Glas <-> UDM pro <-> switch <-> fritzbox <-> dect telefoons

Hoi,

Inmiddels heb ik het zover dat mijn UDM pro rechtstreeks aan de glasvezel aansluiting hangt en dat ik internet heb.
Nu zou ik graag de fritzbox achter mijn switch zetten om zodoende toch mijn dect telefoon nog te kunnen gebruiken.
dus zo als:
glas <-> UDM pro <-> switch <-> fritzbox <-> dect telefoons (fritz fon m2).

Nu heb ik een extra glasvezelkabel van de switch (ook ubiquiti) naar de frotzbox gelegd. deze krijgt netjes een ipadres maar ik kan de user interface niet benaderen.

Iemand al zoiets gedaan en zo ja, dan de vraag hoe.
een andere manier mag ook, vindt het alleen zonde nieuwe vaste telefoons te moeten kopen.

alvast bedankt,
Joost

Het is me inmiddels gelukt.
heb zelfs de switch via een glas patchkabel verbonden met de fritzbox

Benadering via de wifi van de fritz. waarschijnlijk mag je via de wan de ui helemaal niet benaderen…

Het beste is om de Fritzbox als IP client in te richten. je hangt deze dan met een van de LAN poorten aan je netwerk. De Fritzbox zal zich dan als een gewone client gedragen en is ook benaderbaar. De Firewall e.d. zijn dan niet in gebruik. Automatische configuratie is dan niet mogelijk (zover ik me kan bedenken) maar gelukkig kun zijn de sip gegevens voor de telefonie van tweak gewoon beschikbaar.

waar vindt je die settings (ip client)? ik heb wel gevonden dat je kunt kiezen dat je internet via glas binnen komt of via de LAn1 (ik heb dan nu de glas variant genomen).

Als je inlogd op de Fritzbox.
Gaat naar internet->Account information-> dan kiest voor other inetnet service provider
Er komt dan een connect via (connect to an external modem or router )
Bij connection settings kun je een vast ip adres invullen. vergeet niet om de juiste poorten te forwarden vanuit de UDM
Dus bijv poorten 7078-7109 UDP naar dezelfde poorten op de fritzbox en poort 5060 UDP.

Bovenstaande is ook te vinden op de avm.de website.
https://en.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-5490/knowledge-base/publication/show/177_Conducting-calls-with-the-FRITZ-Box-over-another-router/

Ik gebruik zelf een 7490 en zie op de pagina van de 7590 dezelfde info. Maar kan deze voor de 5490 niet snel vinden maar kan me niet voorstellen dat daar zoveel verschil in zit:
https://en.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/publication/show/3244_Setting-up-the-FRITZ-Box-as-an-IP-client/

3 likes

Heb je alleen een internet abonnement, of heb je ook IPTV werkend op deze manier?

Internet met bellen abbo.
Iptv werkend (niet via canal digitaal dus).

Fritzbox achter de udm hangen en telefonie werkt ook.

Ok, dat is wel wat anders. Ik heb een Internet en IPTV 9(Canal Digital) abonnement. Nu met Fritzbox en daarna een Unifi switch en AP’s. Dat werkt prima, gene gedoe.
In ons nieuwe huis (Q1 2022) wil ik een nieuwe Unifi setup, met een dream machine pro SE, nieuwe AP’s etc. Het zou mooi zijn als dan IPTV werkend te krijgen valt via de Dream machine
Telefonie heb ik niet.

Ik zou eigenlijk niet weten waarom dat niet zou werken.
Vlan aanmaken en daar de setopbox van canal digitaal in hangen.

Tip:
Kijk eens naar de zojuist vrijgegeven Dream Router. In early access te krijgen voor zo’n €100. Wat een apparaat(je) voor die prijs

Met een WAN poort van maar 1 GbE. Hoe kun je dan de beloofde throughput tot 3Gbps halen? In ieder geval niet in je verbinding met je lokale bedrade netwerk…

Hij kan 3 Gbps verwerken van meerdere draadloze cliënt tegelijk opgeteld.
Het gaat niet om de data naar buiten toe.

Dat weet ik. Maar als 2 clients veel via LAN willen halen lopen ze vast op een totaal van 1 Gbps. Ubiquiti zal minimaal 2,5 GbE LAN/WAN poorten moeten gaan leveren (wat anderen al een tijdje doen) voordat ze geloofwaardig zijn.
Maar dit heeft niet veel met het onderwerp van dit topic van doen. Ik vond alleen het advies voor die router niet zo passend …

Misschien snap ik het niet, maar die beperking heb je ook op de dream machine se hoor.
Daar zijn de Lan poorten ook 1Gbps.

Nu ken in je gebruik natuurlijk niet maar wanneer denk je dat je dat nodig gaat hebben?

zelf heb ik de udm pro met een gigabit glasvezel internet verbinding. aan die udm pro hangt dan de switch met ook allemaal 1 gbps poorten.

Ik heb nu voldoende apparatuur, maar mocht ik opnieuw moeten beginnen dan is die dream router wel een serieuze optie hoor.

Ja klopt leuk ding. Ikzelf ben op zoek naar een Dream machine Pro (SE), vanwege protect, PoE , opnamemogelijkheden, geen cloudkey meer nodig etc.
Dream Machine Pro SE is dus ook beschikbaar via EA, maar er is nog niet echt een garantie dat IP TV gaat werken. Blijkbaar zitten bepaalde IGMP opties er nog niet helemaal in.

Lees dit eens.

Mijn thuisnetwerk werkt op 10 Gbps. Ik heb bewust de router niet meer als switch in mijn netwerk (het is een ER-12 van Ubiquiti) maar een QNAP switch (QSW-M408-4C) die 4x 10 Gbps ondersteunt. De NAS is ook 10 Gbps (met SSD’s), net als mijn 2 bedrade pc’s.

Zo gauw 5 of 10 GbE internet beschikbaar komt gaat de ER-12 eruit en een dan goede router met 10 GbE WAN en LAN met SFP+ poort erin.

Mijn wifi is een in Access Point Mode staande Netgear RAX120.

Voor nu overkill, voor straks een standaard oplossing. Ik weet nog dat 10 Mbps “de” snelheid was, daarna 100 Mbps (bloedsnel) en toen 1 Gbps (superlatieven te kort). Maar met al je lokale data op een NAS wil je meer, vooral als je grote videobestanden overzet voor bewerking.

Efin, we dwalen wel erg af …

Hey vraagje

Ik wil ook graag de udm-pro voorzien van een glasvezel module zodat de fritz ertussenuit kan. Heb jij tips voor de instellingen op de udm en wat voor glas module heb jij gekocht? Heb een foto maar weer niet welke kleur nu wat is qua sc sc kabel.

Upc of apc?

Hoop dat jij mij ook stapje op weg kunt helpen

Dag @ikkezelf ,

Ik ben erg benieuwd naar hoe het je gelukt is om je UDM-pro rechtstreeks aan de Tweak glasvezel te hangen zonder GeniXis mediaconverter. Heb je wellicht een klein stappenplan met foto’s beschikbaar? Ik heb alleen 1Gb internet van Tweak en daar komt dus de glasvezelkabel van buiten (oranje) in een GeniXis mediaconverter met een koper RJ45 output; geen mogelijkheid om een glasvezel op aan te sluiten naar de UDM-Pro. Heb ik iets anders nodig? Ben erg benieuwd en waardeer je reactie; bij voorbaat hartelijk dank

Hoi,

Ik heb deze glasvezel module aangeschaft bij Alternate (maar zijn op meerdere plekken te koop):
Ubiquiti UF-SM-1G-S-transceiver
Hier heb ik de blauwe module van gebruikt.
Deze zit in de Dream Machine Pro in poort 10.

Dan loopt er vanuit deze transceiver een glasvezel patch kabel naar de aansluiting van de glasvezelboer.
Welke dat is is sterk afhankelijk van de glasvezel aansluiting en provider.

Waar moet je op letten… Als je kijkt naar je provider dan weet je de waarde waarop deze provider zend en ontvangt. Voor tweak voldoet de transceiver die ik hier zojuist gemeld heb.
Qua patch kabel… tja, ik heb gekeken welke er in mijn aansluiting moest (vergeleken met de kabel die nu vanuit de aansluiting naar de fritzbox loopt).
Voor mij was dat deze: LC-SC/APC


1 like

Hey Hoi, Heb tweak internet en daar zat een fritzbox bij. Dat is dus mijn media converter voor nu van glas naar koper. De patchkabel gaat dus van de fritz naar de udm pro.

Wat ik wil is een sfp module kopen voor de udm pro (zit 2x een slot voor in) en dan zou de fritz er tussenuit kunnen.

Groet.
Bert

dank voor deze info. Ik liep vast met het configureren van een Cisco ATA SP112. Geen support van tweak, het is immers eigen apparatuur. dus mijn glasvezel router/modem/fritsgebakkie is nu een wel hele slimme ATA die 1 Voip lijntje onderhoud. Overigens wel apart dat ik geen enkele port forward nodig had op mijn UDM Pro om de voip te blijven laten werken. Ik had eerst de glasvezel direct in de Fritz, en zodra de voip draaide via “other internet service provider” de Fritz gewoon aan een poortje op de switch gehangen. Ik kreeg met geen mogelijkheid de Cisco via UDM goed gekoppeld aan sip.tweakphone.nl voip
dank voor deze inzichten!