FRITZ!Box 5530 WIFI issues

Ik zag dat het vorige issue is afgesloten, maar volgens mij zijn de problemen met de WIFI allesbehalve opgelost. Ik ervaar zelf heel veel WIFI drops met de volgende apparatuur:

  • MacBook Pro (2021, M1)
  • Sonof L3-Pro ledstrip (lijkt een beetje ralle IP stack te hebben)
  • Nefit Easy

Ik heb van alles geprobeerd. 2.4Ghz band naar WIFI4 zetten, WPA3 uitschakelen, 5Ghz uitschakelen, … Helemaal niets helpt. Ik heb de indruk dat het met v7.30 nog redelijk stabiel was (oude IOT apparatuur gaf verbinding zonder enig issue), maar sinds 7.56 (heb de tussenliggende versies overgeslagen) is het drama.

Ik heb mijn oude-vertrouwde Zyxel VMG8324-B10A in bridge-mode gezet en in het netwerk gehangen. Zowel de ledstrip, Nefit Easy en de MacBook maken nu verbinding met deze router en alles draait weer alles een zonnetje. Er lijkt dus wel iets serieus mis te zijn met de 5530 of de firmware.

Helemaal mee eens. Vanmorgen heb ik firmware 7.56 er op gezet. Het WiFi netwerk stond op automatisch kanaal kiezen. Maar 5Ghz kwam helemaal niet meer in de lucht.
Heb met een app op mijn smartphone een onbezet kanaal gezocht. Ik koos 52 en deze handmatig geinstalleerd voor 5Ghz WiFi.
Toen had ik gelukkig weer 5Ghz WiFi
Ook heb ik ‘Optimize Wi-Fi transmission for live TV’ maar uitgezet. Of het ermee te maken kan hebben weet ik niet. Kan nergens vinden hoe dat werkt. Klinkt aantrekkelijk voor ‘streamers’. Dat wel.
NB
In het verleden hielp het wel om apparaten (permanent) te installeren, die op 2.4GHz WiFi moesten, door 5GHz Wifi tijdelijk even uit te zetten. Anders was verbinden soms onmogelijk.

De router zal zelf eigenlijk een vrij kanaal moeten zoeken. Wellicht dat dit eventjes duurt, dus je zou een tijdje kunnen wachten of die op automatisch toch een goed kanaal had uitgekozen. Opties als “Optimize for live TV” vind ik ook erg vaag en heb ik ook uit staan.

Als ik op internet terugkijk dan lees ik al een flinke tijd van issues met dit type router. Bij mij zijn de problemen vooral op de 2.4Ghz band en met wat oudere devices. Maar ook een recente MBP heeft issues met deze router. Hopelijk pakt AVM het op…

Hoi @Sander_AVM ,
Heb jij hier een verklaring voor?

Ikzelf heb de 6690 Cable. Deze weigert de verbinding met een WallBox Pulsar Plus (lader voor EV) vast te houden. Nu een AP van TP-Link ertussen. Verbinding blijft nu wel in stand. Er is iets met die Fritzboxen …

Zojuist gevonden waarom 5GHz na opstarten de eerste 10 minuten! niet werkt.
Dit heeft te maken met DFS (Dynamic Frequency Selection).
Ook tijdens gebruik wordt de 5GHz band regelmatig uitgeschakeld om te controleren of de 5GHz -frequentieband wordt gebruikt door draadloze netwerkapparaten, maar vooral ook door radarinstallaties (bijvoorbeeld voor luchtverkeerscontrole, militair gebruik en de weerdienst), de zogenaamde bevoorrechte gebruikers. Dit laatste is een wettelijk verplichte instelling.

Om van bovenstaande zo min mogelijk last te hebben moet je je ‘Wi-Fi-netwerk van de FRITZ!Box optimaliseren’.

Het komt hier op neer dat je geen verschillende uitgezonden namen, SSID’s, moet kiezen voor 2.4 GHz en 5GHz. Je apparaat schakelt dan vlot en automatisch tijdelijk over op 2.4 GHz en weer terug naar 5GHz belooft AVM!
Ik ga het zo eens instellen.

1 like

Dat klopt, dat noemen we band steering en is onderdeel van de Mesh communicatie protocollen. Enige nadeel is dat niet alle apparaten daarmee overweg kunnen. Zo had ik het vorige week met een xioami TV stick.

Oplossing daarvoor was, netwerken (2.4 en 5Ghz) even uit elkaar trekken (lees 5Ghz netwerk een andere naam geven, bijvoorbeeld … 5Ghz), dan je apparaat connecten op de 2,4 Ghz en als laatste de netwerken weer samen voegen.

Mocht het niet de oplossing zijn, dan kun je het beste even schakelen met onze support hotline, die kunnen een ticket maken en doorzetten naar de ontwikkelteams. zie: Ondersteuning | AVM Nederland

Ik heb hier een iPhone en een MacBook M1 en van beide valt de verbinding regelmatig weg. Ik heb een 5530 met alle WIFI op automatisch (zowel 2.4 en 5 ingeschakeld op hetzelfde SSID) en een 1200AX. Het is echt drama. WIFI is onbruikbaar met deze setup.

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.