Glasvezel aansluitpunt, apparatuur, mediaconverter, Fritzbox 7590

Binnenkort krijg ik glasvezel in een gebied dat niet onder Tweak’s eigen netwerk valt.

Ik zou graag willen weten hoe het kastje waar de glasvezel de meterkast binnen komt eruit ziet. Is het mogelijk om daar een LAN kabel in te prikken?

Punt is dat mijn huidige ADSL Fritzbox 7590 2x FON poorten heeft die beide in gebruik zijn. De door Tweak geleverde Fritzbox 5530 heeft maar 1 FON poort. Ik wil beide telefoonnummers behouden en gebruiken over 3 verdiepingen; ik heb nl 6 handset toestellen (2 per verdieping).

Nu heb ik zitten testen met 3 DECT telefoons op 1 nummer en een Fritz!Repeater 100 aangeschaft om te testen hoe het bereik is over de 3 betonnen verdiepingen, maar dat is toch niet zo stabiel; signaal valt soms weg of geen bereik als je wat verder van de repeater bent.

Ik zou graag alsnog mijn 7590 direct achter de glasvezel willen gebruiken met de 2 FON poorten en zag dat er een mogelijkheid was om een mediaconverter tussen de glasvezel kastje en mijn ADSL modem te plaatsen zodat ik alsnog een gewoon UTP kabel kan gebruiken.
Volgens 7590 handleidng gaat de UTP kabel dan van de mediaconverter kastje richting de WAN poort van de 7590 en heb ik alsnog 4 LAN poorten vrij op de 7590 om te gebruiken.

Deze mediaconverter vertaald de fiber signaal naar utp en andersom zoals ik begrepen heb. Iemand hier ervaring mee dat het geen problemen geeft en goed werkt?

Ander voordeel is dan dat ik al mijn netwerk settings op mijn 7590 modem gewoon verder kan gebruiken, zonder deze te vervangen door de 5530 modem.

Dank voor enig advies.

ps1: ik maak geen gebruik van de fritzbox wifi en wil het ook niet gebruiken. Daarvoor heb ik een linksys wifi accesspoint op de middelste verdieping. Bereik daarvan is beter dan vanaf de modem op de begane grond. Desktops, mediaboxes heb ik liefst allemaal bekabeld.

ps2: ik heb liever ook niet de 7590 als router achter de 5530 in de meterkast. Zo min mogelijk apparatuur of een simpel kastje als het kan. Stekkerdoos is al vol.

Bedoel je dat je nu 2 telefoonnummers van jouw provider hebt?
Weet je zeker dat Tweak ook 2 telefoonnummers kan verstrekken op één aansluiting?

Neen, ik heb 1 voip nummer van Tweak en 1 sip account bij een externe partij.
In de Fritzbox modem kan je meerdere sip accounts toevoegen en dan toekennen aan de aangesloten telefoontoestellen die via DECT signaal of via de FON poorten zijn verbonden met de modem.

Disclaimer: n=1, dit is een aantal jaren geleden én dit is in Tweak-gebied:

Toen ik mijn abonnement bij Tweak heb afgesloten heb ik gevraagd of het mogelijk was om het Zyxel-modem + mediaconverter te krijgen i.p.v. de Fritz!box 5490 (de 5530 was er toen nog niet), juist ook met als reden dat ik een eigen router (toevallig ook een Fritz!box 7590) kon gebruiken.

Er is mij toen gevraagd welke grondplaat er was bevestigd, zodat de monteur de juiste mediaconverter kon meenemen, en verder was het geen probleem.


Ik zou in jouw geval, denk ik, hetzelfde vragen. En als dat niet (of niet meer) mogelijk is, of ze je kunnen vertellen wat je nodig hebt of dat je anders de monteur hiernaar kunt vragen (kunnen ze de monteur vast mentaal voorbereiden :stuck_out_tongue:). Alle drie de opties zijn op de website van Tweak nog wel genoemd.


Even kort je vragen:

Dat verschilt, maar hier kun je niet “zomaar” een UTP-kabel inprikken, dat is juist waar de mediaconverter voor is. Zie ook dit voor een idee.

In veel gevallen prikt de mediaconverter op het kastje/de grondplaat/de FTU waarin de glasvezel binnenkomt. In geval van GPON is het misschien wel weer anders? (Geen ervaring mee.)

Klopt, en ja, dit werkt gewoon goed.