Magic home wifi controllers niet bereikbaar

Voorheen hadden wij een Ziggo wifi modem. Ik heb een aantal Magic Home led strip controllers die ik kan bedienen via de Magic Home Pro app. Recent zijn wij overgestapt naar Tweak en kregen wij een Fritzbox 5490 in gebruik, sindsdien kan ik de controllers niet meer benaderen via de app of via het netwerk (ping). Wanneer ik de controllers reset en verbind met het oude Ziggo wifi modem, werkt alles weer zoals het hoort en is pingen ook gewoon weer mogelijk.

Als ik de controllers heb gereset en dan verbind met de Fritzbox, kan ik ze max 10 seconden benaderen waarna ze weer onbereikbaar zijn. Als ik kijk in de lijst van verbonden apparaten op de Fritzbox, zie ik de controllers hier wel tussen staan.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

  • Controllers resetten en opnieuw verbinden met de app.
  • 5-Ghz band uitzetten en daarna resetten en opnieuw verbinden.
  • De 2.4-GHz band op een vast kanaal zetten.
  • WPA modus van WPA2 (CCMP) naar WPA + WPA2 veranderen.
  • WPA encryptie uitschakelen.
  • De controllers een vast IPv4 adres geven en “Permit independent port sharing for this device” toestaan.
  • Mobiele data op mijn telefoon uitzetten en daarna de controllers opnieuw toevoegen aan de app.
  • “The active wireless devices displayed below may communicate with each other” inschakelen.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

De Magic Home Pro app, werkt die alleen maar als de mobiele telefoon (waar de app op staat) en de controllers in hetzelfde wifi netwerk zijn opgenomen? Of werkt deze app via een clouddienst zodat je de controllers wereldwijd kan bedienen?

Je kunt ze ook via een cloud server bedienen, maar daarvoor hebben de controllers ook een connectie nodig met het lokale netwerk. In de app staat er bij het cloud netwerk “Online” en bij het lokale netwerk “Offline”, wat ik wel apart vind want ik zie de controllers gewoon in de lijst van verbonden apparaten van de Fritzbox staan. Na een tijdje staan beide netwerken op “Offline”

Met het Ziggo wifi modem heb ik geen instellingen hoeven aanpassen om het werkend te krijgen. Zou ik misschien een poort moeten openzetten?

Ik zou eerst alle standaard instellingen terugzetten.

Daarna de firewall van de FRitzbox uitzetten (als test) en checken. Misschien heeft die een minder strenge stand? Mijn Ziggo modem heeft laag, medium en hoog. Alleen op laag werkt mijn IC-2000 controller van KlikAan.

Zet poort 2013 UDP open.

Zet poort 21 TCP open.

Zit er een switch tussen jouw controllers en FritzBox? Zo ja, test eens rechtstreeks.

Ik kon in de instellingen niks vinden om de firewall helemaal uit te schakelen. Ik kon wel specifiek voor de controller alles openzetten maar dat helpt ook niet. Er zit geen switch tussen. Alles heeft een rechtstreekse verbinding met de Fritzbox.

Het probleem is opgelost! Blijkbaar kwam aan de binnenkant van de behuizing de stroomkabels tegen de antenne aan… Door de behuizing te verwijderen, werkt alles weer.

2 likes