Internet only + switch

Beste allen,
Ik heb sinds gisteren een tweak internet only abonnement en ik gebruik een Zyxel Nebula nsw100-10p switch om signaal via utp kabel te verdelen over 3 Zyxel NAP102 access points (tbv WiFi).
Nu had ik hiervoor een ziggo internet+tv abonnement en liep er een utp kabel vanuit het ziggo modem naar de switch en dat werkte perfect. Met de Tweak internet only converter en de switch zelfde setup geprobeerd, maar dit werkt dus niet! Switch schiet in alarm en medewerker van Tweak zag dat de verbinding iets van 7 of 8 IP-adressen registreerde.
Hoe kan ik deze setup werkend maken?

Mijn dank is groot voor degene die me hierbij kan helpen.
Mvgr
Ronnie

In een switch staan gĂ©Ă©n ip-adressen. Een switch is namelijk niet in staat om ip-adressen uit te geven middels dhcp. Een switch geeft het aangeboden signaal gewoon door naar desbetreffend apparaat. Daarentegen geeft een router ip-adressen uit en wellicht staan daar dan nog “oude” ip-adressen van ziggo in.

Gebruik je een router die je destijds op ziggo hebt aangesloten en nu bij tweak? Probeer die router eens te resetten of naar de fabrieksinstellingen terug te zetten.

Je hebt nog een router nodig, dit zat bij ziggo in de connectbox, maar tweak levert je nu een kale internet aansluiting.

Hoi, bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels een Draytek 2927 router besteld en zal er die tussen zetten. Ik houd jullie op de hoogte of het nu wel werkt!

1 like

Die zal naar vermoeden (ik ken de Draytek 2927 niet) met 2 Gigabit WAN poorten werken.

Wel een beetje vreemd dat ze zoiets bij Tweak niet weten :frowning:

Wat @grafzicht zegt. Je hebt een router nodig, anders hang je feitelijk gewoon je LAN aan je internet-verbinding.

@gensnet ik begrijp niet wat je zegt. Hoezo 2 Gigabit WAN-poorten?

1 like

Ik heb even op internet gezocht naar de Draytek 2927 en gezien dat die 2 Gigabit WAN poorten heeft. Op Ă©Ă©n van die WAN poorten kun je via een ONT die Draytek 2927 (is een router) aansluiten op glasvezel.

Levert Tweak bij Internet Only een media converter gratis? Voor mensen die hier net als jij ook over nadenken: Je had misschien beter de Draytek 2927F kunnen kopen. Of nog omruilen? Deze wordt standaard geleverd met de juiste SFP module voor AON, 20km – RX1490/1550 nm – TX 1310 en een fiber patchpakket geschikt voor glasvezel in Nederland. Dan heb je alles in Ă©Ă©n. Daar kan dus rechtstreek een glasfiber patchkabeltje in, vanaf de FTU van E-fiber. De conversie van ‘glas’ naar RJ45 vindt nu in Ă©Ă©n apparaat plaats.
Deze heeft 5 LAN poorten. Kost ca. EUR 305

De mediaconverter hoort bij je aansluiting inderdaad, als je een monteur langs krijgt dat zorgt deze meestal dat het tot de mediaconverter werkt.

Maar direct op de glasvezel aansluiten is ook mogelijk, je moet alleen wel voorzichtig te werk gaan (het is immers glas en lasers)

Hij heeft 2 wan poorten voor failover denk ik, maar wan2 kan je ook gewoon als lan poort gebruiken, en er zijn ook gewoon lan poorten. Dus opzich een prima router.

Als je Internet Only van Tweak bestelt van EUR 410 per jaar, houdt dit in dat je je eigen modem koopt en beheert.
En ik ben bang dat er in dat geval helemaal geen monteur langskomt. De abonnee gegevens die je in je modem moet zetten kunnen ze je per mail sturen.

Een monteur komt alsnog langs om de aansluiting te bevestigen. (ook al kan je hem best afzeggen)

P.s. bij glasvezel is er technisch gezien geen modem, alleen een router en eventueel daarvoor een media converter.

Hoi allen, bedankt voor jullie tips zo ver. Er is inderdaad alleen een monteur geweest die de media converter kwam aansluiten. (Hij had niet eens een boormachine bij zich om hem aan de muur te bevestigen, dus zelf maar gedaan
) Krijg als het goed is vandaag m’n draytek router binnen, dus nog niets kunnen proberen. Maar lees ik hier nu goed dat ik die nog moet instellen dan? Weet iemand wat die instellingen moeten zijn?

Als je hem aan de media converter hangt dan hoef je alleen maar je eigen netwerk in te stellen.

Direct aan de glasvezel moet je meestal een profiel instellen, maar dat is zo dus niet nodig.

Zie Vrije modemkeuze en eigen apparatuur - Tweak

3 likes

Draytek aangesloten en idd ff op dhcp ingesteld en toen werkte alles naar behoren! Keurig 800 mbit up en download snelheid. Dus dat is wel lekker!
Bedankt iedereen voor de hulp.