Geen DHCP adres met media converter

Ik heb op dit moment de fritzbox van tweak en die wil ik vervangen door mijn eigen media converter zodat ik mijn firewall direct aan het internet kan hangen.

Ik lijk een link te hebben, en als ik een packet capture doe zie ik broadcasts uit het juiste subnet langs komen, maar ik krijg geen IP adres. Moet ik hier nog iets voor aanpassen? Bijvoorbeeld het mac adres van de fritzbox gebruiken?

Wat is jouw “eigen media converter” voor een apparaat?

En heb je vlan 34 ingesteld?

Voor al het ‘gewone’ internet-verkeer wordt VLAN 34 gebruikt. Je moet dus met 802.1q op de WAN-uplink-poort VLAN 34 configureren. Bij alle verbindingen die wij leveren gebruiken wij DHCP.

Je hoeft je mac niet te klonen, maar krijgt dan wel een ander ip-adres. Indien gewenst kun je een static ip-adres aanvragen bij de helpdesk.

Bedankt voor de info! VLAN 34 was een stukje van de oplossing inderdaad.
Wel verwarrend dat hier staat dat de verbinding untagged is:

Ik heb OPNsense op ESXi draaien, daarbij bleek ESXi het verkeer wel te zien, maar OPNsense niet. VLAN tag dus maar op de port group geconfigureerd, waarna het wel werkte.

edit: klopt het dat je vlan afhangt van je abbo? Dus met alles in 1 moet je wel een vlan gebruiken, en met alleen internet niet?

Als je het verhaal leest wat je zelf aanhaalt, dan staat daar precies in hoe het is: VLAN 34 & 4 voor Alles-in-1, 34 voor Internet & Bellen, untagged voor Internet Only.

1 like