Glasvezelmodel, hoe werkt dat nu?

Misschien een lang en vreemd topic, maar ik wil eigenlijk altijd weten hoe dingen werken zowel technisch als organisatorisch :slight_smile:

Sinds 1/6/2018 hebben wij glasvezel via Tweak. Voorheen jaren DSL klant, maar dankzij de verhuizing naar een woonplaats met glasvezel meteen overgestapt.

Destijds in 2018 is de monteur langs geweest en heeft mijn glasvezel opgeleverd met de Fritzbox 5490. Nu weet ik dat het netwerk en aansluitpunt de verantwoordelijkheid van reggifiber was / KPN is. Alleen heb ik die dag dat de tweak monteur hier was niet goed opgelet om precies te bestuderen wat hij deed…

Ik ben namelijk midden in deze pandemie bezig geweest met een paar mooie cat 6 shielded kabels trekken binnenshuis en omdat het een jaren 30 huis is komt KPN (IS/RA), Ziggo en ook glas op een hele irritante plek binnen (klein kastje met amper ruimte).

Nu ik bezig ben valt me eigenlijk pas mijn glasvezelmodem goed op. Dit dorp was er vroeg bij dus het is een oud type zo te zien. Wat ik alleen niet goed begrijp is waarom power, glas en internet LEDs op het rechterdeel geen signaal geven.

Nu valt me ook pas op dat uit het linkerdeel de gele glasvezelkabel komt met de blauwe SC connector. Dit was zo ie zo al een bron van zorg omdat de TP-Link MC220L met TL-SM321B module mediaconverter die ik op het oog had een LC aansluiting heeft. (ik wil mijn UniFi Security Gateway gaan instellen als router, maar dat is een ander verhaal).

Ik probeer te begrijpen wat ik nu in mijn handen hebt. Gezien de reggifiber sticker vermoed ik dat dit in 2012 al is opgehangen en dat de monteur in 2018 alleen de SFP kabel heeft getrokken ?

Het hele systeem ziet er nogal gammel uit als ik eerlijk ben.

Wat ik me eigenlijk vooral afvroeg:

  • hoe werkt zo’n modem nu ?
  • waar begint de taak voor de tweak monteur ?
  • en zou de SC kabel in het linker deel te vervangen zijn door een LC kabel als bonusvraag ?
1 like

Ik heb het even kort opgezocht voor je, en het zwarte kastje dat erop zit is vooral een apparaat dan KPN veel gebruikt. Dit is in principe niets anders dan een media converter, die de glasvezel omzet in een ethernet poort. Dit lijkt omdat KPN dezelfde modems gebruikt bij zowel glasvezel en DSL internet en ze zo dus allebei de modems met ethernet aan kunnen sluiten.
Ook is ethernet natuurlijk wat makkelijker met klanten in de buurt want de gele glasvezel kabel is wat minder makkelijk te vinden en vaak ook duurder om te vervangen dan een gewone ethernet kabel.

De echte glasvezel kabel van de wijkkast is te zien in dat kleine rolletje achter alle kastjes, dit heeft de monteur van reggefiber bij het aansluiten van het huis aangesloten op een connector voor dat gele patch kabeltje dat nu waarschijnlijk naar de fritzbox loopt. De tweak monteur haalt dus gewoon de verbinding die er nu is met de NT weg, en stopt er een patch kabel in, en sluit deze aan op het modem.

De connector is in principe niet te vervangen zonder speciale apparatuur, maar ik zie in een google search wel een hoop verloopkabels/blokjes opkomen. Wees vooral voorzichtig en vrees niet om de klantenservice te bellen voor wat meer ondersteuning, zij hebben deze vragen waarschijnlijk al eerder beantwoord. (en een sc sfp module is volgens mij ook een goeie oplossing).

Hopelijk beantwoord dat een paar van de vragen,
groetjes huize grafzicht