Glas <-> UDM pro <-> switch <-> fritzbox <-> dect telefoons

Hoi,

Inmiddels heb ik het zover dat mijn UDM pro rechtstreeks aan de glasvezel aansluiting hangt en dat ik internet heb.
Nu zou ik graag de fritzbox achter mijn switch zetten om zodoende toch mijn dect telefoon nog te kunnen gebruiken.
dus zo als:
glas <-> UDM pro <-> switch <-> fritzbox <-> dect telefoons (fritz fon m2).

Nu heb ik een extra glasvezelkabel van de switch (ook ubiquiti) naar de frotzbox gelegd. deze krijgt netjes een ipadres maar ik kan de user interface niet benaderen.

Iemand al zoiets gedaan en zo ja, dan de vraag hoe.
een andere manier mag ook, vindt het alleen zonde nieuwe vaste telefoons te moeten kopen.

alvast bedankt,
Joost

Het is me inmiddels gelukt.
heb zelfs de switch via een glas patchkabel verbonden met de fritzbox

Benadering via de wifi van de fritz. waarschijnlijk mag je via de wan de ui helemaal niet benaderen…

Het beste is om de Fritzbox als IP client in te richten. je hangt deze dan met een van de LAN poorten aan je netwerk. De Fritzbox zal zich dan als een gewone client gedragen en is ook benaderbaar. De Firewall e.d. zijn dan niet in gebruik. Automatische configuratie is dan niet mogelijk (zover ik me kan bedenken) maar gelukkig kun zijn de sip gegevens voor de telefonie van tweak gewoon beschikbaar.

waar vindt je die settings (ip client)? ik heb wel gevonden dat je kunt kiezen dat je internet via glas binnen komt of via de LAn1 (ik heb dan nu de glas variant genomen).

Als je inlogd op de Fritzbox.
Gaat naar internet->Account information-> dan kiest voor other inetnet service provider
Er komt dan een connect via (connect to an external modem or router )
Bij connection settings kun je een vast ip adres invullen. vergeet niet om de juiste poorten te forwarden vanuit de UDM
Dus bijv poorten 7078-7109 UDP naar dezelfde poorten op de fritzbox en poort 5060 UDP.

Bovenstaande is ook te vinden op de avm.de website.
https://en.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-5490/knowledge-base/publication/show/177_Conducting-calls-with-the-FRITZ-Box-over-another-router/

Ik gebruik zelf een 7490 en zie op de pagina van de 7590 dezelfde info. Maar kan deze voor de 5490 niet snel vinden maar kan me niet voorstellen dat daar zoveel verschil in zit:
https://en.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/publication/show/3244_Setting-up-the-FRITZ-Box-as-an-IP-client/

2 likes