Glasvezel Harderwijk hele trage upload van 3 Mbps

Heb hier in Harderwijk sinds kort een hele trage upload rond de 3Mbps ligt aan de speedtest die je gebruikt, maar zeker niet meer dan 10 Mbps. Dus zeker geen 1000 Mbps, die had ik in het begin wel, was altijd beter dan de download, die is meestal rond de 500, 600 Mbps maar die discussie is altijd lastig, welke speedtest, welke PC, welke kabel, hoeveel apparaten. Het werkt verder prima dus daar maak ik mij niet meer druk om.
Tweak kan dit probleem tot nu toe nog niet oplossen en het schijnt dat het in Harderwijk meer voorkomt, dus ben op zoek naar gebruikers die dit probleem ook hebben.

1 like

Het probleem is bekend en er wordt aan een oplossing gewerkt. Er lijkt iets aan de hand te zijn met de verbinding tussen ons en CAI Harderwijk.

Het klopt dat er meerdere mensen dit probleem ondervinden, onder andere ik. Het laatste bericht dat ik heb gekregen is dat er morgen 17-6 een specialist naar de datacentra gaat om de verbinding te controleren. Wat mij ook vertelt is dat er ongeveer 2 a 3 weken geleden door Tweak ergens een update is doorgevoerd (softwarematig) en dat sindsdien de problemen zijn ontstaan. Ik heb gisteren een monteur aan huis gehad om dat er bij mij een demping op de lijn zat en dat is nu niet meer het geval. Het probleem van de upload bleef. Hij vertelde dat in de centrale kast alles goed was wat andere providers betreft en dat alleen Tweak problemen geeft.

Heb ook melding gedaan van de zeer trage upload verbinding :frowning: Vergaderen via Ms Teams is zo niet te doen. Het is nog onbekend wanneer dit gefixt gaat worden.

Hier ook hetzelfde probleem. Download netjes 920Mbit met LAN-kabeltje direct op Genexis, maar upload blijft steken op 3Mbit. Toch “fijn” dat er meerdere mensen zijn op CAI Harderwijk die het probleem ook hebben, ik was alle UniFi AP’s en de router al aan het rebooten, to no avail.

Hoogstwaarschijnlijk is het probleem nu opgelost. De verbinding tussen ons en CAI Harderwijk ziet er nu schoon uit. Laat maar ff weten of dat inderdaad het geval is.

Yep, uploadsnelheid is nu aanmerkelijk hoger :slight_smile: Kan nu eindelijk weer normaal Ms Teams draaien :+1:

Yes, hier lijkt het ook weer goed. 500 Mbps via Wifi op de smartphone.

Ja, ook hier wekt het weer. Zo rond de 400 a 500 Mbps via Wifi :slight_smile:

Ik heb al bijna twee weken exact hetzelfde probleem, echter in een compleet andere regio (noord Limburg).
strak 900-950 download en 5-7 ping (speedtest2.tweak.nl), jitter varieert tussen 0.20ms en 250ms en upload verschilt van dag tot dag tussen 0.90-5 mbps en 300 mbps. Gek genoeg lijkt dit hoe warmer, hoe langzamer (zeker de afgelopen dagen dus zeer traag).

Ik merkte het in eerste instantie in games, extreme lagspikes en packet loss te merken, o.a. in shooters zoals Valorant en andere games als Rocket League.

Letterlijk alles getest, van 1 apparaat op modem, verschillende firmware versies (fritzbox 5530 trouwens), andere kabels enzovoorts…
Tijdens aansluiten gelijk een media converter van Tweak gekocht voor het geval ik in de toekomst mijn eigen router erachter wil zetten.
Ook deze aangesloten om te testen en daarmee het modem uit te sluiten, zelfde resultaat…

Tweak stuurt morgen eindelijk een monteur langs die hopelijk kan achterhalen waar het zit.
Over de kwaliteit van de TV ervaring zal ik het maar niet hebben, dat is namelijk al helemaal waardeloos (veel freezes, waarbij het geluid wel doorgaat maar beeld blijft hangen) en speelt al sinds aansluiten.

We gaan het meemaken :slight_smile:

11:54 update )
De monteur is inmiddels langs geweest. Hebben hier samen alles getest/uitgesloten en inderdaad geconstateerd dat het probleem niet door mijn apparatuur of het modem/media converter wordt veroorzaakt. De oorzaak zit dus elders in de lijn en het is dan ook intern doorgezet voor verder onderzoek.

@N1RR0 Ben benieuwd naar het resultaat. Ik woon ook in Noord-Limburg en merk hetzelfde.

Klinkt misschien raar maar goed om te horen dat ik niet de enige ben :smiley:

De monteur is inmiddels langs geweest. Hebben hier samen alles getest/uitgesloten en inderdaad geconstateerd dat het probleem niet door mijn apparatuur of het modem/media converter wordt veroorzaakt. De oorzaak zit dus elders in de lijn en het is dan ook intern doorgezet voor verder onderzoek.

De uplink van de switch waar je aan hangt had tot ongeveer 14.30 vandaag last van errors. Waarschijnlijk is je probleem nu opgelost.

1 like

Ik merkte inderdaad rond die tijd dat de verbinding even weg viel.
inmiddels meerdere speedtests uitgevoerd en het is inderdaad verholpen!
strak 950-1000 up & down :slight_smile:

1 like