Geocblocking issue

Hoi,

Vandaag ben ik aangesloten bij tweak, en ik loop meteen tegen een issue aan.
Ik kan geen videoland meer kijken, de meeste apps spelen niks af. Maar de app op mijn tv zegt dat videoland niet beschikbaar is in mijn regio.
Netflix lijkt wel gewoon te werken.

Nu ben en woon ik in Nederland dus dat zou het niet mogen zijn.
De meeste online services geven ook gewoon aan dat we ik in Nederland zit, wel een leleystad, wat waarschijnlijk in het midden ligt, maar dat hoort.
Maar nu heb ik ook services gevonden die aangeven dat mijn ip adres in Los angeles is.
Wat het probleem van de geoblokking verklaard.
Videoland gebruikt waarschijnlijk info van een derde partij die dit aan geeft.

Ik weet niet hoe ip uitgifte werkt, maar is het mogelijk dat de locatie voor mijn ip adres gerepareerd wordt?

Mvg

Bart

Je kan uitzoeken welke database je locatie als LA aangeeft en daar een update doorgeven.
En dan maar hopen dat videoland enigzins regelmatig update.

dank,
Ik ben hier en daar wat aan het porren om het veranderd te krijgen, maar tot nu toe zonder success.
Videoland zelf zegt dat ik bij mijn ISP moet zijn en geven mij geen info over de partij die de geolocatie verzorgd, voorheen was dit onetrust.com, maar ik weet niet of dat dat nu nog steeds het geval is. Maar ik ga nog een keer achter videoland aan.

Ik weet ook niet of ik tweak.nl hier iets in betekenen. Zij(Cambrium IT Services B.V.) zijn de eigenaar van het IP.
Daarvoor heb ik wel de vraag uit staan. maar tot nu toe nog geen reactie gekregen.

[edit]
Ik denk dat videoland nog steeds onetrust gebruikt, want bij hun is mijn locatie ook incorrect.


ik heb daarom ook onetrust gecontacteert.

Het land veranderen bij de instellingen van de Router.

In de Router dient men de taal en het land op Nederland te zetten.

Hoi,

Volgens mij kan ik deze in mijn router niet wijzigen. Land instellingen zijn belangrijk voor de Wifi frequentie. Ik kan met niet voorstellen dat dat naar de buitenwereld lekt. Voor zover ik begrijp is locatie bepaling op basis van IP geen exacte wetenschap maar een benadering.

Het antwoord wat ik vanmorgen van tweak zelf heb ontvangen is overigens.

Beste Bart,
Bedankt voor uw bericht,
Dit is een bekend probleem momenteel. Dit komt omdat er nieuwe IPadressen bij ons zijn momenteel en deze traceren dan in eerste instantie altijd Amerika. Zodra u een aantal dagen op Nederlandse websites heeft gezeten zal het IP herkennen dat u in Nederland woont en zal dit worden verholpen. Dit kunnen wij helaas ook niet aanpassen en zal enkele dagen duren.
Met dit antwoord hoop ik voldoende van dienst te zijn. Toch nog vragen of opmerkingen? Reageer dan gerust op deze mail.
Met vriendelijke groet,
Het Tweak Team,
Met vriendelijke groet,

De problemen van de ipv4 tekorten tegenwoordig.
Succes met de database zover krijgen om te updaten.

dank,
Even een update,
Ik heb contact gehad met onetrust, zij geven aan dat videoland hun service niet op deze manier mag gebruiken maar dat het toch gebeurt.
Daarnaast geven ze ook aan dat hun api gebaseerd is op cloudflare.
cloudflare op haar beurt haalt de data op bij maxmind.

En deze partij heeft een formulier waar je fouten op kunt geven.

waarschijnlijk is het hele blok fout, maar dat weet ik niet dus ik heb alleen mijn IP doorgegeven.

In hun response email zeggen ze onder andere dit:

Generally, corrections submitted by the end of US Eastern business hours on Wednesday will be reviewed for Friday’s build, though there may be exceptions where requests could take an additional 1-2 weeks.

dus nu afwachten wat zij gaan doen.
Als deze partij daadwerkelijk aan top of de chain staat is het misschien handig dat tweak hier wat blokken opgeeft om te repareren.

1 like

Mijn request is geaccepteerd

Dear Requester,
We have reviewed and accepted your correction for IP range /32. The corrected data should appear in next Friday’s update. We will not send additional confirmation emails for separate corrections (you have submitted) that are accepted within the next 24 hours.
You may check whether your correction was applied via our database or web service online demos:

Dus nu afwachten, Hierna kan het nog een week duren voordat de wijzigingen bij cloudflare doorgevoerd zijn omdat zij dit wekelijks doen.

Maar mocht iemand tegen hetzelfde probleem aanlopen, links staat hierboven.
of iemand moet de moeite nemen voor 84.245.0.0/16.
dan is het denk ik voor iedereen gefixed, maar daar ben ik de eigenaar niet van.

2 likes

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat heel 84.245.0.0/16 zich in NL bevindt.
Een probleem is dat 84.245.32.0/20, die in een ver grijs verleden onderdeel was van 84.245.0.0/18 (origineel bij onszelf), later opgesplitst is en nu weer bij ons terug is in blokken 84.245.0.0/19 en 84.245.32.0/20. In de tussentijd is 84.245.32.0/20 naar de US geweest en daardoor kan het bij sommige GeoIP-databases nog fout staan. Naar horen zeggen is MaxMind de enige (grote) nog die het fout heeft staan, maar ze zeggen zelf dat het vanaf aankomende vrijdag goed zou moeten zijn.

2 likes

Ik heb er tot nu toe nog steeds last van dit probleem. Het is vervelend want ik kan een aantal streamingdiensten nu niet zien op tv. Hoewel speedtest nu wel ziet dat ik in Almere zit zegt viaplay bijvoorbeeld dat ik niet kan kijken via VPN. En tweak eigen speedtest doet het ook niet.

Ookla speedtest vind nog steeds dat ik in LA zit.

Hier hetzelfde probleem, gisteren de aansluiting gekregen maar een aantal websites denken dat ik vanuit USA benader. NPO geeft geo-blocks, en ook de Ookla speedtest denkt USA. Kwestie van afwachten dus?

Waar npo en viaplay de gegevens vandaan halen weet ik niet.
Vanmorgen heeft maxmind zijn database bijgewerkt. Alle adressen staan op Almere maar die van mij op Boxmeer zag ik. Zal met aanvraag te maken hebben. Voor het .32 netwerk is de isp nog steeds incorrect. Maar ga daar geen nieuwe aanvraag voor doen.
Cloud flare, een hele grote speler, kopiert wekelijks data van Max mind. Maar ik weet niet wanneer. Dus voor cf moet ik nog Max een week wachten.
De kans is groot dat npo en via de data ook bij cf ophalen. Maar als zij een copy maken ipv real-time data kan daar dus weer meer tijd overheen gaan.
Er is nog een mogelijkheid dat deze partijen toch van een andere root source gebruik maken. Dan moet die ook aangepast worden. Maar dat is uitzoekwerk. Ik denk dat een week afwachten helpt. Zo niet dan zou je de partijen kunnen vragen waar ze de data vandaan halen en de tree naar boven volgen. Niet alle partijen zijn even meewerkend. Videoland bijvoorbeeld niet. Maar deze lekt de info via de cliënt waardoor het voor mij toch te achterhalen was.

Tldr. Even weekje afwachten nog.

1 like

Ja wacht ook geduldig af. Steam denkt ook nog steeds dat ik in de US ben. NLziet is de meest vreemde tot nu toe. Kan gewoon kijken maar zodra ik iets wil starten van eerder in de week doet die het niet. Uitgetest ook met de telefoon via 5G geen probleem zodra ik wifi gebruik doet die het niet. Ookla speedtest ziet ons ook nog steeds in US, speedtest.nl ziet ons wel in Almere. En Dedipath wordt nog steeds gezien als de isp. ik zit op het .20 netwerk.

Sinds vandaag is het opgelost! Dat ging sneller dan gedacht.

Niet helemaal Viaplay en NLziet moeten nog een beetje hun best doen met syncen en ookla ziet nog steeds dedipath al host

Dedipath is niet aangepast. Kun je altijd een verzoek voor indienen :wink:

Volgens mij zou tweak dat zelf moeten doen het is hun ip range. Mij maakt het niet uit wat daar verder staat. :slight_smile:

nou ik ben benieuwd hier ook sinds een paar dagen een aansluiting en liep idd ook tegen de zelfde problemen aan.

bedankt voor het uitzoeken, ook ik heb een verzoek ingediend…

ben benieuwd

Denk dat ik dit toch maar zelf moet gaan regelen want zie tweak het niet doen.
Maar heb jij de organistatie en isp gewijzigd. Of alleen isp op Cambrium gezet.