Intern netwerk met win10 en win11

Ik weet niet of er hier mensen lezen die een intern netwerk hebben met computers waar win10 of win11 opstaat. Het heeft niets met internet te maken.

Ik heb een intern netwerk met als router een FRITZ!Box 5590 fiber waar een negental computers via de DHCP van de router een ip-adres krijgen. Dat werkte met de computers waar win7 op staat en nog steeds staat probleemloos. Als je naar de verkenner gaat staan daar alleen de computers die win7 hebben. De win10 en win11 computers worden niet meer door het netwerk “gezien”. Natuurlijk met verschillende instellingen geëxperimenteerd (domein aangegeven en schijven delen aangezet in zowel de netwerkinstellingen als partities delen) en dan soms staat de naam van de computer bij netwerk en de verschillende schijven, maar wanneer je daar dan op klikt, zijn die niet te benaderen en wanneer je dan naar een andere partitie gaat, is de naam van die computer weer verdwenen. De computer winkel weet dit ook niet en het moet wel een bijzonder probleem zijn.

Wie oh wie kan mij helpen dat ook de win10 en win11 computers weer in het interne netwerk te benaderen zijn?

Kijk hier eens: Het delen van bestanden met een gedeelde netwerkmap

De beveiliging tussen computers onderling op hetzelfde netwerk is behoorlijk verbeterd met Win10&11 en daar pluk jij nu de wrange vruchten van. Maar het kan wel, kwestie van de juiste instellingen.

Ook moet je liever kiezen voor een Privé netwerk. Gewoon thuis dus. Dan mag je meer doen en zien, dan op een Openbaar netwerk.
En inderdaad Netwerkdetectie inschakelen
Lees hoe je dat doet hier:

Thuisnetwerk instellen in Windows 10

Om meerdere computers in het netwerk toegankelijk te maken dient de netwerkdetectie en bestands- en printerdeling ingeschakeld te zijn. Verder kunt u kiezen tussen een particulier of openbaar (gast) netwerk.

Particulier netwerk of Openbaar (gast) netwerk

Het netwerkprofiel particulier is de aanbevolen instelling voor een thuisnetwerk. Het profiel openbaar is geschikt om te gebruiken voor mobiele verbindingen, openbare wifi buitenshuis. Uw computer is dan niet zichtbaar voor andere apparaten in het betreffende netwerk. Het netwerkprofiel kunt u als volgt wijzigen.

  • Open het startmenu en klik op Instellingen en ga Netwerk en internet.
  • Klik in dit venster onder netwerkstatus op de knop Eigenschappen.
  • Hier kunt u het netwerkprofiel Privé (particulier) of Openbaar (gast) wijzigen.

Netwerkdetectie inschakelen (bestands- en printerdeling)

Om bestanden, mappen, harde schijven of een printer te delen dient in Windows de netwerkdetectie en bestand- en printerdeling actief te zijn. Dit kunt u instellen in het Netwerkcentrum.

  • Open het startmenu en klik op Instellingen en ga Netwerk en internet.
  • Scroll in dit venster naar beneden en klik op Netwerkcentrum.
  • Klik vervolgens op de optie: Geavanceerde instellingen voor delen wijzigen.
  • Schakel hier beide opties in zoals op de onderstaande afbeelding is aangegeven.
  • Klik vervolgens op de knop Wijzigingen opslaan.

Bij alle netwerken kunt u desgewenst het met wachtwoord beveiligd delen in- en uitschakelen. Verder kan hier de optie openbare mappen ingesteld worden, en de optie voor mediastreaming.

Foto’s: zie de genoemde llink.

Dag beste lezers,

BerndGaykema en Joop bedankt voor het antwoord. Bernd komt met SchoonePC maar die meneer is mij te oppervlakkig en te omslachtig. Ik heb wel wat geprobeerd maar er wordt vanuit gegaan dat je een computer niet opgedeeld hebt in partities maar in z’n geheel gebruikt.

De link met duidelijke schermen van Joop ken ik allemaal en ook dat werkt dus niet. Ik gebruik al jaren een router voor mijn interne netwerk. Echter alleen met win7 computers en dat werkt(e) perfect. Sinds ik “noodgedwongen” (ja je kunt tegenwoordig niet meer echt kiezen voor een win-versie, omdat de fabrikant van een moederboord dit nu dicteert) win10 of win11 moet gebruiken, werkt dat met het interne netwerk niet meer.

Wat versta jij onder de partitie van een computer? Die ken ik alleen als partitie van een harde schijf.
Als je een gedeelde map aanmaakt van de ene naar een andere computer hoort deze bij één unieke stationsletter (partitie) van deze harddisk.
En elke partitie van de harddisk op een computer heeft een unieke stationsletter gekregen.
Wil je een andere map zien, op een andere partitie van deze harddisk in diezelfde computer, dan zal je opnieuw een link naar die gedeelde map op de andere partitie erbij aan moeten maken. Zo zit Windows al 30? jaar in elkaar.
Van oudere apparatuur (nas etc.) moet je meestal in de Eigenschappen van het device SMB 1.0 aanzetten. Windows 10 en 11 wil die oude apparaten anders niet meer delen (dus onbenaderbaar) in het netwerk.
Ik heb zelf ook o.a. een Windows 7 computer draaien in een Windows 10 netwerk waar een recente fiber Fritz!box de ip-adressen uitdeelt. Geen probleem. Alles werkt
Ga in je eigen huis, in eerste instantie, niet zitten tobben met ‘rechten’ van gebruikers. Geef eerst even alles vrij.
En met het ‘aanmaken’ van je netwerk moet je in de Windows 10 computer beginnen en niet met de Windows 7 computer. Het nieuwste operating systeem kan meestal neerwaarts compatibel zijn, maar niet andersom. Een ‘Home’ of thuis netwerk met een naam en zelfs een paswoord zoals we dat kennen van Windows 7 is afgeschaft in Windows 10.

Wat versta jij onder de partitie van een computer? Die ken ik alleen als partitie van
een harde schijf.

Dàt klopt. Een vaste schijf bestaat bij mij uit meerdere partities/schijfdelen. Maar de meeste mensen gebruiken de vaste schijf als één geheel; dus uit één partitie.

… SMB 1.0 aanzetten. Windows 10 en 11 wil die oude apparaten
anders niet meer delen (dus onbenaderbaar) in het netwerk.

Oude apparaten… De DS920+ is géén oud apparaat en ook die staat niet in het netwerk. De SMB 1.3 of lager staat in de NAS. Ik heb heel onlangs ontdekt dat je de WS-discovery moet aanvinken en dan staat de NAS weer in het netwerk.

Ik krijg het niet voor elkaar dat win10 en win11 computers in het interne netwerk te benaderen zijn. Met win7 computers geen enkel probleem.

Het idee is dat je met een Win10 of 11 pc begint. Die richt je in zodat je alle netwerkapparaten ziet. Daarna “koppel” je ook Win7 eraan.

Blijf niet hangen in het mantra “het werkte vroeger …” . Het is nu 2023 en Win11 tijdperk.

Het idee is dat je met een Win10 of 11 pc begint. Die richt je in zodat je alle
netwerkapparaten ziet. Daarna “koppel” je ook Win7 eraan.

Op dat idee ben ik ook al gekomen. Ik probeer dit met een win11 computer met drie schijf partities en dan hoef ik niet meteen veel te veranderen in instellingen. Maar wat ik ook probeer ik krijg de win11 en win10 computer niet benaderbaar in het interne netwerk.

Blijf niet hangen in het mantra “het werkte vroeger …” . Het is nu 2023 en Win11 tijdperk.

Een wat “discutabele” uitsprak. Wat te denken dat nog volksstammen win7 gebruiken? Je wordt al veel te veel door dat microschoft in hun richting gedrongen…

Oh, ja ook wel eens naar Lunix gekeken. Maar dat zou veel makkelijker zijn met name met een intern netwerk. Nou dat gaat met Lunix nog moeilijker dan met win7. Dat zou dan met Lunix veel makkelijker moeten gaan…

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.