Geschikte router (zonder wifi) voor gigabit internet

Voor mijn internet-only verbinding gebruik ik nu een TP-Link Archer C7 Wifi router. In verband met het plaatsen van 2 losse access points (Ubiquiti AP-AC-Lite) wil ik een nieuwe router zonder wifi. Serieuze systemen zijn bedraad.
Zelf zit ik te denken aan de Ubiquiti EdgeRouter X óf Ubiquiti EdgeRouter X SFP met glasmodule UF-MM-1G of de Mikrotik hEX S met S-85DLC05D glasmodule.
Bij de laatste twee zou de TP-Link MediaConverter van Tweak overbodig moeten worden.
Optioneel PoE voor één van de access points.
Iemand positieve en/of negatieve ervaringen met deze routers en trekken deze routers uberhaupt gigabit op WAN en LAN ?
De niet-WAN poorten op de EdgeRouters kunnen als switch fungeren. Iemand hier goede ervaringen mee of is een aparte switch (voor alle bedraade LAN verbindingen) een betere keuze?

1 like

Ik heb een Edgerouter X-SFP in gebruik. Werkt prima, maar als je direct op de vezel wil koppelen heb je een 1000BASE-BX10-U SFP nodig (zoals de TP-LINK TL-SM321B bijvoorbeeld). Een gewone multi- of singlemode SFP gaat niet werken.

1 like

Ik gebruik al meerdere jaren met veel plezier een edgerouter lite. Haalt makkelijk de volle bandbreedte. Als je hogere eisen hebt zoals dpi en pack filtering dan kun je ook de nieuwere edgerouter 4 overwegen. Deze heeft ook een sfp poort.

I used a Mikrotik RB2011 for years, also with IPTV. Now I’m back to internet-only and using a RB4011 without any issues. If you go for Mikrotik - go for a 4011, 2011 is too slow.
Also, with a RB4011 you get a 10G SFP port.

The fiber is still terminated in the MediaConverter from Tweak, as I see no immediate gain from replacing it and terminating the connection at the router directly.

1 like

Wellicht is de EdgeRouter 4 (tip van Hermanh), in combinatie met een switch dan de beste optie. En dan in eerste instantie gewoon de TP-Link mediaconverter er achter laten zitten en monitoren hoe goed en snel dit werkt. Zal overigens de glasmodule in de Mediaconverter in de EdgeRouter 4 kunnen (zal Tweak dit ook goed vinden? :wink:
De specs van de Mikrotik RB4011 (tip nixfloyd) zijn ook niet verkeerd maar neig toch iets meer naar Ubiquiti o.a. i.v.m. EdgeOS en de AC’s. Al zal dat laatste niets moeten uitmaken.

Ja, die SFP kan gewoon in de EdgeRouter, en Tweak heeft daar geen problemen mee.

Ik gebruik de ER-12 van Ubiquiti met fiber module UF-SM-1G-S (ook van Ubiquiti).
Werkt prima. 1 power supply voor router, fiber modem en switch. Trekt ongeveer 10 watt.

Snelheden die ik haal zijn 950 / 950 Mbit/sec (Glasvezel De Wolden).

Interessant. Indien voldoende poortjes scheelt dit de aanschaf van een losse switch.
De ER-12 plus UF-SM-1G-S zie ik voor 260 euro.
In tegenstelling tot een eerdere reply werkt deze ‘gewone’ single mode SFP module dus wel!?
En ik kan nog steeds eerst de module uit de MediaConverter proberen.
Moet nog wel even kijken of de ER-12 met PoE twee AP-AC-Lite’s kan voeden.
Prijzen van de ER-12P kan ik nog niet vinden.
Bedankt.

Als een gewone single mode 1000BASE-LX SFP werkt in De Wolden, leveren ze het daar anders af dan in Almere, en ook anders dan ze zelf bij hun hardware aangeven. Ik heb hier maar 1 fiber strand, geen duplex cord, en daar moet toch echt een BiDi uplink SFP op (1000BASE-BX10-U). Een LX SFP verwacht aparte RX en TX strands en kan dus echt niet werken (althans hier niet).

1 like

Wel even heel goed opletten met de ER12, want niet alle poorten zijn te gebruiken als switch. (uit mijn hoofd alleen poort 1-8, de rest zijn vrij definieerbare poorten voor de router)

De eerder door mij genoemde fiber module UF-SM-1G-S is een Bi-Di SFP LC unit. Je koopt een pair maar gebruikt er maar één van. De blauwe (TX=1310 nm, RX=1550 nm) zit in de ER12, de gele (TX=1550 nm, RX=1310 nm) is voor de Tweak-kant maar daar zit er al een, dus die heb je over.

Ik heb wel een andere fiber patch kabel gekocht: een LC-SC/APC Sx 9/125 2.8 mm LSZH.
De LC-kant voor de Ubiquiti module, de SC-kant voor het kastje van Glasvezel De Wolden.
Je hebt hier echt maar één glasvezelkabel, geen duplex cord o.i.d.

Je kunt ze ook apart kopen. Heb ik ook gedaan, een TP-Link TL-SM321B (de -A is de downlink module). Hier in Almere kreeg ik een LC single strand die daar gewoon direct in ging.

Nee. Ubiquiti levert een paar. Misschien dat andere fabrikanten ze apart verkopen, maar Ubiquiti dus niet.

Andere fabrikanten doen dat dus inderdaad wel.

Er wordt in Nederland overal maar 1 glasvezelkabeltje gebruikt. Die 2e ligt er op een aantal plaatsen nog wel. Meen dat die eerder op een aantal plaatsen voor digitale/ analoge tv diensten werd gebruikt. Bij nieuwbouw wordt er nu in de regel maar 1 vezel gelegd…

De mediaconverter, in dit geval de TP-Link MC220L, zit blijkbaar op zo’n 2Watt.
Wat dat betreft een kleine winst als ik het er tussenuit haal. Maar wat zijn de verdere voordelen om de glaspoort op de router te gebruiken ? Begin wel wat te twijfelen door de onduidelijkheid over glasmodules. Daarnaast min. 8 x bedraad (LAN) nodig (=2xWall outlet+2xHosts in de meterkast+2xPoE naar AC’s+2xNog loze leiding). De ER-12 is dus wel interessant maar als switch te beperkt (poort 0 t/m 7 kan als switch).
Ik ga voor de ER-X-SFP (als deze 1Gb/s trekt) en anders de ER-4 (allebei SFP optie dus kan altijd nog). De MC blijft er voorlopig tussen en nu nog op zoek naar een 12+ ports switch met minimaal 3 x PoE
Bedankt allen voor de info en tips

Beetje late reactie maar uiteindelijk is het geworden, de ER-6P met SFP rechtstreeks aangesloten en een aparte unmanaged switch.

Hi Retreets,

Ik heb nu een ER4 nog op ziggo maar glas besteld al. Kun jij aangeven of er nog een stekker tussen de vezel en de ER moet? En zo ja, wil je delen welke je gebruikt?

Verder ben ik benieuwd of je ook TV over de ER laat lopen en of je daar config instellingen voor hebt.
Alvast dank voor je hulp. Ruud

Hallo Ruud,
Er moet een SFP (glasmodule) in de SFP poort van de EdgeRouter. Weet niet exact welk type het is maar ik heb die van Tweak gebruikt en dat werkt goed.
Zelf heb ik internet only (geen TV) en omdat dit untagged is heb ik geen vlan’s nodig voor Tweak.
Wellicht heb je iets aan volgende info.

Het moet een 1000BASE-BX10-U BiDi SFP zijn, zoals bijvoorbeeld de TP-Link TL-SM321B.