Ik ben inmiddels iets langer als 1 jaar een zeer tevreden klant van Tweak, en ik heb het ook al diverse vrienden en kennissen aanbevolen om te kiezen als glasvezel provider.
Niet alleen Tweak als ISP ben ik uiterst tevreden over, maar ook de FritzBox 5490 die ik in bruikleen heb. (Heb altijd al goede verhalen over AVM gehoord, maar apparaat voldoet boven verwachtingen)
Nu had ik vorige week een update gedaan van FritzOS 7.10 na FritzOS 7.25.
Sindsdien heb ik met geen stabiele verbindingen meer met me projector op de slaapkamer.
De verbinding blijft niet lang in stand, meestal binnen één minuut is de verbinding alweer verbroken, en kan daardoor dus niet meer rustig een filmpje aanzetten zonder dat deze constant stil valt.
In het verleden heb ik eerder problemen ondervonden vergelijkbare aard met andere hardware van mijn vorige ISP. Meestal was dat nogal vrij eenvoudig op te lossen door bij het te verbinden apparaat (client) de optie netwerk vergeten te selecteren en even de wachtwoordgegevens opnieuw in te voeren. En als dit niet voldoende was, ook nog even de router resetten terug na fabrieksinstellingen.
Helaas bleek dit deze keer geen effect te hebben op het wegvallen van de wifi verbinding.
Maar als ik een wifi hotspot vanuit mijn telefoon opzet, dan ondervind ik deze problemen niet met de projector. Wat mij het vermoeden geeft dat de herkomst van dit probleem herleidbaar is naar de FritzBox.
Dus maar wat rond gaan neuzen online. Kwam ik tot de ontdekking dat ze bij Tweak nu ook de nieuwere (opvolger) variant van de FritzBox 5490 aan klanten leveren, namelijk de FritzBox 5530. Deze is voorzien van de nieuwer WiFi 802.11ax tegenwoordig vaak aangeduid als WiFi-6.
Aangezien wij inmiddels in huis ook enkele telefoons en laptops hebben die overweg kunnen met WiFi 802.11ax (WiFi6) leek me dit wel wat en heb ik dus de telefoon gepakt om naar de klantenservice te bellen of dat een uitwisseling van de FritzBox tot een mogelijkheid zou behoren. Ik ging er vanuit dat dit geen probleem zou moeten zijn, aangezien ik langer als 12 maanden klant ben, en de rekeningen allemaal op tijd betaald heb allemaal.
Helaas bleek ik dus iets te positief gestemd te zijn geweest daarmee, want namelijk de dame die ik aan de lijn kreeg bleek daar een heel andere uitleg aan te geven. Namelijk het zou wel mogelijk kunnen zijn, echter dat daar een aantal voorwaarden aan verbonden zijn.
Een van die voorwaarden was dan ook, dat er een bedrag van 75euro voor betaald zou moeten worden en dat er dan een monteur langskomt om de oude aftekoppelen en de nieuwe aan te sluiten. Nou als men dat graag door een monteur wil laten doen, dan vormt dat voor mij geen probleem eigenlijk, zou niet weten waarom?
Maar om daar nu 75euro voor te moeten betalen, vind ik wel een beetje te veel van het goede hoor. Ik had daar eerlijk gezegd wel een iets betere service verlening verwacht richting trouwe en bestaande klanten. Want ja, 75euro is bijna net zoveel als 2maanden internet kost.
Als ik dan een overweging zou moeten maken en de dingen langs elkaar zet.
Dan zou ik dus goedkoper af zijn als ik mijn abonnement laat beëindigen en stop zet.
En me dan weer als nieuwe klant zou aanmelden, tevens kan ik daarbij ook nog gebruik maken van de vriendenactie die momenteel bij Tweak loopt. En zou ik zelfs nog goedkoper uit zijn als dat ik helemaal niets zou wisselen.
Nu wil ik niemand dit aanpraten of op ideeën brengen hiermee, want dit brengt een hoop extra overbodig werkt met zich mee voor Tweak in mijn ogen.
Maar ik vind het vreemde op zichzelf staande situatie geworden als je het vanuit bovenstaand beschreven oogpunt benaderd.
Nadat ik de dame vroeg of ze dat verder zou kunnen toelichten dan waarom ik op goedkoper af zou zijn als ik alles stop zou zetten en opnieuw zou aanmelden. Kreeg ik een onzeker antwoord terug dat het weleens zou kunnen kloppen, maar dat ze er verder eigenlijk ook niks mee kon. Dat vond ik wel een beetje jammer, vandaar dat ik met mijn verhaal hier terecht ben gekomen en hoop eigenlijk dat er op de een of andere manier dan alsnog eventueel een passende oplossing geboden zou kunnen worden? En laat ik daaraan toevoegen dat het mooi zou zijn als dit kosteloos zou kunnen, maar dat ik tevens ook snap dat daar een kleine(re) vergoedingen tegenover staat. Want 75euro vind ik persoonlijk gewoon te hoog bedrag voor bestaande klanten met de alternatieve mogelijkheid een nieuw contract af te sluiten en een maand gratis internet te ontvangen wat neerkomt op een verschil van 75+40=115euro.
Dan zou ik vanuit mijn beredenering zeggen dat het nog wel de moeite waard is om alles stop te zetten en opnieuw aan te melden, en ik neem aan dat dit nou eigenlijk juist net niet de bedoeling zou moeten zijn toch?