[Instellingen] Internet Only

Bij een Internet Only abonnement krijg je een ‘untagged’ verbinding waarbij dus geen instellingen nodig zijn. Vrijwel elke router die je kunt kopen kan direct uit de voeten met deze verbinding. Er is geen sprake van VLAN’s en je hoeft geen bijzondere instellingen door te voeren.

Bij dat abonnement is het voldoende slechts een eenvoudig DHCP-request te doen op een ‘untagged’ verbinding. Let er wel op dat je slechts één extern IP-adres tot je beschikking krijgt en daarom zult moeten routeren en natten.

Let er wel op dat je je eigen router via de WAN-poort aansluit. Je kunt onze verbinding ook direct aansluiten op je computer, maar het niet mogelijk meer dan één extern IP-adres op te vragen.

  • De verbinding is untagged (dus geen VLAN’s).
  • Gebruik de WAN-poort van je eigen router om onze mediaconvertor op aan te sluiten.
  • Gebruik de standaard-instellingen om een IP-adres te verkrijgen.

Eigen optics of SFP-modules

Als je liever een eigen optic of SFP-module aansluit moet je er op letten onderstaande frequenties te gebruiken.

  • TX: 1310 nm
  • RX: 1490/1550 nm

Misschien een handige toevoeging: de benodigde optics voor een directe koppeling op de binnenkomende vezel zijn BiDi uplink, ofwel 1000BASE-BX10-U.

1 like

Geen handige toevoeging. Verwarrend (voor mij i.i.g.). BX-10-U :thinking: ?
Gewoon een BiDi Single-Mode Fiber module gebruiken met genoemde TX en RX frequenties. Er zijn meerdere fabrikanten die dit maken. Laat je keuze afhangen van de (router)hardware waar deze module in gaat.

En een ‘gewone BiDi single mode module met die frequenties’ volgt dus de officiële 1000BASE-BX10 standaard, en dan specifiek de -U uplink. Er is dus niets verwarrends aan: koop een 1000BASE-BX10-U SFP en die voldoet aan de eisen. Los van wie hem maakt (dat hoeft dus niet de fabrikant van je router te zijn).

Belangrijke kanttekening is wellicht dat de Genexis mediaconverters het niet lijken te doen met routers die geen gigabit WAN hebben (bv: TP-Link Archer C50). Koop dus wel een gigabit-router voor je gigabitverbinding!

Weet iemand waarom de optic specificaties niet meer op de site te vinden zijn? Ik had ze nl nog steeds verwacht op https://www.tweak.nl/support/apparatuur-configureren.html

Inderdaad vreemd.
Kijk dan eens naar de website van KPN voor gebruikers met eigen modem: erg uitgebreid !

Over de glasvezelaansluiting schrijven ze:

Prima info! Kan Tweak nog wat van leren :wink:

nou maar daarin tegen kan het al een tijdje bij Tweak
en daar moest KPN heeel lang van leren :wink:

maar wel overzichtelijk en geen vage static routes

Eindelijk iets goeds vanuit Brussel: de eis om consumenten hun eigen modem te laten kiezen. Tweak voldeed hier altijd al aan, nu ook KPN. Ben benieuwd wanneer Ziggo zover is… .

  • Ik vond de oude site van Tweak rondom eigen apparatuur veel beter dan wat er nu staat*

dat is zeker waar
maar jij bedoelde deze zeker??

Ja, inderdaad. Dus die is er nog…
Ik zocht deze onder Support.
Ik streep mijn opmerking door :+1:

nee nee niet doorstrepen
het is dat ik de link weet maar probeer die maar eens te vinden op de site suc6

Ik heb op basis van bovenstaande uiteindelijk maar een update gedaan van de pagina met instellingen, en de pagina omtrent apparatuur wijst daar nu naartoe door. Bedankt voor de inbreng :+1:t2:.

Mooi werk! Fijn dat het aangepast is.

3 opmerkingen:

  1. Op de “Apparaten” website zie ik Ghz staan voor de WiFi-banden. Dit moet GHz zijn, met hoofdletter H.
  2. Er wordt gesproken over Mbit, dit zou Mbit/s moeten zijn.
  3. Misschien is een verwijzing vanaf de “Apparaten configureren” website naar dit forum een idee: kunnen mensen hulp zoeken als ze er zelf niet uitkomen.