Geen verbinding internet eigen router

Hoi, heb een internet only abonnement. Probleem doet zich voor bij 2 routes van verschillende merken - beide hebben software updaten gehad, nadat ze naar factor instellingen waren teruggezet (bij alle instellingen zelfde probleem). Zou wel heel toevallig zijn dat deze zelfde probleem geven. Buurman heeft zelf ook Tweak en daar zonder probleem fouter geïnstalleerd.

Scenario’s

Media converter - pc = ip en internet

Media converter - router = ip / geen internet -> release/renew = geen ip / internet

Media converter - switch - router = ip / wel internet -> release/renew = wel ip / internet

Wie het weet, mag het zeggen.

Dat is inderdaad wel erg toevallig.
Je steekt de ethernetkabel, komende van de Media Converter, toch wel in de WAN-aansluiting van de router?

Misschien toch even de Helpdesk bellen om te dubbelchecken of jouw instellingen goed staan.

Hoi Bernd. Ja ik steek de kabel in de blauwe Wan aansluiting. De helpdesk denkt dat er een VLAN ingesteld is. Met fabrieksreset zou deze niet actief moeten zijn, lijkt mij. Zij snappen het verder ook niet - een switch doet immers verder niets.

Jawel, een switch doet wel wat. Heeft met layers te maken. Een switch kan VLAN bijvoorbeeld maskeren, eruit filteren.
Maar daar ben jij niet mee geholpen…

Heeft jouw buurman ook Internet Only?

Als je wisselende routers aansluit heb je misschien een wachttijd. Jij hebt jouw pc aangesloten gehad … . Het MAC adres van jouw pc is verschillend van die van jouw router(s).
Doe even een pauze van (gokje) 24 uur. Daarna de Netgear aansluiten en niet meer wisselen.

Kan ik niet aan Tweak vragen om op afstand de media converter te resetten voor een release van het mac adres?

Maar de media converter (mc) heeft niets van een routerachtige functie en er valt dus niets te resetten. De mc vertaalt (=converteert) het licht (=media) naar elektriciteit en andersom, dus data over licht worden spanningspulsen en andersom. Is verder een dom ding.
Het is jouw router die de eerste vorm van intelligentie is voor de data van en naar het Tweak netwerk.

1 like

Het ruikt bijna als een ethernet-probleem. Probeer de poort van je router eens op een gigabit full duplex zonder auto negotiation te forceren en kijk of dat iets uithaalt.

Misschien moet je een langere kabel gebruiken? Sommige chips kunnen niet tegen kabels van een cm of tien, maar moeten minimaal 1 a 2m hebben (Soekris embedded systems hadden daar bijvoorbeeld een BIOS fix voor). Het is maar een idee.

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad in het begin (met een Tweak Fritz.box) en dat ging vanzelf weg nadat zij iet hadden gereset, een DHCP lease of zo. Ik weet het niet precies meer.

@BerndGaykema: Een media converter is niet bepaald een dom ding. Als het met 1Gb over licht binnenkomt en je sluit een 100Mbit/s apparaat aan moet er -minimaal- een geheugen plus CPU in zitten. Maar het zou niet moeten leiden tot de problemen die @Andre4 ziet.

Zonder de badmeester zwemmen te willen leren het volgende. De mediaconverter zet het signaal op de glasvezel om naar een signaal op een (UTP) netwerkkabel en andersom. Op de netwerkkabel poort krijgt je van Tweak één IP adres met internettoegang. Wanneer je je laptop aansluit op de netwerkkabel dan heeft je laptop op dat ene IP adres van Tweak internet. Klopt maar is niet wat je wil. Je wil meerdere apparaten aansluiten op die ene netwerkpoort op de media converter met dat ene netwerkadres. Daar is een router voor nodig. Wanneer DHCP aanstaat op je router (checken) dan deelt je router eigen lokale IP adressen uit aan je lokale apparaten en routeert het verkeer van die lokale IP adressen naar dat éne IP adres van Tweak op je media converter. Om dat te laten slagen moet de router weten dat er op zijn WAN poort een actieve IP verbinding van Tweak wordt aangesloten. Ik denk dat het daar mis gaat. Default gaan routers er vaak vanuit dat ze zelf nog een verbinding op moeten zetten. Volgens mij hier niet relevant omdat de verbinding er al is op de netwerkpoort van de mediaconverter. Kijk daarom op je router bij de WAN configuratie naar Ethernet als type verbinding. Verschilt per router waar je dat instelt. Wanneer de router met VLANS werkt dan moet je die aan de WAN kant uitzetten. Gewoon default verbinding. Zou dan moeten werken. Tot slot de switch. Een gewone switch (layer 2) routeert niet maar schakelt verkeer tussen de poorten van de switch. En kan wat dat betreft iets betekenen tussen de mediaconverter en de router maar ook niet meer dan dat. Een layer 3 switch routeert wel maar is vele malen duurder en kom je particulier niet zo vaak tegen. Feitelijk is je router een layer3 switch met vaak vijf poorten waarvan een geconfigureerd is als wan poort die gescheiden wordt van de lan poorten door de firewall in de router.

@Coroos, met dom bedoel ik dat er geen DHCP en geen NAT gedaan wordt, dus geen “afhandeling van data”.

@pako, zelfs een badmeester moet zijn/haar zwemvaardigheid op peil houden … :slight_smile:
Ik heb zelf een Netgear router R7600 aangesloten gehad op de media converter van Tweak en dat was aansluiten en gaan (natuurlijk wel alle stappen in de handleiding gevolgd.

@Andre4, kan het zijn dat jouw pc niet op DHCP staat of dat jouw pc een fixed IP-adres heeft welke niet in de range van jouw router valt?

@pako @BerndGaykema @Coroos @johan Bedankt voor alle hulp. Vanochtend heeft een monteur de lijn doorgemeten. Hij kwam uit op een snelheid van 940 mb, wat volgens mij prima is. Ligt dus aan de router. Aangezien ik ook met deze klaar ben, gaat hij terug - er stonden geen VLAN’s ingesteld overigens. Ga nu naar normale router met access points - staat heel veel over in dit forum.

Vroeger had je onderscheid tussen MDI en MDIX aansluitingen. Ethernet werkt, in principe, met een zendend paar kabels en een ontvangend paar kabels. Tegenwoordig hebben ze (bijna?) allemaal auto-MDI, waarbij de apparatuur samen kijkt welk paar in de kabel ze voor zenden en ontvangen gebruiken.

Uit de tijd dat ik nog veel werkte met glasvezel en media-converters kan ik me herinneren dat veel van die converters geen auto-MDI ondersteunen. Of dat ze er iets vreemds mee doen. Het lijkt er op alsof je convertor in de switch-mode staat. Voor een router kan het zijn dat het net anders moet. Zit er op de converter een schakelaar voor MDI/MDIX? Dan kan het zijn dat die verkeerd staat ingesteld, bijvoorbeeld dat je hem per ongeluk hebt aangeraakt bij het omwisselen van kabels of zo.

Je kunt ook kijken of jouw router de mogelijkheid heeft om MDI/MDIX te configureren op de WAN poort. Dan zou je daar verschillende instellingen kunnen proberen.

Peter

Vanavond toch nog maar eens geprobeerd. Wat me nu opgevallen is, is het volgende: wanneer ik de kabel uit de WAN poort haal en terug plaats, ontvangt de router een IP-adres (geen internet) Na release/renew gaat alles naar 0.0.0.0.0 Wanneer ik dit herhaal opnieuw IP-adres, maar geen internet.

Toen ik vanavond even de stroom los koppelde van de MC (alle kavels liet zitten) en hem weer aan de stroom aansloot, was er zowaar even internet (20 - 30 seconden) Raar, maar waar.

Heb inmiddels alles wel geprobeerd (MAC adres van laptop, DHCP reeks gewijzigd voor LAN - zou storen, DNS aangepast naar 8.8.8.8) maar helemaal niets.

@peter dat mdi/mdix heb ik opgezocht, maar past router automatisch toe/aan.

Herken ik. Wanneer ik op mijn Zyxel SBG3500 (rechtstreeks op glasvezel) een nieuwe WAN interface aanmaak dan blijft die WAN interface op 0.0.0.0 tot ik een factory reset doe. Kom ik ook tegen bij PC’s die niet warm overgaan naar een ander netwerk tot ik die overgang forceer met een ipconfig /release. Wanneer MC of router geen release optie heeft wellicht beiden factory reset, dan MC aansluiten en opstarten, dan router aansluiten en opstarten. En anders met Tweak helpdesk in hun DHCP checken hoe het uitgeven van het IP loopt. Hangt een beetje van de helpdeskmedewerker af of ze daaraan meewerken.

Ik heb het ook nog even met mijn vrouw overlegd. Zij denkt dat de router niet goed omgaat met de DHCP antwoorden. Je zou kunnen kijken wat er zich aan DHCP requests en replies afspeelt bij zowel bij de router als de laptop. Vertrouw daarbij niet (alleen) op de logging, maar doe een packet capture. Zij herinnert zich dat onze Mikrotik ook geleerd moest worden te reageren op bepaalde DHCP velden.

Heeft de MC een follow-mode? Dan schakelt hij de fiber uit als er geen UTP is aangesloten en omgekeerd.

Een andere vraag van haar: Ben je na die 20-30 seconden het IP adres kwijt?

Anders denkt ze echt dat de router een update of vervanging nodig heeft.

Inmiddels ben ik aan mijn derde router toe. Ik heb nu een Ubiquity Edgerouter en tot mijn verbazing doet deze ‘ingewikkelde’ router het in een keer ( na de basis setup met behulp van dit filmpje https://youtu.be/aECPxlT6Qq4) Nu nog even uitbreiden met een AC en ik kan er weer jaren tegen.

Iedereen bedankt voor de hulp! Het topic is gesloten.

Welke Edgerouter heb je? Ik heb de ER-12.
Kijk ook hier om het uiterste uit je router te halen.

Beste Bernd, ik heb een Edgerouter X gekocht. Daar heb ik een Ubiquiti UniFi AC LR aan gehangen. Werkt bedraad prima. Over wifi ben ik nog niet helemaal tevreden, maar dit kan ook aan dikke betonmuren met veel staal liggen. Daar duik ik nog eens verder in, als ik weer eens tijd heb.

1 like