FRITZ!Box 5530 Fiber in FRITZ!Lab met versie 7.39

Ik zag dat de 5530 Fiber sinds gisteren (31-1-23) ook opgenomen is in het Fritz!Lab met een nieuwe firmware (7.39). Zie FRITZ! Lab | Fresh from development | AVM International

Iemand deze al geprobeerd? Ik ben vooral benieuwd of de nieuwe Wireguard-ondersteuning goed werkt.

1 like

Ik heb het geïnstalleerd vanwege de IPTV problemen en die zijn opgelost.

2 likes

Top. Bij mij draait het nu een paar dagen prima en stabiel.

1 like

Met welke SFP? GPON of AON?

AON:

Ook op het duitse glasfaserforum lees ik dat Labor 7.39 op de 5530 met AON probleemloos loopt. Ook Wireguard over IPv6

2 likes

Hebben jullie ook last van een klapperende verbinding? Mijn verbinding over glasvezel is niet stabiel namelijk.
Heb versie 7.30 en 7.39(LAB) geïnstalleerd

Ik heb een goede verbinding. Nergens last van.
Is dat ‘klapperen’ met of zonder mediaconverter?
Ik ga uit van zonder. Installeer dan tijdelijk de mediaconverter welke je gekregen hebt met een willekeurig ander modem er aan dat IP adressen uitdeelt.
Test met een UTP kabel aan je laptop/pc je verbinding.
NB
Ik heb het hier over Tweak via een AON (E-fiber) netwerk.
Elders zie ik nu pas dat je een dubbelpost geplaatst hebt en zie dat het het KPN netwerk betreft.

Het klapperende is zonder mediaconverter via Fiber. En het betreft KPN netwerk was benieuwd na de vele reactie met het 5530 modem of er iemand een zelfde soort iets had Tweak

Met mediaconverter en via ethernet aangesloten op LAN1 poort krijg ik wel de juiste snelheid door.

De juiste Fritz!box 5530 voor de nederlandse markt heeft art nr 20002937
Ik ga ervan uit dat je ook de juiste FSP AON module er in hebt gestoken? Zit die echt goed?
Geleverd door Fritz!box ? Zo niet de SFP even uitwisselen met een ander.
En heb je de juiste fiber patchkabel? Die zijn erg kwetsbaar. Niet buigen in een kleine radius (< 7cm). Is de patchkabel onbeschadigd? Ook even uitwisselen.
Daarna is het een gevalletje garantie Fritz!box 5530 (5 jaar).

Ik gebruik sinds 30 mei 2021 een FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks met een FRITZ!SFP+ XGS-PON-module met XGS-PON-aansluiting op glasvezel. Ik heb een 100/100 Mb/s abonnement bij de kpn. De eerste tijd veel last van erg lage èn wisselende snelheden. AVM heeft mij toen een “aangepaste” update van de FRITZ!OS 07.29 gestuurd en toen was het probleem van lage snelheden voorbij.

Op 2 februari 2023 gebruik ik een FRITZ!Box 5590 fiber die dus ook rechtstreeks op glasvezel zit aangesloten. Met die meteen geen lage en wisselende snelheden meer maar de FRITZ!OS 07.30 gaf die toch in vergelijking met de FRITZ!Box 5530 fiber “wat” lagere snelheden aan. Toen die FRITZ!OS 07.39 - 102864 BETA geïnstalleerd en nu zijn de snelheden weer als vanouds met download 120 Mb/s en upload 146 Mb/s.

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.