FRITZ!Box 5530 fiber met Freedom

Ik ben geen klant van Freedom en daarom kan ik niet op hun forum schrijven. Je moet namelijk met een Freedom e-mail adres je daar aanmelden. En dat gaat dus niet als je géén Freedom e-mail adres hebt.

Dus dan maar hier een balletje opgooien…

Ik ben goed op de hoogte van de werking van verschillende FRITZ!Boxen.

Een vriend heeft een glasvezel XGS-PON-verbinding bij Freedom via een (kpn) ONT. Hij gebruikt een FRITZ!Box 7590 AX en dat werkt prima. Nu heb ik anderhalf jaar een FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks (FRITZ!OS 07.39) op glasvezel gebruikt, maar dat apparaat kan ook via de ONT en WAN-poort aangesloten worden. Nu krijg ik met geen geweld verbinding. Verschillende “Toegangsgegevens > Internettoegang > Internetaanbieder” geprobeerd. Het hele apparaat gereset, apparaat uit en aan gezet en ook de ONT van de stroom gehaald. Maar niets helpt.

Wat doe ik fout?

Je bent geen klant van freedom maar hebt wel een router aangesloten op het freedom netwerk?

Mogelijk is je router direct aangemeld op het netwerk, maar het ONT niet.
Op het kpn network moet volgens mij je Mac address en serienummer geregistreerd staan om verbinding te krijgen.

't Is toch een kwestie van goed lezen. De vriend heeft een Freedom glasvezel abonnement. Nu probeer ik een FRITZ!Box 5530 fiber op dat Freedom glasvezel netwerk aan te sluiten (via de ONT met XGS-PON) hetgeen dus niet wil. Het zou mij niet verbazen dat dit aan Freedom ligt, want die doet wel meer vreemde dingen richting hun eigen netwerk.

De ONT is niets meer dan een mediaconverter die het optische signaal omzet naar internet.
Vanaf het glasvezelaansluitpunt gaat een glasvezelkabel naar de ONT en vanaf de ONT gaat een internetkabel naar de router.
Waarom zou je daar nog een glasvezelmodem op aansluiten. Het laserlicht is al geconverteerd naar internet (UTP aansluiting).
Het modem waar je deze UTP kabel insteekt kan elk willekeurig modem zijn wat ip-adressen kan uitdelen.
En de “toegangs gegevens”, mits die noodzakelijk zijn, zullen naar ik verwacht, gelinkt zijn aan de ONT van KPN. Te denken valt aan een serienummer en mac-adres. In je modem/router hoef je dan m.i. niets meer in te stellen.
Bij Tweak met glas AON zijn er geen inloggegevens nodig in de regio waar E-fiber recent het netwerk heeft aangelegd. Glas aansluiten met een 5530 en hopla.

Wie heeft die ONT aangesloten? Jij of een KPN monteur?

Bij XGS-PON zal de mediaconverter (of dat nu de KPN ONT is of de SFP+ module in de Fritzbox) aangemeld moeten zijn op het KPN Netwerk. Wat @grafzicht ook al aangeeft. Bij eerste installatie doet de KPN Monteur dat met de ONT. Als je op rechtstreeks glas met SFP+ overstapt, moet Freedom dat even kortsluiten met KPNNetwerk om verbinding te krijgen. Als je dan zelf weer een ONT aansluit, zal iets vergelijkbaars moeten gebeuren.

Dit heeft niets met Freedom (of vreemde dingen richting eigen netwerk) van doen, maar alles met de werking van XGS-PON.

1 like

Op de 5530 moet je wel in de configuratie aangeven of je via de sfp of via de wanpoort verbinding wilt maken. En is misschien de wan poort als lan geconfigureerd. Dan werkt het ook niet.
Ik heb zelf de 5590 die eerst via de ont van kpn op de wan poort was aangesloten. Nadat freedom het modem id van de fritzbox had aangemeld bij kpn kreeg ik verbinding via de xgspon sfp. De ont van kpn gebruik ik niet meer. Wil je de ont van kpn weer gebruiken zal de provider deze weer opnieuw moeten aanmelden bin kpn.

Elke router moet werken als je die aansluit via de ONT. Een ONT is geregistreerd bij de provider middels serienummer van de ONT. Een ONT zet alleen licht om naar spanning zodat een router daar mee om kan gaan. De meeste router zijn analoog (o.a. de FRITZ!Box 7590 AX die te gebruiken is met ADSL en glasvezel) en niet digitaal is. Digitale routers zijn o.a. de FRITZ!Box 5530 fiber en FRITZ!Box 5590 fiber. Die kun je zowel via de ONT aansluiten en rechtstreeks via de FRITS!SFP+ XGS-PON-module. Je kunt de FRITZ!Box 5530 fiber en FRITZ!Box 5590 fiber dus alleen gebruiken als je glasvezel hebt.

Ik heb sinds 30 mei 2022 als tweede in heel Nederland de FRITZ!Box 5530 fiber via de FRITZ!SFP+ XGS-PON rechtstreeks op kpn glasvezel aangesloten. Maar deze manier zal niet populair worden omdat je dan nog apart een XGS-PON-module, glasvezelkabeltje en FTU coverpatch moet aanschaffen en moet registreren bij de provider middels het modem-id. Extra spullen moeten kopen drijft de prijs van de apparatuur behoorlijk op.

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.