Help: Netgear GC110 switch bij internet only?

Beste Tweak-ers,

Zou iemand mij kunnen helpen?
Ik zie een mooie aanbieding op ibood voor de Netgear GC110 Cloud Managed Switch. Ik krijg binnenkort een internet only abonnement en heb nog geen goede apperatuur. Nu vroeg ik mij af of ik genoeg heb (als ik geen wifi zou willen) aan enkel en alleen deze switch?

Ik heb al wat rondgekeken ook hier op het forum en ik zie dat eigenlijk een router nodig is om de sfp aansluiting werkend te krijgen als thuisnetwerk, maar ik twijfel nu omdat de GC110 ook een sfp (eigenlijk 2) poort heeft…
Dus mijn vraag; heb ik niet alsnog voldoende aan alleen deze switch als ik hem direct aan de sfp aansluiting koppel? Of moet ik ook echt een losse router aanschaffen voordat dit werkt omdat het toch echt alleen een switch is?

Ja daar moet nog een echte router voor ja.
Anders kan je maar 1 apparaat aansluiten.

1 like

Met alleen een switch heb je GEEN firewall welke normaliter in een router geactiveerd is. En, zoals door Grafzicht al gezegd, kun je maar één apparaat op je internetverbinding aansluiten.

Al met al geen goed idee.

Ik heb een Ubiquiti ER-12 als router met ingebouwde switch maar zonder wifi. Deze heeft ook een SFP aansluiting: de Tweak-vezel gaat daar rechtstreeks in.

1 like

Oke, duidelijk!
Bedankt @grafzicht en @BerndGaykema !

SFP is alleen het medium. Dat kunnen ook postduiven zijn. Een switch is een Layer 2/3 apparaat, een router Layer 4 (dacht ik). Je hebt een firewall (layer 5 of 6) nodig als je meer dan 1 apparaat wilt aansluiten ivm NAT (dat zit in de protocol en application layers). Een router (layer 4 ) is dan nog steeds niet voldoende.

Tegenwoordig wordt een Firewall/router vaak een modem of router genoemd, maar strikt genomen klopt dat dus niet.

Leerzaam: https://computer.howstuffworks.com/lan-switch15.htm

1 like