FRITZ!Box 5590 fiber

De FRITZ!Box 5590 fiber is aangekondigd maar het is nog niet bekend wanneer die op de markt komt en wat die gaat kosten.

Als ik het goed bekijk is het een “enigszins” verbeterde router van de FRITZ!Box 5530 fiber.

De FRITZ!Box 5530 fiber heeft één telefoonaansluiting en drie lan poorten waarvan lan 1 een 2.5 Gb/s poort is. Er kan een sfp-module gebruikt worden: aon, gpon en xgs-pon.

DE FRITZ!Box 5590 fiber heeft een dubbele telefoonaansluiting en vijf lan poorten waarvan lan 1 een 2.5 Gb/s poort is . Er kan een sfp-module gebruikt worden: aon (gpon?) en xgs-pon.

Voor mij zijn deze “extra’s” niet nodig en wanneer dit met de FRITZ!Box 5590 fiber ook zo in het begin met de FRITZ!Box 5530 fiber een regelrecht drama was, laat een gezond denkend iemand het wel uit z’n hooft om onmiddelijk de FRITZ!Box 5590 fiber aan te schaffen.

1 like

Bedankt voor de info. Ik heb sinds een half jaar glasvezel met een Fritz!Box 5530 en dat werkt prima, behalve Canal Digitaal, maar dat ligt niet aan Tweak. De uitbreiding van de 5590 naar 4 LAN poorten is nuttig, maar ik had dan niet bezuinigd op een paar snelle USB’s.

Ik gebruik geen usb-poort(en) op een router. Ik zou niet weten wat dat voor voordelen heeft. Misschien wel voor die mensen die op “afstand” bepaalde apparaten als een printer willen aansturen maar ik benader mijn interne netwerk uitsluitend “locaal” en niet op afstand.

Heb je de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks (zonder een ont?) op de glasvezel aangesloten? De routervrijheid is nu een farce en stelt niets voor, omdat de kpn eigen belemmerende specificaties heeft gemaakt om aanspraak te kunnen maken op deze routervrijheid. Ik zou de FRITZ!Box 5530 fiber graag rechtstreeks via de gpon-module willen aansluiten op glasvezel maar dat gaat niet, omdat de kpn die niet wil registeren onder het mom dit veel storingen geeft bij andere gebruikers :frowning: Ze rollen daarom nu de xgs-pon techniek uit. Zogenaamd omdat dit geen storingen geeft en hun klanten niet op onnodige kosten opzadeld. Daarom is deze routervrijheid een farce.

Helaas woon ik niet in een gebied waar tweak actief is.

Bij mij gaat een fiberkabeltje rechtstreeks van de hoofdaansluiting naar de Fiber aansluiting.

Bij ons ook rechtstreeks werkt prima ik ben blij dat wij van die KPN af zijn, met voor traag internet via de telefoonlijn de hoofdprijs betalen.

@gensnet je hebt wellicht is te oppervlakkig vergeleken tussen de 5530 en 5590.

De 5530 is een mid-range model voor gebruik op een glasvezel aansluiting. Dit model is een beetje te vergelijken met de 7530 AX, maar dan met een SFP poort in plaats van een DSL aansluiting.

Ook moet je dit model niet zien als een opvolger van de 5490 (die slecht leverbaar is door chiptekort). De 5590 is die opvolger wel. Dit model is vergelijkbaar met het huidige topmodel voor DSL, de 7590 AX. Naast de extra poorten die je noemt zijn er ook verbeteringen in zowel systeem- als draadloze prestaties.

In mijn ervaring is de 5530 inderdaad een onstabiele router. Ik heb de 5530 na een week of twee met vastlopers, problemen met mesh en tegenvallend draadloos bereik weer terug in de doos gedaan en mijn “oude” 7590 weer opgehangen. Hoewel de 7590 geen WiFi 6 ondersteund, is het bereik en de stabiliteit een stuk beter. Fysiek is de 7590 ook fors groter dan de 5530. Ik denk ik dat hierdoor het bereik beter is.

Dus ik zou de 5590 niet direct afschrijven als een mismodel zoals de 5530. Je vergelijkt hier een buggy mid-ranger met een topmodel. Maar uiteraard kan het nooit kwaad om de eerste reviews af te wachten.

1 like

Ook moet je dit model niet zien als een opvolger van de 5490
(die slecht leverbaar is door chiptekort). De 5590 is die opvolger wel.

Je vergeet één paar dingen in de vergelijking. De FRITZ!Box 7590 is géén echt glasvezel router wat de FRITZ!Box 5530 fiber wèl is. Alleen al daarom kun je die twee niet met elkaar vergelijken. De FRITZ!Box 7590 is een vdsl modem/router en kan via de wan-poort ook op glasvezel aangesloten worden en de FRITZ!Box 5530 fiber alleen op glasvezel indirect of direct worden aangesloten. De FRITZ!Box 5530 fiber kun je dus alleen gebruiken met glasvezel en niet zoals wel de FRITZ!Box 7590 op beide. De FRITZ!Box 5530 fiber is momenteel ook moeilijk verkrijgbaar en dat zal dus wel met dat chiptekort te maken hebben.

De gedoogde opvolger van de FRITZ!Box 5530 fiber is de FRITZ!Box 5590 fiber, maar die is nog niet voldoende getest en nog nergens te koop, omdat die pas is aangekondigd op een ic-beurs in Barcelona in het voorjaar van 2022. Als die wordt gebruikt ook zo’n drama gaat worden als destijds met de FRITZ!Box 5530 fiber zal dit nog wel een poosje duren voordat hij stabiel genoeg is voor de verkoop.

Mijn mijn ervaring is de 5530 inderdaad een onstabiele router

Toevallig heb ik beide FRITZ!Boxen 7590 en 5530 fiber. Dàt met de FRITZ!Box 5530 fiber was een regelrechte ramp omdat die zich inderdaad als zeer instabiel ontwikkelde. Maar toen hier er berichten opdoken dat de problemen verdwenen waren, heb ik subiet de FRITZ!Box 5530 fiber gekocht (op 6 juni 2021) en daar nog geen moment spijt van gehad. Voor de “zekerheid” heb ik de FRITZ!Box 7590 nog achter de hand gehouden mocht de FRITZ!Box 5530 fiber toch nog gaan klieren, maar dat is niet nodig geweest, omdat de FRITZ!Box 5530 fiber welgeteld twee keer geen internet verbinding heeft gehad. Eén keer omdat er een landelijke storing was en één keer midden in de nacht (waarschijnlijk onderhoud) als een normaal mens in z’n nest ligt.

Nu gebruik ik ook alleen de router functie van de FRITZ!Box 5530 fiber en dan ook nog alleen bekabeld. De wifi heb ik uitgeschakeld en gebruik ik dus niet van de router. Ik heb op mijn interne netwerk een unifi ap-ac-rl accespoint aangesloten wanneer ik wifi nodig heb. Een dure oplossing maar een goede oplossing voor een erg goede wifi verbinding wanneer ik die nodig heb. Oh, ja de ip-telefoon van een andere provider dan waar ik internet van heb, werkt eveneens probleemloos met de FRITZ!Box 5530 fiber.

Toen kwam ik op het idee om de “nutteloos geworden” FRITZ!Box 5790 te gaan gebruiken als router voor mijn interne netwerk. Wil dat of wil dat niet heb ik gedacht is er geen man overboord. Maar dat instellen was een werkje van niets en nu gebruik ik de FRITZ!Box 7590 als router voor mijn interne netwerk.

Natuurlijk met in mijn achterhoofd dat dit allemaal wel “dure” oplossingen zijn maar dat heb ik er wel voor over als je ziet hoe een heleboel mensen dikke problemen hebben met de internet verbinding.

De FRITZ!Box 5590 Fiber wordt in Q2 verwacht.

Qua specs is hij vergelijkbaar met een 7590 AX, met SFP cage ipv dsl front-end.

Hij is inderdaad leverbaar met verschillende SFP modules die de technologie bepalen.

2 likes

@Sander_AVM zijn jullie al bezig met ISP’s om de 5590 met XGS.PON SFP te gaan leveren? De 5530 is momenteel in NL ook alleen maar met AON SFP leverbaar.

De 5590 is bijna “ready for action”.

Aan de XGS-pon producten in de retail (voor zowel 5530 als 5590) wordt gewerkt!

Voor providers zijn de XGS-pon producten al beschikbaar

2 likes

Ik ben van mening dat je de 5590 juist kan vergelijken met de 7590 AX. Zoals Sander hier ook al noemt is één van de weinige verschillen de DSL aansluiting en de SFP cage. De 5530 is een mid-range model en dus in mijn ogen geen opvolger van de 5590. Maar goed dat terzijde.

Waarom ben je eigenlijk overgegaan van de 7590 naar de 5530? Het voordeel van de 5530 is WiFi 6, maar als je dat uitschakelt blijft alleen de SFP cage over. En je had de 7590 al draaien, dus dan heb je ook al een media converter liggen.

Ik heb de 5530 overigens niet stabiel weten te krijgen. Maar ik maak wel gebruik van de WiFi, inclusief 3 Fritz!Repeaters.

1 like

Ik heb absoluut geen problemen met de stabiliteit van de 5530. Draait intussen meer dan 7 maanden zonder ooit ook maar een hik te hebben. Kan ik van Canal Digitaal niet zeggen: zonder amino, maar geen dag zonder problemen.

jibbewillem schrijft: Waarom ben je eigenlijk overgegaan van de 7590 naar de 5530? Het voordeel van de 5530 is WiFi 6, maar als je dat uitschakelt blijft alleen de SFP cage over.

Die vraag ik makkelijk te beantwoorden; omdat je de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op glasvezel kunt aansluiten. Niets meer en niets minder. Dat rechtstreeks op glasvezel aansluiten gaat niet met de FRITZ!Box 7590. Maar ik heb een gpon glasvezel aansluiting en een gpon-module, maar de kpn vertikt het om die gpon te registreren omdat ze nu alleen maar bij nieuwe glasvezel op xgs-pon inzetten omdat dit “zogenaamd” beter beveiligd is. Dus in zoverre is die vrije modem/router keuze een wassen neus. De kpn maakt “eigen” regels voor deze vrije keus en dan is deze vrije keuze iemand lekker maken met een dooie mus. Wanneer het eens zover komt dat ik voor niet al teveel geld een xgs-pon module op de kop kan tikken die te gebruiken is met de FRITZ!Box 5530 fiber heb ik bereikt wat ik wil.

“Experts” beweren dat dit helemaal niet sneller en/of beter werkt, maar mij hebben ze heel vroeger geleerd hoe meer schakels er in een keten zitten hoe meer kans op storing.

1 like

Vrije modem keuze is niet hetzelfde als vrije interface keuze. Je kunt nog steeds je eigen modem gebruiken, maar dan wel met een ethernet interface. Een “dooie mus” vind ik hier niet van toepassing. En ja, het maakt idd niks uit, glas of 1GB ethernet.

Een “dooie mus” vind ik hier niet van toepassing. En ja, het maakt idd niks uit,
glas of 1GB ethernet.

Ik merk wel dat “Bas” zich nog niet helemaal in de materie glasvezel heeft verdiept. Internet via koperdraad en glasvezel zit wel degelijk verschil en is dan alleen al met de upload. Met koperdraad haalde ik een amper 100 Mb/s download en een belachelijke lage upload van 9 tot 29 Mb/s. Met glasvezel een download 122 Mb/s en upload wisselend van 141 - 152 Mb/s.

Je hebt sinds 28 januari 2022 vrije modem/router keuze, maar dat is mensen blij maken met een dooie mus. Wanneer ik echt vrije modem/router keuze zou hebben, zou de kpn mijn gpon-module gewoon moeten registreren. Maar nee dat doet de kpn niet omdat ze weer iets nieuws bedacht hebben om de mensen op kosten te jagen die nu weer apart een xgs-pon-module moeten aanschaffen omdat alleen de kpn de regels bepaalt en niemand anders…

Een xgs-pon-module (om de FRITZ!Box 5530 fiber) rechtstreeks op glasvezel te kunnen aansluiten is nog niet te koop. Ik kreeg vandaag de mogelijkheid (waarschijnlijk als enige in heel Nederland) om er één te kopen. 't Zal mij benieuwen hoe de kpn daarop reageerd.

Er is qua snelheid geen verschil tussen 1Gbps via glas of 1Gbps over UTP, neem dat maar van me aan. Als je “belachelijke lage upload van 9 tot 29 Mb/s” haalt zoals jij is er wat mis met je kabel, je poorten of je switch. Het enige verschil is dat UTP gevoeliger is voor interferentie, maar dat zal voor het stukje van de meterkast waar je glas binnenkomt naar je modem echt geen verschil maken.

En nogmaals, waar haal jij vandaan dat vrije modem keuze ook betekent dat je de interface waarop je ISP levert zelf mag kiezen?

Volgens mij verwart hij DSL met 1000BASE-T.

1 like

Er is qua snelheid geen verschil tussen 1Gbps via glas of 1Gbps over UTP,
neem dat maar van me aan.

Dat neem ik echt niet van je aan. Met koperdraad (vdsl) een internet snelheid van 1 Gb/s? Dat haal je met koperdraad met een intern netwerk wanneer de apparatuur optimaal op elkaar is afgesteld maar héél soms. Internet snelheden met koperdraad (vdsl) houden ongeveer bij download 200 Mb/s en upload 20/30 Mb/s echt op. De download en upload is met koperdraad (vdsl) zijn a-symmetrisch (down- en upload niet dezelfde snelheid) zo wel bij glasvezel het geval is.

belachelijke lage upload van 9 tot 29 Mb/s” haalt zoals jij is er wat mis met je
kabel, je poorten of je switch

Nee er is niets mis met kabels, poorten, routers, netwerkadapters, stekkers of switchen. Ik heb jarenlang met vdsl een upload van zo’n 30 Mb/s gehad. Toen die upload snelheid langzamerhand zakte naar maar amper 9 Mb/s kreeg ik een nieuw modem de experia box v8 die eigenlijk toen ik die nieuw kreeg al verouderd was. Zo heb ik jarenlang een upload van 30 Mb/s gehad en dan zou ik nu geen “recht” of dat ik op mijn adres helemaal geen upload 30 Mb/s kon krijgen en nog meer van zulke l*l argumenten. Tot ik van een vriend een FRITZ!Box 7590 cadeau kreeg en walha ik had weer een upload van ongeveer 30 Mb/s…

Met glasvezel heb je met de down- en upload hele andere snelheden, omdat de glasvezel symmetrisch is. Bij een 100/100 Mb/s internet snelheid heb ik een vrij constante download van 121 Mb/s en een wisselende upload tussen 141 en 151 Mb/s. Met deze snelheden ben ik erg tevreden en dan in het bijzonder de hoge upload snelheid.

Beste @gensnet. We praten volledig langs elkaar heen.

Jij vergelijkt 1Gigabit internet via fiber met een VDSL internet aansluiting.

Maar we hebben het hier over 1 Gigabit internet via fiber.

Zo’n aansluiting wordt -tot nu toe althans- altijd afgeleverd op 1Gbps UTP m.b.v. een mediaconverter . Oftewel simpel gezegd:
wijkcentrale->glas->meterkast klant->mediaconverter (ONT)->1Gbps UTP.

Wat jij zou willen is de mediaconverter er tussenuit halen. Het enige wat ik beweer is dat je daarmee qua snelheid niet beter af bent. Dat stukje koper (1Gb UTP, en dus niet VDSL) tussen mediaconverter en je eigen modem is net zo snel als de glasvezel die je mediaconverter in gaat.

Tweak legt hier goed uit hoe het zit. Maar tevens kun je zien dat het met name bij XGSPON redelijk complex is.

Persoonlijk kan ik me goed voorstellen dat een provider er voor kiest om af te leveren op 1Gbps UTP. Je hebt dan nog steeds vrije modem keuze en qua snelheid maakt het niks uit.

Wél qua complexiteit, onnodige discussies en spraakverwarringen zoals deze draad perfect laat zien :grinning:

1 like