Fritz!box en 5490 bridge modus (wat niet kan)

Binnen enkele weken krijg ik een aansluiting via e-Fiber en Tweak. Momenteel zit ik bij Ziggo en heb het modem in bridge modus staan. Alles wat er achter hangt werkt nu perfect (diverse computers, Synology NAS en 2 EnGenius accesspoints met daarachter weer diverse zaken).

Ik vrees dat ik vreselijk veel configuratiewerk krijg als ik mijn Asus RT-AC68U ga vervangen door de Fritz!Box. En dat is niet m’n sterkste punt. :frowning:

Kan ik mijn Asus router blijven gebruiken achter de Fritz!Box zonder al te veel instellingen te moeten veranderen of moet ik instellingen maken zoals Tweak in een ander topic schrijft (wat me vrij ingewikkeld lijkt en weet ook niet of mijn router dat ondersteund)

Het is belangrijk dat je router alle onderstaande functies ondersteund voor de juiste VLAN configuratie. Daarnaast moet je zelf uitzoeken hoe je alles instelt. Daar kunnen wij niet voor elk type apparaat ondersteuning op geven. Onderstaande instellingen zijn voor eigen risico.

Voor al het ‘gewone’ internet-verkeer wordt VLAN 34 gebruikt. Je moet dus met 802.1q op de WAN-uplink-poort VLAN 34 configureren. Bij alle verbindingen die wij leveren gebruiken wij DHCP. Je hebt dus niks van doen met PPPoE. Een extern IP statisch instellen werkt niet en wordt ten strengste afgeraden. Je router of modem moet DHCP requests doen op VLAN 34.

De verbinding gebruikt VLAN 34.
Router moet DHCP-requests doen op VLAN 34 voor internet (802.1q)
Default route moet over VLAN 34 gaan.
SIP-server: sip.tweakphone.nl, gebruikersnaam lijkt op ‘31361234567’.

Kan iemand mij op weg helpen. Ik zit sowieso voor 1 jaar aan Tweak vast. Het lijkt er op dat andere aanbieders via E-Fiber wel apparatuur leveren die een bridge modus hebben maar daar heb ik niet aan.

Hartelijk dank en met vriendelijke groet, Eric

Er is geen bridge modes voor de 5490 maar wel een optie om alle poorten in 1 x door te sluizen naar één pc / router…

Dank voor je antwoord René.
Dit houdt dus in dat ik bij die instelling mijn router met alles wat er achter hangt gewoon kan gebruiken zoals ik nu doe? Dat zou echt geweldig zijn.
Verder ook niet riskant?

Groet, Eric

1 like

@Notaname,
Ik heb het een tijdje terug gebruikt toen ik een pfsense router wou testen maar geen zin had om eerst een fiber2ethernet adapter aan te schaffen. ( die hebben ze bij tweak trouwens ook ) wanneer je kiest voor Internet Only aansluiting. Dan kun je zelf bepalen welke router je eigenlijk wilt gebruiken. Weet alleen niet of ze dit ook in combinatie pakketten toestaan. Aangezien het IPTV nogal gevoelig is wanneer er andere hardware tussen zit. Iets wat ik eigenlijk wel jammer vind. Nu kijk ik zelf zelden TV ( sterker nog is niet eens aangesloten ) En de SIP telefoon van Tweak gebruik ik ook niet ( ook niet aangesloten )

Maar ja voor die paar euro meer in de maand hoef ik me geen zorgen te maken over me modem. En eerlijk is eerlijk dit is het eerste modem wat ik ooit gehad heb waar ik geen ruzie mee krijg als ik iets wil aanpassen.

261 dagen online zie ik net in de status :wink:


Dat heb ik zelfs bij andere providers nooit gehaald :wink:

Dank voor je uitbreidde antwoord René,

Je maakt het een betrekkelijke leek als mij alleen niet makkelijk. :joy:
Mijn opties zijn nu (als ik het goed begrijp):

  • Poorten van het modem doorsluizen zoals je het noemt.
  • Iets met een fiber2ethernet adapter doen?
  • M’n Asus router er tussenuit en proberen de Fritz!Box net zo te configgen als mijn huidige router.

Overigens hou ik tv van ziggo en neem internet en telefonie af van Tweak.

Groet, Eric

Als je het jezelf makkelijk wil maken zou ik gewoon zeggen: Haal je Asus router eruit en config de Fritz!Box. Deze is minstens net zo goed als je Asus router, zeker als je WIFI uitzet om je Engenius AP’s te blijven gebruiken. Mocht je veel IP’s in je netwerk statisch ingesteld hebben staan, dan heeft de Fritz ook gewoon de mogelijkheid om hetzelfde subnet te gebruiken als je Asus. En je wil de Fritz waarschijnlijk sowieso wel blijven gebruiken als je ook de telefonie gaat gebruiken.

Dus ik zou voor optie 3 gaan.

Optie 2 kan ook, maar dan moet je dus zelf een ‘mediaconverter’ kopen, die de fiber aansluiting omzet in een ethernet aansluiting voor je Asus router. Maar als je dan ook nog telefonie van Tweak wil gebruiken, moet je weer door hoepels heen om dat met de Fritz te kunnen blijven doen.

Wil je écht zo weinig mogelijk veranderen, dan is het dus optie 1, zoals door René voorgesteld: Poort open zetten naar je Asus en dan het vinkje bij “Open this device completely for internet sharing” aanzetten. Je vroeg aan René of dat riskant is. Maar ik zou niet weten waarom dat riskant zou zijn. In de huidige situatie krijgt je Asus achter de bridge-modem van Ziggo ook alles van internet binnen, je publieke IP. In de nieuwe situatie zit dan alleen je Fritz!box er nog tussen. Die behoudt het publieke IP, de WAN op je Asus krijgt een private IP. Maar dat private IP krijgt alles doorgestuurd.

1 like

Wow, wat een antwoorden, had ik niet verwacht in een relatief klein forum. :smiley:

Maar het lijkt mij dan toch het makkelijkste om de poorten open te zetten. De Asus doet het echt fantastisch, van achtertuin tot voortuin en van huiskamer tot zolder.
Verder niets in te stellen en de Fritz!Box komt in de meterkast i.t.t. de Asus en dat is niet de meest gunstige plek i.v.m. storingen door andere apparatuur.

Functie van een mediaconverter snap ik niet tenzij deze 1 op1 de Fritz!Box vervangt en dan lijkt het me een probleem met de telefonie. Wat je met hoepels bedoeld weet ik niet.

In ieder geval hebben jullie me erg blij gemaakt met de relatief simpele mogelijkheden die er bestaan om de boel te laten werken zonder VlAN’s te moeten configureren…

Dank jullie wel! :+1:

Als je een mediaconverter gebruikt (waar je ook een SFP voor moet kopen) heb je de Fritzbox niet meer nodig. Telefonie kan je afhandelen op een geschikt toestel dat VoIP (SIP) ondersteund. De benodigde gegevens daarvoor zijn bij de servicedesk op te vragen.

Hi Nick,

Dank je wel voor je antwoord. Ik denk dat ik eerst de optie van René uitprobeer.
Zonder extra kosten voor een mediaconverter, SFP en een VoIP telefoon met dezelfde functionaliteit. Zie in die settings alleen "Open this device completely for Internet sharing via IPv4 (exposed host) staan. Dat heeft niets te maken met eventuele IPv6 websites welke in de toekomst mogelijk niet bereikbaar worden voor mij?

1 like

IPv6 heeft sws geen problemen met eventuele portforwarding omdat elk apparaat zn eigen ip adres krijgt, mocht tweak dit ooit nog gaan aanbieden

2 likes

Daar was ik weer. Inmiddels steekt er al zo’n 3 maanden uit het paadje bij de voordeur een glasvezelkabeltje in de lucht. :rage:
Gelukkig heb ik alle tijd om het eea te overdenken en de ontwikkelingen staan ook niet stil.
Tweak levert dus ook een mediaconverter, die er tussen en hoppa, m’n vertrouwde router moet werken. :ok_hand:
Alleen ik heb er ook een telefonie abbo bijgenomen.
Kan dat (als ik een VOIP telefoon koop) gewoon werken als ik die in een poort van mijn router prik?

Nee, lijkt mij voor een leek knap lastig worden.
Als jij Internet plus telefoon van Tweak afneemt krijg je daar gewoon de Fritzbox bij. Geen media converter (die is alleen voor Internet Only abo).
Als je geen wifi wilt via de Fritzbox zet je de wifi gewoon uit. De Asus gaat in één van de uitgangen van de Fritzbox en het werkt nog steeds met je Asus, van voor naar achteren en van boven tot de kelder.

Duidelijk. Dank je wel Bernd.

Nou René en anderen, vandaag eindelijk (8 maanden later) aangesloten. :sweat_smile:
Alles werkt prima zonder wat te hebben ingesteld. Toch wel prettig om evengoed jouw advies op te volgen.
Toch weet ik niet zeker wat te doen. Als ik inlog in m’n router zie ik onderstaande afbeelding met een WAN IP. Ik weet niet zeker of dat het IP is wat ik moet invullen in de Fritzbox. Die ziet wel wat in de keuzelijst staan met dat IP. Is dat dan vermoedelijk de juiste?
En moeten er dan nog andere zaken worden aangevinkt als dit de juiste is?

Hartelijk dank alvast.

@Notaname,
Zoals je in 't midden ziet, “Open this device …” hiermee doe je eigenlijk een soort van Bridge openen. Hij forward dan gewoon . naar 192.168.178.21 toe. Exclusief de gedefinieerde poorten stel je hebt een webserver op 192.168.178.5 zitten die poort blijft naar 192.168.172.5 gaan maar het andere binnenkomende verkeer zal dan naar 192.168.1.21 gaan.

Maar als alles naar wens werkt :wink: niet meer aankomen lekker laten draaien en door gaan :wink:

Oké, gedaan. Krijg nog wel een alarmerende melding maar ik neem aan dat de firewall van mijn eigen router afdoende is?

Attention: A completely exposed host is visible and accessible in the Internet without protection. FRITZ!Box firewall protection is disabled for this device.Attention: A completely exposed host is visible and accessible in the Internet without protection. FRITZ!Box firewall protection is disabled for this device.

@Notaname,
Yep da’s geen alarmering maar een “Let op!” even als geheugensteuntje dat alles wat in jou geval naar 192.168.178.21 gaat wordt niet gefilterd door de firewall van de router. En mooiste er van is, alles op de andere IP’s op 't lan van de Fritz heeft gewoon internet :wink:

Het gasten netwerk werkt prima :wink: etc.
Wel raad ik je aan wanneer je de wifi van je ASUS router gebruikt de wifi van de Fritz uit te zetten deze is in vergelijking met andere routers die ik gehad heb 20-30% sterker en daardoor ook een stoorzender ( ook al heeft je ASUS een ander ID als het niet nodig is gewoon uitzetten )
Nog effe een kleine update. Ik vind dit zo very satisfying om te zien :wink: een router die gewoon dik 500 dagen online is zonder storingen.
91

1 like

Oké. Dank je wel. Alles werkt verder prima hier. Alleen jammer dan mijn VPN (Private Internet Access) de boel flink vertraagd.
In plaats van gemiddeld 800Mbps gaat de snelheid daardoor naar gemiddeld 100/70Mbps met VPN aan.
Ik weet niet of ik dit nog kan versnellen of mij moet gaan oriënteren op een andere VPN aanbieder. Al heb ik het gevoel dat dit niet veel zal uitmaken.

Wireguard zal dan wel een uitkomst moeten bieden. PIA en mijn favoriet Mullvad ondersteunen dat naar mijn weten ook.

Klopt. Heb het instelt n.a.v. een vraag aan de PIA helpdesk. Ik haal nu gemiddeld 260/200.
Daar kan ik mee leven. Voor browsen is dat al meer dan ik van Ziggo kreeg en qua download…, nou dan duurt het maar een paar seconden langer.