Internet Only + eigen Voip provider

Beste, mijn ouders hebben een Internet Only abonnement i.c.m. Fritz!Box 5530 / 7590. De extra telefoonnummers die ik toevoeg via een derde partij krijg ik niet actief. De 7590 was eerst de Mesh Master. Maar omdat ik de problemen met telefonie had op die router heb ik de 5530 als master aangemaakt. De 7590 doet nu dienst als repeater incl. Dect doorgeven. Intern werkt de telefonie tussen die twee routers zoals verwacht.

Thuis heb ik Internet + bellen i.c.m. Fritz!Box 5490. Zodra ik de gegevens daar in voer heb ik meteen verbinding en kan ik er ook netjes over bellen.

Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen? Behalve mijn ouders bij mij in te laten wonen. :wink:

Ik heb ook een Tweak Internet Only abo, en heb een VOIP abo via Voipplanet. Voip komt aan op mijn oude Fritzbox 7390, ooit overgehouden van XS4ALL. Mijn Fritzbox zit in mijn LAN, achter een firewall. Dat werkt zonder problemen. Het lijkt me daarom dat dat bij je ouders ook zou moeten werken.
Over mesh trouwens: dat is post-7390 tech, dus dat heb ik niet. Maar: mesh heeft te maken met Wifi, en ik neem aan dat de Fritzbox naar het Internet helemaal bekabeld gaat.

Voor meer hulp: geef wat meer info over het netwerk: is de Fritz die Voip doet je Internet router (of: heeft die het publieke IP)? Toon eens een screenprint van de ‘Edit Telephone Number’ pagina (dingen zoals het abonnee-nummer kan je natuurlijk zwart maken).

PS. Bij nader inzien heb ik een groot probleem in mijn firewall instellingen: inkomend verkeer op poort 5060 (SIP) wordt gedropt. Bij mij werkt telefonie alleen maar omdat ik een proxy server heb ingesteld op mijn Fritzbox, en dat Voipplanet die een heeft… Ik zie wel dat er soms poort 5060/udp pakketjes van Voipplanet af komen. Dus Tweak laat SIP verkeer gewoon door (zoals het hoort), en mijn telefoon zou met de juiste firewall settings ook zonder proxy moeten werken. Ga ik binnenkort eens testen…

De voipserver (PBX) had ons IP adres geblokkeerd. Dit in verband met teveel foutieve inlogpogingen. Inmiddels hebben we van Tweak een vast IP en dit adres staat nu op de whitelist in de PBX. Het probleem is daarmee opgelost.