je wat gaat downloaden?
Hoe bedoel je zichtbaar? In principe passeert je directe verbinding minder partijen dan een verbinding via je VPN. Alleen de Usenet-provider kan zien wie je bent, maar dat zou bij authenticated Usenet ook het geval zijn. Gebruik je overigens wel ssl?
De SSL versie die Tweak gebruikt is nog een wat oudere trouwens. Dus iemand die je pakketjes opvangt kan minder moeilijk je data decrypten daardoor. Ik had al contact gehad met Tweak en ze zijn niet van plan de SSL/TLS versie te upgraden.
Ik gebruik de nieuwsgroep van Tweak op mijn freenas via VPN van openvpn.
Als ik sabnzbd (jail op freenas) start wordt ook openvpn gestart met een VPN van Nord-VPN.
pkg install openvpn
mkdir /usr/local/etc/openvpn
cd /usr/local/etc/openvpn
fetch https://downloads.nordcdn.com/configs/archives/servers/ovpn.zip
unzip ovpn.zip
rm ovpn.zip
cp /usr/local/etc/openvpn/ovpn_udp/nl547.nordvpn.com.udp.ovpn /usr/local/etc/openvpn/openvpn.conf
#Verander username en password in je eigen username en password wat je voor Nord-VPN gebruikt.
echo “username” >> /usr/local/etc/openvpn/credentials
echo “password” >> /usr/local/etc/openvpn/credentials
echo “# Enable route bypass VPN tweakng” >> /etc/rc.conf
X.X.X.X = je gateway
echo “route add -net 217.19.16.197/32 X.X.X.X” >> /etc/rc.conf
sysrc openvpn_enable=YES
sysrc openvpn_configfile=/usr/local/etc/openvpn/openvpn.conf
service openvpn start
openvpn.conf
client
dev tun
proto udp
remote 134.19.189.147 1194
resolv-retry infinite
remote-random
nobind
tun-mtu 1500
tun-mtu-extra 32
mssfix 1450
persist-key
persist-tun
ping 15
ping-restart 0
ping-timer-rem
reneg-sec 0
comp-lzo no
remote-cert-tls server
auth-user-pass /usr/local/etc/openvpn/credentials
verb 3
pull
fast-io
cipher AES-256-CBC
auth SHA512
En als je het dan goed gedaan hebt. Laat sabnzbd dit zien (of in ieder geval een soortgelijk iets).
Is het niet zo dat je alleen maar toegang hebt tot hun news server vanuit je eigen tweak verbinding? Als dat zo is, hoe werkt dit dan via een VPN?
Volgens mij is dit de truuk. Hmmmm,… Vraag mij af of dat het dan wel via VPN gaat. Ik zal dit morgen (als ik het niet vergeet) controleren.
Er is niets veranderd, je kan niet op de news server van tweak met een ip adres wat niet van hun is.
Als je wel met VPN op je tweak verbinding wil inloggen op news goups , zal je ook een extra abonnement voor news goups moeten afsluiten. Dan kan je Usernames en Passwords ingeven.
News van Tweak is gratis en zit bij je abb, gaat 200 Mbit, en zolang je netjes blijft is er geen vuiltje aan de lucht.
mvg Jeroen uit Leeuwarden