Fritzbox > Netgear switch > DNS en/of DHCP issues

Goedenavond Forum leden,

Uitdaging / scenario: om de drie dagen valt sinds enige tijd de internetverbinding weg. Programma ‘Fing’ in gebruik voor analyse en in kaart houden van netwerk; geeft als dit gebeurd telkens terug dat ‘DHCP not healty’ is en ‘DNS service not working’. De Fritzbox is dan wel bekabeld te benaderen; heeft dan ook geen internetconnectie, alleen lokaal netwerk. Na herstart van de Fritzbox (switch laat ik meestal gewoon doordraaien) werkt de internetconnectie weer naar behoren en daarmee alle apparatuur achter de switch ook.

Toelichting setup: sinds kleine 1,5 maand Glasvezel en TV van Tweak. Bijgeleverd een Fritz!box 5490. Op de Fritzbox zitten 2x Amino - Amigo7 voor TV’s bekabeld aangesloten en 1 UTP kabel naar een Netgear switch GS728TPv2, managed via local LAN only. Op deze switch (PoE) onder andere 3x AP’s aangesloten (Netgear WAX214 - AX1800 WiFi 6). Op Fritzbox is WIFI uitgeschakeld. Om wellicht een trigger voor de troubleshooters hier op het forum te ‘ontlokken’, kort nog wat overige randapparatuur: naast WIFI AP’s nog zaken zoals Nest rookmelders, enkele WiZ lampen (waarvan 1 soms buiten bereik wifi netwerk in tuin), Raspberry PI, een oven en een vaatwasser (Siemens), Chromecast, printer, laptops en smartphones.

De switch is managed; echter heb momenteel geen dhcp leases via switch lopen (worden dus allemaal via Fritzbox uitgegeven), geen port-forwarding, geen poortrestricties en geen layers (in netwerk) in gebruik. In feite dus gewoon een ‘domme’ switch opzet met PoE. Doel is om stabiliteit te hebben / ervaren, indien het geval verder inrichten en fine-tunen. De stabiliteit van de opzet Fritzbox naar de Switch is nu dus het probleem…

Sinds 12 dagen dat de switch nu operationeel is (na laatste herstart), valt het mij op dat alleen poort 2 (waar aanvoer op zit vanuit Fritzbox) onderstaande fouten aangeeft:

  • Packets Received With Errors: 23
  • Transmit Packet Errors: 2
  • Link down events: 117

Hebben jullie wijze raad / advies hoe DHCP / Fritzbox stabiel te krijgen?

Met dank,

Mark

heb je ook al gekeken in de logs van de fritzbox? De kabel tussen de frtizbox en de switch vervangen? andere poort op de fritzbox? andere poort op de switch?
default wil de fritzbox nog wel eens eco mode aanzetten op de poorten (max 100mbps)
En er waren volgens mij problemen met een oude firmware op de 5490 zou automatisch moeten updaten maar je weet nooit.

Als de fritzbox op dat moment ook geen internetverbinding heeft (hoe heb je dat geconstateerd?) zou het ook kunnen dat je gewoon een halfgare fritzbox hebt.
Ik zou eerst (wat @reinierh zegt) maar eens beginnen met het checken van de bekabeling.

Dank voor je reactie Reinierh. Ik had al een backup LAN kabel klaarliggen om waar nodig de aanvoer van fritzbox / switch over te nemen mocht dit nodig zijn. Heb de kabel op je advies omgewisseld. Tellers voor inkomende poort op switch gereset. Op dit moment voor 5 dagen, 8 uur en 30 min géén storingen meer ondervonden. De kabel welke eerst in gebruik was direct uit gefaseerd :slight_smile: PS. Ecomodus staat uit en updates worden automatisch uitgevoerd.

Wat een manco in een kabel (blijkbaar) al niet kan doen.

Dag Johan, dank voor je reactie. Kabelvervanging heeft ogenschijnlijk het probleem verholpen. Geen internetverbinding; laptop bekabeld aangesloten op Fritzbox en laptop kan dan geen webpagina’s openen.

1 like