Gigabit: haal je het echt in de praktijk?

Volgens de voorwaarden zijn er geen garanties.

We kunnen eventueel wel kijken waar het aan ligt.

Bekabeld getest direct aan het modem?

Jazeker, getest met UDM-Pro rechtstreeks aan de glasvezel converter (internet-only abbo), middels een Windows 11 VM die draait op een systeem met NVMe Disks (maximale disk I/O ca. 1.5 GByte per seconde) die met 10Gbit aan de UDM hangt.
Upload haal ik ook netjes 950 Mbit, dus het glas, de UDM en de VM kunne het best aan. Alleen de download blijft bij 750Mbit ongeveer steken.

Ook de tweak eigen speedtest red het niet: http://speedtest2.tweak.nl/results/?id=1v3c9i3

Lijkt er eerder op dat die test het niet redt. Bij mij ook de download maar zeer beperkt qua snelheid in de test, terwijl andere tests betere resultaten geven.

Met deze test ga je wel als een achtbaan: Achtbaan's Snelheidstester

Mocht die ook tegen vallen wellicht goed om te kijken of je niet een optie in UDM Pro aan hebt staan zoals Smart Queues die het nadelig beinvloed.

deze test geeft wel nette resultaten, 945 down, 985 up. Ik had overigens ook IDS/IPS en DPI aan staan, echter een UDM Pro zou met IDS/IPS en DPI toch nog steeds 3,5Gbps op de WAN interface moeten kunnen halenā€¦ Afijn. Werkt aldus toch prima.

-E-

Ik heb op mijn UDM SE ook al die beveiligingen aanstaan:

  • Treat Management staat op Detect and Block
  • System Sensitivity staat op High (35 uit 35)
  • Dark Web Blocker en Malicious Website Blocker staan Enabled

De snelheid is nog steeds 950/950.
Wel afhankelijk tegen wie je test. Niet elke snelheidstestserver geeft deze getallen, vaak is de download lager dan de upload.

1 like

Die garanties bieden wij overigens wel degelijk:

Oh in de algemene voorwaarden stond weer iets anders, maar nice!