Fritz!box 5530 LAN1 werkt niet meer

Misschien weten jullie raad: vanaf het ene op het andere moment is de LAN1 poort op de Fritz!box 5530 ermee gestopt. Midden in een videocall, zelfs.

Wat ik er ook op aansluit; het krijgt nog wel fysiek verbinding (linkspeed 1000/1000), maar er gaat geen byte meer overheen. Dat geld voor de desktop, maar ook als ik er een laptop op aansluit.
Windows configureert de poort met een 169.254.0.0/16 (APIPA) adres, en als ik de computer/laptop een vast IP-adres in de 192.168.0.0/24 range geef met als default gateway de Fritz!Box5530 (bij mij op 192.168.0.3) werkt het ook niet.

Plug ik de kabel om naar LAN2/3, dan is er geen probleem.

Ik heb de Fritz!Box een keer ge-powercycled, ik heb de poortsnelheid van LAN1 veranderd naar 2.5Gbit/s en 100Mbit/s ipv 1Gbit/s, maar het mag niet baten.
Opzich is het geen ultiem drama aangezien LAN2/3 wel werken, alleen heb ik alle poorten in gebruik en zou ik een extra switch moeten plaatsen als de situatie zo blijft.

Het klinkt meer als een (router)softwareprobleem dan een hardwareprobleem, aangezien de link wel overeind komt op 1000Mbit. Maar wat?

Gewoon terug op fabrieksinstellingen zetten, en als het probleem dan nog bestaat is de router defect.