Kwaliteit canal digitaal

Hoi,
In een ver verleden hebben wij sparql een tijd mogen gebruiken. Dit toen naar volle tevredenheid tot er een nieuwe amino box kwam. Ik ben daarna overgestapt op tv van ziggo, ook naar volle tevredenheid overigens. Echter zijn de prijzen bij ziggo dusdanig hoog voor alleen TV, en geen F1 meer op ziggo sport helaas, dat het loont om verder te kijken. Ik ben dus aan het kijken om toch weer TV af te nemen via Tweak. Maar nu dus de vraag, hoe is de kwaliteit? Ziggo komt bij ons thuis met 12 Mbit binnen, en ik moet zeggen dat is gewoon zeer goed. Hoe zit dat met canal digitaal? En hoe zijn de ontvangers tegenwoordig? Is dat nog een beetje stabiel?
En kun je bij een internet only abo (ondanks dat het internet only heet :grin:) een apart TV abonnement afnemen?

Als ik het forum en andere klanten moet geloven is canal digital brak.
Traag zappen, blokjes galore en andere STB problemen.

Je kan het ook alleen af nemen als je ook bellen er bij neemt.

Als ik jou was zal ik nl ziet eerst proberen als je een smart tv hebt oid.
Anders kan je er misschien ook op gokken dat ziggo vergeet de tv kabel af te sluiten en je verder kan kijken :stuck_out_tongue:

1 like

Ik zat met hetzelfde dilemma, het ging bij mij tussen NLziet of Canal Digital via tweak. Ik heb nu eerst NLziet genomen (toch maandelijks opzegbaar) maar ik ben onder de indruk van de beeld kwaliteit, deze doet zeker niet onder voor Ziggo. Heel af en toe wat rare artifacts in beeld maar niets storends.
Ziggo had overigens op de dag dat mijn abbo eindigde ook meteen alle smartcards geblokkeerd, gokken dat je door kan kijken maakt weinig kans denk ik.

Gewoon een Android tv box aanschaffen en daar een app van Canal Digitaal of en IPTV opzetten.
Met IPTV heb je alle zenders over de gehele wereld, voor nog geen 80 eu per jaar.

Ga maar niet terug. Traag en traag.
Neem idd een box zoals bv
Nvidia shield tv pro
Amiko
Dan heb je een mooi apparaat wat genoeg power heeft een ook nog eens fijn werkt.

Daarnaast neem je of alleen iptv of iptv met nl ziet erlangs.
Dan heb je alles en kun je weer effe vooruit.

Als je meer info wilt stuur maar een pm

1 like

Hoi Bamibal,
als je een smart tv hebt is een set-top-box waarschijnlijk niet eens nodig. Mijn Samsung heeft canal digital gewoon in de aps en dat werkt goed via de internet verbinding. Alles is te bedienen via de standaard afstand bediening.
Ik heb geen haperingen of blokjes, zelfs niet bij 4K. Blokken en andere vertragingen zijn meestal te wijten aan het te geringe werk (buffer) geheugen van veel set-top-boxen.
De menustructuur van Canal Digitaal vind ik ronduit bagger. Er zijn onnodig veel handelingen nodig om gewoon TV te kijk en is het lastig om snel te zien welke programma’s op verschillende zenders elkaar overlappen of opvolgen.

Dat ziggo de boel niet afsluit heb ik vaker gehoord ja, dat is wel een goede om eens te kijken.

Ik kan niet eens zeggen dat het brak is. De door Canaldigital geleverde settopbox de MZ-101 is gewoon waardeloos.
Kijk je begin gemist en mis je aan de vraag of je verder wil kijken dan is het afgelopen met TV kijken. De enige optie is dan herstarten van de settopbox.
Live pauzeren is ook een leuke optie maar moet het niet gebruiken al het iets langer duurt dan een kop koffie inschenken. Anders zit de buffer vol en gebeuren er ook vreemde dingen. Je weet dan gelukkig wel waarom ze gebeuren: de buffer zit vol.

Sinds ik aan het experimenteren geweest ben met de twee settopboxen (de ene stoorde nooit en de andere deed niet anders) en bleek de spanning van een van de twee adapters aan de lage kant. Dus de kwaliteit (geen 4k) is nu zeer acceptabel.

Het grootste deel van de tijd kijken we nu via een chromecast en apps NPOstartplus, Netflix en Canadigital. Via de app is Canaldigital goed te doen. De kwaliteit is goed.

Enige manco van Canaldigital is dat begin gemist niet altijd beschikbaar is voor sommige programma’s. Je kunt wel vanaf het begin kijken als je wacht tot de uitzending ruim afgelopen is. Dat is vreemd omdat b.v. nieuwsrubrieken de ene dag wel begin gemist hebben en de andere niet.

Zelf ben ik zo tevreden met Tweak internet dat ik het gemopper hier in huis voor lief neem. Ik heb iedereen hier in huis al zo opgevoed dat ze de ontvanger vanaf de bank kunnen resetten wat meerdere keren per week noodzakelijk is.

Aks ik naar de tevredenheid van de gebruikers kijk. Ik heb er 5 Tweak aanbevolen toen we hier glasvezel kregen. Twee daarvan hebben alleen internet. Een is er teruggegaan naar KPN en een is teruggegaan naar Ziggo en beiden alleen vanwege de TV

1 like

Ik zit bij Ziggo, en ben nog geen klant van Tweak.
Ben wel voornemens over te stappen naar Tweak. Heb een aanvraag gedaan voor Internet + TV.

Ga ik nu ook dit gedonder krijgen met slechte kwaliteit enzo??

Het verbaasd me eigenlijk dat Canal digitaal zo slecht is als ik alle berichten zo lees. Niet alleen hier overigens. Het geeft me nou niet echt het vertrouwen dat het een kwaliteitsproduct is. Als Tweak zijnde denk ik niet echt dat je zo’n product wilt verkopen. Is Tweak alleen een doorgeef luik? of behandelen zij ook de klachten? Of gaat alles via Canal Digitaal?
Ik had gehoopt op meer duidelijkheid voor mij zelf, maar… het wordt alleen maar lastiger. :joy:

Ik denk dat ik maar een maand “NL ziet” ga proberen, en zien wat dit brengt samen met wat streaming diensten. En nog maar even wachten met het opzeggen van Ziggo. Canal Digitaal kan ik eens proberen via de App. Al zal dit misschien maar max 720P zijn verwacht ik.
Morgen Tweak eens bellen of er nog meer mogelijkheden zijn. Misschien op proef, of met eigen apparatuur via een VLAN.

De niet zo legale variant van IPTV weet ik nog niet. Ik ben bang voor plotselinge afsluiting of iets dergelijks.

Ik had eerst het volledige pakket: internet, telefonie en tv. In het begin tv van Sparql en dat was een prima werkende oplossing. En toen kwam Canal Digitaal. Vanaf dag 1 problemen gehad: programma’s die vastliepen, opnames die vaker niet dan wel terug te kijken waren, bagger met begin gemist, geen doorspoelen van opnames. En regelmatig blokkerig signaal. Diverse keren klagen en diverse ontvangers later is het probleem nooit opgelost. Ik heb geen slimme TV en casten via de app moest altijd via een Chromecast. Maar in de app heb je weer niet alle zenders en mogelijkheden die je wel op de box hebt.

Inmiddels ben ik verhuisd en heb ik een internet only genomen. Voor de zaken als journaal en zo maak ik nu gebruik van NL Ziet. Wat een verademing ten opzichte van Canal Digitaal!
Ik kijk nu via de nieuwe Google TV en dat gaat via de apps prima.

Even een update……
Ik heb ziggo opgezegd.
Een NLZIET proefabonnement genomen
En een CanalDigitaal app proefabonnement genomen.

De kwaliteit van Nlziet heeft mij echt verbaasd hoe goed dit is eigenlijk.
De kwaliteit van de CanalDigitaal app via Apple TV, was tijdens de proefweek, niet fantastisch. Echter daarna leek het wel een stuk verbeterd… misschien omdat je dan een betaalde klant bent??? Ik vind het bijzonder.

Vandaag dacht ik eruit te zijn, en dan toch mijn internetonly abonnement om te zetten naar een all in one.
Dus gebeld met tweak en Gesproken met een medewerker van Tweak. Zij wist mij te vertellen dat de kwaliteit van TV via hun, toch net zo goed, of slecht, was als de app, namelijk, zoals zij het noemde, basis HD 720p.
Misschien begrijp je het al, ik werd een beetje simpel van dit gesprek, en heb gezegd dat ik er vanaf zie.

Uiteindelijk ga ik denk ik voor NLziet met wat streamingdiensten. Deze combinatie is het meest aantrekkelijkste.

Nu nog CanalDigitaal opzeggen…… maar wat ik gehoord/gelezen heb, schijnt dit ook niet vanzelf te gaan. :smirk:

Overigens heb ik ook wat gestoeid met de wat mindere legale variant, ik heb de nodige streams gevonden (geen betaalde variant) en daar wat mee getest. Kwaliteit wel vaak goed tot zeer goed, maar toch best onbetrouwbaar. Leuke hobby denk ik voor sommige, maar niet voor mij. Mijn Ziggo abonnement afspelen via een eigen decoder, (vu+) was misschien ook niet helemaal legaal, maar dit vond ik veel leuker om te doen. Plus dat dit altijd 100% werkte.

IPTV betaald is gewoon legaal hoor en werkt prima. Canal Digitaal moet je bellen om af te zeggen.

Als je 7000 kanalen kunt ontvangen inclusief Ziggo sport, ESPN en alle sky kanalen voor nog geen 20€ per maand, dan is het niet legaal.

Ja ik moet bellen las ik. Je kunt wel in 2 minuten online lid worden, maar afzeggen gaat niet.

Ik heb al een paar jaar IPTV voor 75,- eu per jaar en nog nooit geen problemen mee gehad. Daarbij heb ik NLZiet voor 7,95 eu per maand omdat je die op meerdere apparaten gelijk kunt kijken. En kan zodoende voor 14,20 eu over de gehele wereld tv kijken. En of het nu legaal is of niet daar maak ik mij niet druk om. Dat is namelijk een probleem voor de provider.

Dat komt dat Canal Digitaal net als KPN een machtspositie hadden, daar kon men niet zonder in de buitengebieden. En zodoende konden ze daar misbruik van maken. Nu er glasvezel is in de meeste buitengebieden hebben ze niets meer te vertellen. Dat telefonisch afzeggen is ook zo bij de KPN waar je eerst een stel domme vragen krijgt en je van alles aanbieden als je maar klant blijft.

2 likes

Wat mij opvalt is dat de kwaliteit van Canal digitaal met de animo setupbox duidelijk beter is dan met de app voor mijn lg oled tv. Je kunt in de app ook niks instellen qua resolutie, dit kan wel bij de animo. Ergens wel vreemd, volgens mij komt het in beide gevallen praktisch neer op tv kijken in een browser.

De settopbox gaat via een vlan netwerk, via multicast direct bij canal digital vandaan.
Je tv moet echter een eigen verbinding opzetten met de servers van canal digital, waar zij minder bandbreedte beschikbaar stellen en de beeldkwaliteit dus minder is.

1 like