Fritzbox 5490 met Nest wifi PRO

Wij hebben sinds een paar dagen de Nest Wifi Pro van Google. Echter wil dit nog niet helemaal lekker lopen in combinatie met onze router de Fritzbox 5490. Ik heb in de router niks in hoeven stellen en bij het installeren van de Nest Wifi Pro was het een kwestie van verbinden met de fritzbox en klaar.

Heeft iemand al ervaring met het goed samen laten lopen tussen deze twee apparaten en wat de beste instellingen zijn?

Voor mensen die een antwoord zouden kunnen geven is er te weinig informatie denk ik.

Wat wil nog niet helemaal lekker lopen bijvoorbeeld.

Een Nest Wifi Pro is ook een router. Als je deze op één van de LAN-uitgangen van de FritzBox aansluit krijg je een router achter router systeem en dat is vragen om moeilijkheden.

Als eerste moet je de wifi van de FritzBox volledig uitzetten, zowel de 2.4 als de 5 GHz band.

Ik ken de FritzBox niet goed genoeg, maar zet die in Bridge Mode als dat mogelijk is.

1 like

De fritzBox kan niet in bridgemode worden gezet. Heb dat pas ook moeten constateren. Dan moet je glas ingang termineren met een mediaconverter. Dan heb je GE en dan kan je daar een eigen router plaatsen. Wel opletten, als je de fritzbox verwijdert met andere diensten zoals TV en bellen dan moet je die zelf gaan configureren

@Monique , en?
Al wat verder gekomen?

Je kunt het beste de Nest WiFi Pro enkel als ‘point’ gebruiken, en je bestaande Fritz!BOX als router blijven gebruiken. Het gaat je neem ik aan om betere WiFi dekking?

‘Point’ is wat Google gebruikt als naam voor wat in feite een WiFi accesspoint is.

Je hoeft de WiFi funtie van de Fritz!BOX ook niet uit te zetten, als je maar dezelfde SSID en shared key gebruikt voor je WiFi netwerken als op de Nest. Als de Nest zich vlak bij de Fritz!BOX bevind kun je echter beter wel de WiFi van de Fritz!BOX uitzetten.

Hoi Bas,

Ik heb op de Fritzbox de Mesh repeater aanstaan en de twee Google nest routers fungeren inderdaad de twee versterkers. Je kan op de Nest weinig tot niets op instellen. Op de twee Nest routers is de verbinding zo ingesteld dat deze dezelfde zijn als de Fritzbox. Dus overal in huis dezelfde SSID en wachtwoord. Op zich gaat dit nu prima, de verbinding in huis is stabiel en snel. Maar zodra je buiten bent, (3 meter vanaf de router in de meterkast) dan krijg ik vaak het probleem dat ik wel verbonden ben maar geen internet heb. Als ik dan wifi vergeten doe en opnieuw aanmelden, dan draait alles weer goed. Ik denk omdat ik dan weer verbinding moet maken met de router ipv de Google Nest?

Zijn de Nest WiFi Pro routers beide bekabeld aangesloten op één van de LAN poorten van je FRITZ!Box? En zijn beide Nest routers geconfigureerd als point en niet als router?

De Mesh functie van de FRITZ!Box werkt alleen met andere FRITZ apparatuur, niet met Nest Mesh.

Dat je wel wifi verbinding hebt als je buiten staat maar geen internet kan ik niet zo 123 verklaren. Wat je zou moeten checken is A. Met welk apparaat je client een WiFi verbinding heeft als je buiten staat (en internet dus niet bereikbaar is) en met welk apparaat als je binnen staat. En B. wat je client’s IP address is in beide gevallen, deze zou namelijk niet mogen wijzigen als je simpel van het ene Wi-Fi access punt naar het andere roamed. Wijzigt je IP address wél, dan betekent dat dat je meerdere routers en dus ook vaak meerdere DHCP servers in je interne netwerk hebt, en dat werkt gewoonweg niet.

Overigens heeft Mesh niks te maken met Wi-Fi dekking o.i.d. Mesh zorgt eigenlijk voor maar 2 dingen:

  1. Dat alle apparaten in de mesh automatisch dezelfde instellingen gebruiken voor de Wi-Fi instellingen zoals SSID en network key. Deze instellingen stel je in op de master en worden overgenomen door de repeaters.
  2. Dat access points draadloos met elkaar verbonden kunnen worden via Wi-Fi i.p.v. via een ethernet kabel.

Vandaar dat een FRITZ mesh niet samenwerkt met een Nest mesh. Je kunt uiteraard wél zorgen dat de SSID en network key op verschillende merken Wi-Fi access points hetzelfde zijn door dit handmatig in te stellen. Je Wi-Fi clients zullen dan automatisch roamen naar de dichtstbijzijnde access point. Dit zul je niet of nauwelijks merken, behalve een kleine ‘blip’ als je bijvoorbeeld aan het streamen bent, of een voice call hebt op je client.

Punt 2 is echter niet optimaal, omdat draadloos verbonden access points dan een flink gedeelte van de beschikbare bandbreedte op het Wi-Fi netwerk gebruiken voor onderlinge communicatie. Beter is om je access points allemaal bedraad aan te sluiten op je interne netwerk.

We hebben besloten om de Nest Wifi Pro routers te retourneren en het wifi-signaal in huis te versterken met fritz repeaters. Alles werkt probleemloos en ook buiten hebben we een perfecte dekking. Bedankt voor het meedenken!

2 likes

Zeer verstandige beslissing!

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.